מה באמת מסתתר מאחורי פתיחת עמותה חדשה ב’חינוך העצמאי’

'החינוך העצמאי' הקים עמותה חדשה: 'ניהול ותחזוקת בתי הספר של החינוך העצמאי' • אבל מדוע צריך להקים עמותה, כשיש כבר עמותה פעילה ומתפקדת? • האם מדובר בצעד טכני או שזהו צעד פוליטי שמצדיק מבט חשדני מצד אנ"ש - ושאלות שמיד צצות: מי ישלוט? • חרדים 10 יצא לבדוק
י"ז אדר א' התשפ"ב / 18.02.2022 00:00

השמועות כאילו מתבשלת ‘הפיכה’ בהנהלת ‘החינוך העצמאי’ החלו לעשות כנפיים: הקימו עמותה חדשה – ‘ניהול ותחזוקת בתי הספר של החינוך העצמאי’ – על מנת להשתלט על הרשת.

גורם ב’פלג הירושלמי’ היה  נשמע נסער. “זה בדיוק מה שקרה ב’יתד נאמן’, ככה בדיוק השתלטו שם על העיתון”.

הכצעקתה?

מתברר שמזה כשנתיים מנסים ב’חינוך העצמאי’ להתייעל, אלא שברשם העמותות גררו רגליים והתהליך לא היה קל לביצוע.

מדוע צריך להקים עמותה חדשה, כשיש כבר עמותת ‘חינוך עצמאי’? הלכתי לבדוק מול גורם ברשויות המקומיות ומול אנשי ‘דגל’. מתברר שהבירוקרטיה מסובכת והיו חייבים לייעל.

זה עובד ככה: כדי להכניס כסף ממשרד החינוך, פועלת מערכת בשם ‘מרכבה’. רק דרכה נכנס ויוצא כסף למשכורות. מדובר בגוף ענק, מאות  בתי ספר בכל רחבי הארץ, כמעט 15,000 עובדים, תקציב עתק.

אבל זוכרים את ‘חוק נהרי’ (על שמו של ח”כ משולם נהרי מש”ס),  לפיו רשויות מקומיות מתקצבות בתי ספר? ובכן, רשות מקומית שרוצה לתקצב משכורת לשרת, מנקה, גירים וצביעת כיתות, רק לדוגמה, לא מעבירה את כסף לרשת ‘החינוך העצמאי’, אלא ישירות לידי בית הספר.

איך בית ספר יכול לקבל תקציב כזה, כאשר הוא לא עמותה מסודרת? מנהל  בית הספר פותח חשבון בנק ייעודי עבור בית הספר, ובו מופקדים הכספים ומשם גם יוצאים עבור כל הוצאות בית הספר: שכפולים, ניקיון וכולי. כמו ועד בית. המנהל חותם, לפעמים גם המזכירה מורשית חתימה.

אבל מדינת ישראל היא מדינה מסודרת, ובבנק ישראל לא מחבבים, לשון המעטה, את ההתנהלות הזו, כאשר כספים נעים פנימה והחוצה בלי גג של עמותה. אמנם ישנה רשת חינוך חרדית, בה הקימו עמותה עבור כל בית ספר, אך זה מסורבל, וגם לא בטוח שבחינוך העצמאי יתלהבו להעניק לכל מנהל או מנהלת את האפשרות להפוך ל’מלך בשטייעטל’ בית הספר ולמנהל העמותה. “לא שחלילה מישהו חושד במנהל כלשהו שלא יתנהל ביושר”, אומר גורם עמו שוחחנו. “אבל אפילו הכהן הגדול נכנס ביום הכיפורים לקודש הקודשים בבגד נטול כיסים…”

ויש מבקר מדינה ובנק ישראל, מסביר הגורם. כל גוף כזה מחפש כתובת, ישות לעמוד מולה.  הכול צריך להיות מסודר ולפי קריטריונים ודרישות של המדינה.

אז מה עושים? מקימים עמותת-גג ארצית, שמנהלת את כל בתי הספר עם הנהלת חשבונות מרכזית. כמה פשוט, ככה יעיל.

אלא שבמחוזות הפוליטיקה, כל צעד כזה זוכה למבט חשדני מצד אנ”ש, והשאלות מיד צצות: מי ישלוט? הבית ברחוב ראב”ד? הבית ברשב”ם? שלומי אמונים?

אז זהו, שזו עמותה שהוקמה לצורך טכני בלבד. אף אחד לא הולך להרוויח שם כסף. “זה לא גוף שיקבע איזו מורה מאיזו חצר תקבל משרה”, אומר בכיר ב’דגל’ עמו שוחחנו. “עמותה טכנית בלבד, הא ותו לא”.

ומי יהיו המנהלים?

מורשי החתימה בעמותת ‘החינוך העצמאי’ – הרב מאיר הייזלר, הרב אריה דביר והרב מרדכי קרליץ. אליהם צירפו את המנכ”ל אליעזר סורוצקין, שעובד שעות רבות בבניין ‘החינוך העצמאי’, עוזרו יאיר יפה, המבצע  בפועל את העבודה בשטח, והמשנה למנכ”ל אברהם שוורץ, משלומי אמונים.

“אתה לא מציב בראש עמותה טכנית שצריכה לאסוף צעטאלך של חשבוניות לגירים ולוח מחיק את גדולי ישראל. אתה צריך אנשי ביצוע, כדי שהדברים ירוצו, יזרמו, יתקתקו”, אומר הגורם מ’דגל’.

אז רגע לפני שאתם מנסים לחשוב מי חבר הכנסת שירוויח מהמהלך (מקור ב’דגל’ כבר טען באוזניי ‘יעקב אשר המרויח’) – רדו מהעץ. מדובר בעמותה שתהיה אחראית לקבל כסף מהעירייה ולשלם עבור הגיר הצבעוני, המטאטא והיעה, ומשכורת השרת.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איפה הכיסים של החינוך העצמאי
    18/02/2022 00:28
    שמואל
  1. 1. אם החשש שלכל מנהל יש כיסים, מדוע ולמה לא נחשוש לכיסים של החינוך העצמאי
    יש כמה אי דיוקים, מערכת מרכבה לא קשורה לענין
    חבל שבמקום לפתוח עמותה ולסרבל את הענינים למנהלים, וכמו כן הרי יקחו מעשר וכו’, היה כדאי לעשות הסכם עם בנק ישראל על חשבונות בית ספר
    ומנסיון בנקים שיש להם ענין בך כלקוח (לדו’ שיש לך עמותה גדולה) ימצאו את הדרכים לתפעל בצורה קלה וטובה חשבון כזה

  2. זה תמיד נראה שמתחיל ב- "אשרי תמימי דרך", הבעיה היא שזה תמיד מסתיים ב-"תעיתי כשה אובד"
    18/02/2022 16:01
    הסטוריון
  3. זה תמיד נראה שמתחיל ב- “אשרי תמימי דרך”, הבעיה היא שזה תמיד מסתיים ב-“תעיתי כשה אובד”