הבריחה מכלא גלבוע: נציבת שב”ס ניצלה, מפקד המחוז יסיים תפקידו

נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי לא תודח מתפקידה, מפקד מחוז צפון יסיים את תפקידו וסגן הנציבה לא יודח אך המלצות הוועדה ישקלו במידה ויתמיין לתפקיד הנציב | הדוח
חיים טוויל
כ"ו אייר התשפ"ג / 17.05.2023 16:55

ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת המחבלים מבית הסוהר גלבוע הגישה היום (רביעי) לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולעורכי הדין של ארבעת בכירי שב”ס שהוזהרו על ידי הוועדה – הנציבה, סגנה, מפקד מחוז צפון ומפקד כלא גלבוע – את הדוח שלה.

לפי הדוח, נציבת שב”ס לא הודחה, מפקד מחוז צפון הודח מתפקידו, סגן הנציבה הוזהר ומפקד כלא גלבוע הודח.

בראש הוועדה עומד השופט (בדימוס) פרופ’ מנחם פינקלשטיין, וחברים בה פרופ’ אפרת שהם ואריק ברבינג. הדוח מקיף כ-400 עמודים, והוא גלוי כולו ללא חלק חסוי. הדוח ניתן פה אחד.

הוועדה שמעה למעלה מ-50 עדים, חלקם במספר דיונים – עדויותיהם מתפרסות על פני 6,500 עמודי פרוטוקול –  ובחנה למעלה מ-60,000 מסמכים של שירות בתי הסוהר וגורמים אחרים.

במהלך עבודתה למדה הוועדה כיצד פועלים האגפים הביטחוניים בבתי הסוהר. היא התרשמה מהפעילות החיונית של שב”ס לשמירה על ביטחון מדינת ישראל, ומהעבודה הקשה והמאתגרת של הסוהרים שמטרתה לוודא שאסירים פליליים וביטחוניים מוחזקים במשמורת חוקית.

בהקשר לבריחת האסירים, מצאה הוועדה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב”ס העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים, והיחס לאסירים הביטחוניים. כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה. רובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע.

הוועדה המליצה המלצות מערכתיות נוקבות ומרחיבות בתחומים אלו, ויישומן נדרש כדי למנוע בריחות בעתיד.

הוועדה עסקה גם בסוגיות רלוונטיות נוספות, כמו פרשת הטיפול של שב”ס בטענות לפגיעה בסוהרוֹת בבית הסוהר גלבוע, שלא ירדה מסדר היום הציבורי, ודרך מינוי קצינים בכירים בשב”ס.

הוועדה הזהירה במהלך עבודתה ארבעה קצינים בכירים בשב”ס כי הם עלולים להיפגע ממסקנותיה ומהמלצותיה. הוצאת האזהרות הביאה לקיומו של שלב שני של דיונים, שבו היו המוזהרים מיוצגים בידי עורכי דין.

אצל כל אחד מארבעת הקצינים מצאה הוועדה כשלים או ליקויים, בהיבטים פיקודיים ומקצועיים שונים וברמות חומרה שונות. לאחר איזון בין הכשלים והליקויים הללו לפעילות החיובית הרבה של כל קצין, מצאה הוועדה להמליץ כך:

א. היה ראוי שגנ”ם פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, יסיים את תפקידו ולא ימלא עוד תפקיד פיקודי-מבצעי בשב”ס. המלצה זו התייתרה מאחר שגנ”ם בן שטרית כבר סיים את שירותו בשב”ס.

ב. גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, יסיים את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב”ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי.

ג. לא יינקטו צעדים פיקודיים בעניינו של גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון. עם זאת, אם בעתיד תישקל האפשרות למנות את גונדר ביטן לתפקיד נציב בתי הסוהר, יינתן משקל גם למסקנות הוועדה בעניינו. . “הוועדה מצאה כי אצל גונדר מוני ביטן נפלו ליקויים במילוי תפקיד סגן הנציבה וראש אג”ם. פעולותיו התאפיינו בחזרתיות, בהסתמכות על הנהלים הקבועים ובקיום בקרות שנמצא כי אינן יעילות. הוא התקשה לזהות נקודות כשל רוחביות שעלו בתחומי הביטחון והמודיעין. הוועדה התחשבה בהיותו קצין עתיר ניסיון ו’מוקד ידע’ מקצועי, ובכך שמילא שני תפקידים עמוסי משימות. בחשבון כולל הוועדה מצאה שלא להמליץ לנקוט צעדים פיקודיים בעניינו של גונדר ביטן”, נכתב בדוח.

ד. להסתפק בהערות שהעירה הוועדה בעניינה של רב גונדר קטי פרי, נציבת בתי הסוהר, ובמשמעותן, ולא להמליץ לנקוט צעדים נגדה.

בדוח נכתב: “הוועדה מצאה כי אצל רב גונדר קטי פרי נפלו ליקויים באופן מילוי תפקיד נציבת בתי הסוהר. עיקרם – הטיית האיזון הנדרש בין נקיטת מהלכים ארוכי טווח לטיפול המיידי בזיהוי ליקויים ותיקונם. הוועדה התחשבה בפעולות הרבות שנקטה הנציבה לקידום שב”ס בתקופה קשה לארגון, בהיקף המשימות הגדול מאוד שמוטל עליה, ובכך שליקויים רבים קדמו לכניסתה לתפקידה. בחשבון כולל הוועדה סבורה כי יש להסתפק בכל אשר הערנו לגביה, ואין מקום להמליץ לנקוט בעניינה צעדים. הם אינם מתחייבים לדעתנו, ואף עלולים לערער את יציבות הארגון”.

בתגובה לדוח של ועדת הבדיקה, אמרה פרי בתגובה: “הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מלא מכלל הגורמים בשב”ס. אני שמחה כי הוועדה קבעה שאין מקום להמליץ על נקיטת צעדים לגבי וגם שיבחה אותי על המהלכים שהובלתי. אני משרתת בשירות בתי הסוהר 35 שנה – את כל חיי הקדשתי לארגון במסירות ובמקצועיות. עברתי תקופה לא פשוטה, אך היום נעשה איתי צדק. הוועדה שעמדה על המצב הקשה של הארגון, כפי שהיה ערב כניסתי לתפקיד, קבעה כי מרגע שמוניתי.

“גיבשתי תוכנית רב- שנתית ופעלתי בנחישות כדי לקדם את הארגון ולצמצם את הפערים הרבים ששב”ס מתמודד עמם. בכוונתי ללמוד לעומק את דוח ועדת הבדיקה, ולהוביל לתיקון כל הליקויים הנדרשים. שירות בתי הסוהר נמצא בעיצומה של מהפכה בתחומים רבים ואני נחושה להמשיך ליישם את התוכניות שגיבשנו לטובת מדינת ישראל”.

הוועדה קוראת לדרג המדיני לפעול לקידום שב”ס ולהתאמת פעילותו למציאות המתחדשת ולמשימותיו החיוניות. היא מביעה את תקוותה כי דו”ח זה ישמש לשיפור הארגון ולחיזוק המשרתים בו.

באוקטובר 2022 הוגשו כתבי אישום נגד ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע, וחמשת האסירים הנוספים שסייעו להם. מכתב האישום עלה כי בסוף שנת 2020 החליט המחבל מחמוד עארדה לחפור מנהרה מהתא על מנת להימלט מבית הסוהר, ולשם כך פנה לאסירים מחמוד קאדרי, איהם כמאמג’י ומונדאל אינפיעאת והציע להם לקחת חלק בחפירת המנהרה. בחודש מרץ הצטרף גם מוחמד עארדה, בן דודו של מחמוד, לתוכנית הבריחה.

על פי כתב האישום, האסירים הסירו לוח שיש מתחת לכיור בתאם, חפרו מתחתיו והשיבו מדי יום את לוח השיש למקומו על מנת להסתיר את החפירה. המחבלים המשיכו בחפירה באופן יום יומי, במשמרות שהותאמו לסדר היום בכלא, עם כלי חפירה מאולתרים. לקראת סיום החפירה, החליטו בני הדודים מחמוד ומוחמד עארדה וג’ראדאת לפנות אל זכריא זביידי ולהציע לו לברוח עימם מהכלא – כדי שזה ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלסטינית וידאג להם  למעצר הגנתי ברשות הפלסטינית. זביידי נענה בחיוב.

ב-5 בספטמבר עבר זביידי לתא, וביום זה הושלמה חפירת המנהרה שאורכה כ-30 מטרים אל מעבר לחומות הכלא. באותו לילה נמלטו ששת הנאשמים דרך המנהרה, כשהם מצוידים בבגדי החלפה, מזון, ומכשירי רדיו כדי לעקוב אחר התקדמות החיפושים ומיקום כוחות הביטחון. בריחת האסירים התגלתה כעבור כשעה וחצי, אז החלו חיפושים נרחבים לאיתורם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות