מודיעין בזמן אמת: כך לוחמי גולני חיסלו 7 מחבלים בתוך 10 דקות

לראשונה במלחמה נגד חמאס: עמדות מודיעין ייחודיות פועלות בכל אוגדה ומעניקות מידע מדוייק לכוחות המתמרנים בעזה • במכלול אחד יושבים אלחוטנים, קציני בינה רשתית, מפענחים וחוקרים, שמטרתם להגן על כוחותינו ולהשמיד את פעילי ארגון הטרור חמאס
חיים טוויל
כ"ח חשון התשפ"ד / 12.11.2023 18:23

צה”ל פתח הערב (ראשון) צוהר לפעילות מודיעינית שמתקיימת לראשונה במלחמה בחמאס בעזה –  במטרה למקסם את פעילות הכוחות בתימרון הקרקעי.

רוצה לתרום לעמישראל? כך תצטרף למסלול הביטחוני בשירות האזרחי

מרכז ההגנה והתמרון מהווה התארגנות רב תחומית באגף המודיעין האמון על הפקה, מחקר והנגשת מודיעין טקטי לקצה המבצעי, על מנת לשפר את האפקטיביות של הכוחות הפועלים בשטח בהגנה ובהתקפה – ולהוביל לסגירות מעגלים קצרות, בשילוב מודיעין מדויק ואש קטלנית.

מרכז התמרון פועל בשגרה לבניין הכוח לחירום – וכעת לראשונה תומך את מאמץ התמרון הצה”לי.

לכל אוגדה וצוות קרב חטיבתי מתמרן בשטח, קיים מכלול אחורי בשם אד”ן (אמ”ן לדרג הנפרס), שמטרתו לתכלל ולמצות את מגוון מקורות האיסוף והמחקר באגף המודיעין ובקהיליית המודיעין, בשותפות מלאה – ולהנגיש אותו לכוחות בשטח.

בצה”ל מסבירים: “הצורך המבצעי עולה מהאוגדה והחטיבה לאד”ן, שם מקבלים מענה איסופי שלם. במכלול אחד, יושבים אלחוטנים, קציני בינה רשתית, מפענחים וחוקרים, שמטרתם להגן על כוחותינו ולהשמיד פעילי ארגון הטרור חמאס.

“מרכז התמרון נותן מענה לכלל הכוחות המתמרנים. בין היתר מסייע מרכז התמרון לדיוק מתווי האויב כנגד כוחות צה”ל, ובמוקד המרכזי יכולת לסגירת מעגלי מודיעין – אש במסגרת הלחימה.

“דוגמה אחת לסגירת מעגל מוצלחת היא חיסול שבעה מחבלים בתוך עשר דקות על ידי לוחמי צוות קרב חטיבת גולני. מהרגע בו מתקבלת האינדיקציה על המצאות מחבלים בסמוך לכוח באד”ן גולני, מועבר דיווח על האיום למפקדה הקדמית של החטיבה. המפקדה סוגרת מעגל מול הכוחות בשטח ובאמצעות ירי ארטילרי ופעילות הלוחמים, חוסלו המחבלים”.

דוגמה נוספת לסגירת מעגל שהתבצעה במרכז התמרון, היא חיסולו של מפקד הפלוגה המרחבית נאצר-רצ׳ואן, המחבל אחמד ציאם.

בשעות הבוקר ביום שישי האחרון, עלתה אינדיקציה באד”ן גבעתי על הימצאות חריגה של המחבל בבית ספר בצפון הרצועה. נחשף כי הוא החזיק כאלף מתושבי רצועת עזה כבני ערובה ומגן אנושי בבית החולים ‘רנתיסי’ ומנע מהם להתפנות לדרום הרצועה.

באמצעות הצלבת מספר שכבות מחקר עם כלל המקורות אושר כי המחבל אחמד ציאם נמצא מעל פני השטח. בצהריים הוא הותקף על ידי כלי טיס של חיל האוויר בסגירת מעגל מדויקת.

קצין המודיעין של חטיבה 401, רס”ן י’ סיפר: “אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר למודיעין בדרג המתמרן, הוא צריכת המידע הקיים באמ”ן על שלל גופיו: 8200, 9900, 504 והפיכתם לידע עבור הלוחם בקצה. האד”ן מאפשר לנו כחטיבה מתמרנת לדייק את אותו קצה חץ. הקשר עם האד”ן עובד בצורה אפקטיבית מאחר ומדובר בגוף אורגני של החטיבה, שגם בשגרה מתאמן עם החטיבה ושותף לנוהל הקרב שלה.

“במלחמת חרבות ברזל לקחנו את ההתארגנות הרב תחומית הזו והקפצנו אותה רמה אחת למעלה – כל אנשי המודיעין בשטח מחוברים באוזניה לאנשי האד”ן ובכך מצליחים לקיים סגירות מעגלים מהירות כנגד מחבלים שבאות לידי ביטוי בהפעלת אש או בהכוונת הטנק הבודד בקצה לעבר אותם מחבלים.

“אד”ן 401 חתום באופן וודאי על עשרות רבות של מחבלים שמצאו את מותם בעקבות אותה סגירת מעגלים מהירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות