חב”ד החלה בהליך משפטי בישראל נגד רוסיה? “זה לא על דעת אגו”ח”

אגודת חסידי חב"ד פנתה ליועמ"שית בדרישה להקפיא ההליכים להעברת בעלות במקרקעין בירושלים לממשלת רוסיה, עד להשבת 'אוסף שניאורסון' לידי חב"ד בניו יורק • אלא שמקורבים לחברי אגודת חסידי חב"ד העולמית טוענים: "מתנערים מהמהלך, רוצים להבאיש את שם חסידות חב"ד המפוארת"
נתן פרל
כ"ו תמוז התשפ"ב / 25.07.2022 18:39

האם אגודת חסידי חב”ד בארה”ב פנתה ליועצת המשפטית לממשלה עו”ד גלי בהרב-מיארה בדרישה להקפאת ההליכים בהעברת בעלות במקרקעין בירושלים לממשלת רוסיה ובראשם ‘כנסיית אלכסנד’ בעיר העתיקה בירושלים?

מהן ההגבלות על השימוש במזומן בקבלה/תשלום הלוואות ותרומות?

לפי הודעה ששיגרה אגודת חסידי חב”ד בישראל,  “בחב”ד דורשים את התניית העברת בעלות הנכסים בהשבת ‘אוסף שניאורסון’ לחסידות שנלקחה לטענת חב”ד, בניגוד לחוק, על ידי רוסיה”.

במכתב ששיגר עו”ד אורי קידר, המייצג את אגודת חסידי חב”ד, שמהווה התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, מסבירים באגודת חסידי חב”ד כי ‘אוסף שניאורסון’ הוא אוסף היסטורי של חסידות חב”ד העולמית וכי מדובר באוסף הכולל כ-12,000 ספרים וכתבים מקוריים, שנאספו בהדרגה ונשמרו מאז סוף המאה ה-18 ועד ימינו.

עוד עולה מהמכתב, כי מדובר באוסף ייחודי מסוגו בעולם כולו, ומהווה נכס מורשת עבור העם היהודי כולו, באופן החורג מגדרי חסידות חב”ד. מסיבות היסטוריות, מאז תום מלחמת העולם הראשונה מצוי אוסף שניאורסון בחזקת השלטון ברוסיה שהיה בעבר המשטר הסובייטי בברית המועצות, וכיום ממשלת רוסיה.

יצויין, כי בחב”ד דורשים מזה עשרות שנים מהשלטון במוסקבה להשיב את ‘אוסף שניאורסון’ לחזקת ספריית חב”ד במרכז חב”ד העולמי-770 בניו יורק – לאחר שהרבי מינה משלחת מיוחדת להשבת הספרים, שמאז פועלים בדרכים שונות להשגת המטרה.

בארה”ב ניתנו עד כה שורה של פסקי דין והחלטות נגד ממשלת רוסיה, המורים לה להשיב את ‘אוסף שניאורסון’ לחזקת החסידות, לרבות הטלת קנס משמעותי בגין ביזיון בית המשפט בארה”ב, שגובהו עומד כיום על כ-170 מיליון דולר.

הפנייה החדשה ליועצת המשפטית לממשלה באה בעקבות דרישת ממשלת רוסיה, מזה מספר שנים, מממשלת ישראל כי נכסים היסטוריים שהיו בבעלותה בעבר, כגון כנסיית אלכסנדר נייבסקי בעיר העתיקה, יירשמו רשמית בבעלות ממשלת רוסיה.

לצורך כך אף מונה צוות שרים לגיבוש המלצות בנושא לראש הממשלה לצורך קבלת החלטה.

בעקבות כך דורשת אגודת חסידי חב”ד מממשלת ישראל להקפיא כל פעילות להעברת הבעלות או רישום נכסים כלשהם בישראל ע”ש ממשלת רוסיה, וזאת עד ש’אוסף שניאורסון’ יושב במלואו לבעליו החוקיים.

מנגד, הרב שלום דובער לוין, חבר המשלחת למאמצים להשבת הספרים ומנהל ספריית חב”ד במרכז חב”ד העולמי, אומר: “הננו להצהיר באופן רשמי, שלא שמעתי על כל העניין הזה עד לרגע זה. כל העניין נעשה שלא על דעתי, לא על דעת אגודת חסידי חב”ד. ומוטב שלא להפיץ שקרים ובדותות”.

גם חברי אגודת חסידי חב”ד העולמית לא שמעו על המהלך.

גורמים המקורבים לאגו”ח העולמית אמרו לחרדים 10: “תנועת חב”ד העולמית, וארגוני הגג שלה – ‘אגודת חסידי חב”ד’, ‘מרכז לעניני חינוך’, ‘מחנה ישראל – מתנערת לחלוטין מהידיעה ההזויה שפורסמה על ידי גורמים אינטרסנטיים מקומיים בישראל, הרוצים להבאיש את שם חסידות חב”ד המפוארת, שעוסקת מאז הקמתה רק בחיובי, עוסקת בהפצת תורה ומצוות, עוסקת בקירוב יהודים וכל בני אנוש, לא במלחמות ולא באיומים, לא במשברים דיפלומטיים, ובוודאי לא בהתגרות מיותרת ומסוכנת בממשלה במדינה שיש בה מיליוני יהודים, ואלפי משפחות של חסידי חב”ד ובהם מאות שלוחים של הרבי ומשפחותיהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות