חתונות במחיר 1000 ש”ח: המתווה החדש של השמחות בחסידות גור

לחיים עם שישה בלבד, חתונות בבתים או בשטיבלאך בהשתתפות המשפחה הקרובה בלבד, שבע ברכות רק בבתים • התוכנית החדשה המתגבשת בחסידות גור
יוסף גרינבוים
י' אייר התש"פ / 04.05.2020 20:42

על רקע משבר הקורונה: בחסידות גור מכינים בימים אלו מתווה חדש שיוזיל בצורה דרמטית את הוצאות הנישואין.

לפי המתווה, שפרטים ממנו דלפו מאסיפות המתקיימות בימים אלה עם גבאי ‘השטיבלאך’ – השותפים להכנת המתווה, החתונות ייערכו באולמות קטנים ובבתי החסידים, כשהמטרה היא להוביל לחיסכון של 50,000 שקלים לכל צד, כדי לאפשר להורים לסייע לזוג ברכישת דירה.

מובילי היוזמה מסבירים כי המטרה היא לא להוריד מהשמחה, אלא לאפשר חיסכון בכסף, באמצעות צמצום כמות המוזמנים לבני המשפחה הקרובה בלבד, כאשר שאר הידידים יגיעו לחופה או לריקודים שייערכו לאחר הסעודה.

מנסחי התקנות מדגישים, כי “לא יהי עונשים למי שלא יפעל לפי התקנות”, וכי הן אינן מיועדות לאותם שבאפשרותם לקנות דירות לילדיהם “בלי לקחת משכנתא”, אלא אלא לרוב הציבור שקונה דירות עם משכנתא.

לפי התכנית, בכל עיר יפעל ועד של גבאים לתקן את התקנות ולהשגיח על ביצועם.

ואלה התקנות המתגבשות:

סגירת שידוך: ה’לחיים’ בתחילה, עם גמר השידוך יהיה רק לשישה בני אדם – ההורים, חתן וכלה. אחר כך יהיה אירוע נוסף, שיתקיים  רק בבתים ועבור החברים, המשפחה הקרובה, ללא חברות הכלה.

חתנים לא מחלקים כלום ואפילו לא סוכריות פשוטות בישיבה קטנה. בישיבה גדולה מותר.

תהיה רשימת מתנות שנותנים הצדדים בין השידוך לחתונה ויכללו גם את מתנות הסבים והסבתות.

וישיטא – -ביקורי המחותנים בחול המועד. התכנית היא לבטל לגמרי. כרגע יהיה רק בכיבוד קל בלבד ולא סעודה.

אופריף –  אבי הכלה מעיר אחרת לא מגיע. סעודת האופריף במשפחת החתן בלבד.  באם המחותן מאותה עיר יבוא רק לקיראת התורה ולקידוש בלבד, ללא סעודה כלל, כפי שהיה נהוג פעם.

קידוש לנשים מבוטל, אולם רצוי שיבואו לאחל מז”ט ולשמוח יחדיו.

חתונות: הסעודה רק למשפחה שלובשים בגדי שבת, ולא בני דודים.  ללא חברים וללא מחותנים. פרט לאורחים מחו”ל שיכולים להשתתף גם בחתונה וגם בשבע ברכות. אברכים מהשטיבל יבואו לחופה ולריקודים, ללא הסעודה.

יהיו בכל עיר מארגני חתונות – ועדה מיוחדת שתארגן את החתונות במחיר של 1000 ש”ח. הם גם יארגנו בעלי מקצוע איכותיים  – נגנים, צלמים ועוד, במחירים זולים.

שטיבלאך שיתארגנו כראוי, יקבלו אישור מיוחד מהוועדה לקיים חתונות בשטיבל.

יתחילו את החתונות מוקדם ויסיימו מוקדם על מנת שלא להפריע לשכנים.

לא יהיו הזמנות.

לא תהיה השכרת בגדים. ניתן לרכוש בגדים שיהיה להם שימוש בהמשך.

אין לערוך תסרוקות מקצועיות לבנות.

מצווה טאנץ – יתקיים ללא גראמן מבחוץ, אלא רק אחד מבני המשפחה – ולא יותר מ-15 דקות.

שבע ברכות – רק בבתים. גם השבע ברכות האחרונים, וניתן לעשות בשני בתים יחדיו. פרט למי שעובד במוסד והמוסד עושה עבורו יכול לעשות כפי שרוצים.

שבע ברכות אחד יהיה מיוחד עבור המחותנים, כדי למנוע את הצורך להזמינם לחתונה שתתקיים בחוג המשפחה בלבד.

שבת שבע ברכות – עד 50 מבוגרים משני הצדדים יחדיו וללא הגבלת ילדים לפני החתונה. במשפחות גדולות שיש יותר מ-50, כדאי שיהיה אחד מכל משפחה שיעשה תורנות בין בני המשפחה – מי מגיע הפעם ומי מגיע בפעם הבאה.

בגור מדגישים כי כל המתווה הוא על מנת להקל על ההורים את גיוס כספים לפני החתונה ואחריה ובצורה כזו לבוא לשמחות בלי לחץ. עוד מציינים בחסידות: אמנם בתחילה יהיה קצת קשה ומוזר, אבל אחר כך כולם יראו כי זה יעיל ומאפשר שמחה ברוגע.

כל התקנות חלים על מי שגומר שידוכים לאחר חג השבועות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה מקצצים
    04/05/2020 23:08
    Yid in Boro Park
  1. מה שאני הבנתי שבעיקר מקצצים אצל הנשים, תסרוקת ובגדים, השאלה מי מחליט על זה? הגברים שבין כך לא מבינים את הסיבה למה נשים מרגישים טוב בזה שהם נראים יפה!

    תשאל את נשות החסידות בלי לחץ מלמעלה שזה מגיע מהרבי, ואחרי זה אולי תקצץ!