מיקי לוי אמר “קדיש” מסידור ששרד את איימי השואה – ופרץ בבכי • צפו

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא נאום היסטורי בפרלמנט הגרמני בברלין, לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שמצוין היום ברחבי העולם • אמר 'קדיש' כשדמעות חונקות את גרונו, מסידור ששימש נער יהודי גרמני בחגיגות בר המצווה רגע לפני פרעות 'ליל הבדולח'
נתן פרל
כ"ה שבט התשפ"ב / 27.01.2022 13:10

יו”ר הכנסת מיקי לוי נשא היום (חמישי)  נאום היסטורי בפרלמנט הגרמני בברלין, לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שמצוין היום ברחבי העולם.

התגוששות מומחים? הסערה המפותלת סביב החיסון נגד הקורונה

לוי אמר בעברית: “דווקא כאן, בית הפרלמנט הגרמני, אפשר לתפוס, ולו במעט, את היכולת של האדם לנצל את הדמוקרטיה כדי להביסה. זהו מקום בו האנושות מתחה את גבולות הרוע, בו אובדן הערכים הפך מסגרת דמוקרטית לעריצות גזענית ומפלה.

”עבותות הזיכרון הללו כורכות יחד את העמים שלנו, הישראלי והגרמני. ולצד הזיכרון – התקומה. ב-80 שנה אלה הצלחנו לקום מתוך טראומה לאומית היסטורית ולהיבנות מחדש, שתי אומות שעברו מסע יוצא דופן, בדרך לפיוס ולביסוס הקשרים והידידות האמיצה”.

יו”ר הכנסת אמר ‘קדיש’ לזכרם של ששת מיליוני הנספים, כשדמעות חונקות את גרונו, מתוך סידור שהושאל ממוזיאון ‘יד ושם’ – ששימש נער יהודי גרמני בחגיגת בר המצווה שלו ב-22 באוקטובר 1938, רגע לפני פרעות ‘ליל הבדולח’.

בשלב מסוים הוא פרץ בבכי והליט את פניו בידיו.

במהלך המושב נשאה דברים ניצולת שואה שריגשה את כלל חברי הפרלמנט הגרמני והאורחים שהגיע מכל רחבי העולם.

המעמד התקיים בהשתתפות הצמרת הפוליטית הגרמנית ובראשם הנשיא פרנק-ולטר שטיינמאייר והקנצלר הנבחר אולף שולץ.

לצידם, השתתף גם רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל, שייצג את הקהילה היהודית.

“למעמד הזה חשיבות רבה בתודעת זיכרון השואה בעם הגרמני ובכלל”, אמר הרב טייכטל בצאתי מהפרלמנט, “ועם זאת, במקביל, אנחנו מדגישים כל הזמן שהזיכרון הטוב ביותר לזכרם של הנרצחים – זה תחיית העם היהודי ופריחת החיים היהודיים. לראות עוד תלמוד תורה יהודי קם בברלין, עוד יהודים שמגיעים לבית הכנסת ועוד שיעורי תורה חדשים – זה הנקמה הטובה ביותר במי שרצה לגדוע את העם היהודי”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איה הכיפה
    27/01/2022 13:26
    ידעיה
  1. מוטב שלא אמר מלאומרו ללא כיפה. וללא כבוד למסורת עם ישראל

    • מיכאל מאילת   28/01/2022 08:42

      טקסט דתי אז צריך טקס מלא ללא מתחשבות ברגשות של אף אחד צריך היה לחבוש כיפה חד משמעי .

  2. כמו ילד קטן עלוב.
    28/01/2022 11:08
    ענן
  3. דמעות תנין.

  4. בושה וחרפה
    30/01/2022 22:46
    בונקר סודי
  5. פשוט בושה שיו”ר כנסת ישראל לא יודע לומר קדיש בצורה נכונה ועוד ללא כיפה. אילו היה במסגד היה מכבד את המוסלמים בחליצת נעליים. אפילו האפיפיור שם כיפה אבל לאדון “מילקי” לוי לא ראוי לכבד את המסורת. הדמעות שלו זה סתם התרגשות מהקהל ולא מביעות כאב מהשואה באמת. ממשלה של אטומים ומטומטמים!!!