מה הם זוממים? ראשי ‘בלוק הימין’ סירבו לחתום אמונים לנתניהו

אלקין הנחית על ראשי 'בלוק הימין' בקשה: לחתום התחייבות להישאר מאחורי ביבי גם ב-21 הימים האחרונים - אם נתניהו וגנץ ייכשלו בניסיונות שלהם • אלא שהנציגים הפתיעו אותו ודחו את הבקשה • מי מפריח שמועות על שיחות של החרדים עם כחול לבן, והאם ליצמן ישלוף 'צעטאלע' מגנץ
ד' תשרי התש"פ / 02.10.2019 21:45

1. 

זה היה ‘בום’ בקנה מידה שיכול לזעזע גם אדם שאינו חשדן מטבעו. על אחת כמה וכמה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, איש למוד אכזבות ובגידות בחייו הפוליטיים הארוכים.

היה זה כאשר חבר צוות המו”מ של הליכוד, השר זאב אלקין, הציג במפתיע במהלך הפגישה שקיימו הבוקר ראשי ‘בלוק הימין’ וצוות המו”מ בקשה לחתום על מסמך שיחייב אותם להישאר יחד מאחורי נתניהו, גם ב-21 הימים האחרונים –  שיגיעו אחרי שגם ראש הממשלה וגם יו”ר כחול לבן בני גנץ, לא יצליחו במשימת הרכבת ממשלה. ב-21 ימים אלה יכול כל ח״כ אחר שישיג 61 ח”כים, לקבל מהנשיא את משימת הרכבת הממשלה.

אולם ראשי הגוש – ש”ס יהדות התורה וימינה – סירבו.

אלקין, שאמנם מרוצה מהנאמנות של ה’בלוק’ עד כה, יודע כי אין כמו דברים מנוסחים וחתומים, כדי למנוע תקלות.

מהצד של הליכוד היו בטוחים שזה יילך בקלות רבה. הרי כל ראשי הסיעות מתחזקים קשר ישיר עם נתניהו ואנשיו, קשר יומיומי הדוק ורציף, ולכן אין שום סיבה שלא יתנו לכך ביטוי בכתב.

יו”ר ש”ס, השר אריה דרעי אף הוזמן הבוקר ל’בלפור’ לשיחה בארבע עיניים. יש שיאמרו, בגלל שנתניהו מחבב אותו; יש שיגידו, בגלל שהוא ‘הכי חשוד’ בהנעת  אופציות של ‘תרגילים מסריחים’ ודומיהם. האמת, כנראה, איפשהו באמצע.

לפגישת של ראשי ה’בלוק’ שיגר דרעי, כמו בפעמים קודמות, את השר לשעבר אריאל אטיאס.

2.

הייתה זו הפעם הראשונה שראשי ה’בלוק’ ‘עשו שריר’ ופה אחד סירבו.

בשיחה עם בכיר בליכוד הוא מביע הפתעה: “לא חלמנו שככה הם יגיבו. אם הם נאמנים לביבי, מה אכפת להם לחתום לנו על זה בכתב?”

החשדות הועלו בפני נתניהו, וחששותיו המריאו לשמים. רק זה היה חסר לו בימים קשים של שימוע ושל ניסיון להרכיב ממשלה, יש מאין.

פניתי לתגובה אל כל אחד מראשי המפלגות. הם סירבו להגיב רשמית, אבל מהשיחות איתם עלה שהם אינם מבינים על מה הצעקה הגדולה ולמה ממהרים לחשוד בהם בשיחות עם בני גנץ או גורם כלשהו מ’כחול לבן’. מבחינתם, לא היה ולא נברא.

אלא שחפירה קצת יותר עמוקה מעלה תמונה יותר מורכבת: ראש ה’בלוק’ מתוחכמים. הם מפריחים שמועות על שיחות שלהם עם כחול לבן, ואל תתפלאו אם יום אחד, מעל במת מליאת הכנסת, ישלוף ליצמן ‘צעטאלע’ ובו הבטחה גרנדיוזית על תקציבים מאת בני גנץ. בשביל זה לבד שווה ‘לשוחח’ ולשחק ‘משא ומתן’ (ומי שזקוק לכך, נזכיר לו את ה’צעטאלע’ של ציפי לבני לפני 10 שנים).

בתכל’ס, אף נציג חרדי ואף נציג של ימינה לא יעלה בדמיונו לחבור לכחול-לבן. ימינה בגלל הנטילה לשמאל שלה, החרדים בגלל ה’יאיר לפיד’ שבתוכה.

3.

“זה מדי מוקדם”, אמר לי גורם הקשור ל’בלוק הימין’. “למה לחתום כבר כעת, כשהכול כל כך מעורפל? אנחנו נאמנים לגוש, לא צריך לחתום”.

מהן האופציות האפשריות מכאן והלאה?

“למען האמת, החרדים, רובם ככולם, כבר הסכימו לסגת מהישגיהם בקדנציה הקודמת, הן חוק המרכולים והן חוק הגיוס. הם מבינים את המצב, מבינים מהי האלטרנטיבה, אפילו האגודאים מדברים כבר אחרת”, אומר גורם בכיר בליכוד.

כך שאם בתחילת הדרך היה מי שסבר שעל ש”ס ודגל התורה לחבור לקואליציית נתניהו יחד עם ליברמן, תוך הבטחה שלא לחקוק עוד חוקים בנושאי ‘דת ומדינה’, הרי שכיום הדיבור הוא לכיוון של “כל החרדים יסכימו לתנאים של ליברמן, כמובן בתנאי שהוא לא יסחף עם הרוח”.

האם זה מה שיקרה במהלך הימים הקרובים? “אנחנו צופים התעקשות דווקא מהכיוון של ליברמן, שיש לנו יסוד סביר לחשוד בו שהוא לא רוצה את ביבי. נקודה”, אומר הגורם.

ואז מה? לאן הולכים?

“מאחר וגם בני גנץ לא יכול להרכיב ממשלה, ולא משנה כמה ימים יתנו לו להשלמת המשימה, סביר להניח שבחירות מועד ג’ כבר בפתחנו”.

4. 

גורמים פוליטיים הסבירו הערב, כי ראשי סיעות המחנה הלאומי ביקשו שלא לחתום כעת על מכתב המלצה לנשיא לשלב האחרון של 21 יום, מכיוון שלא רצו להכשיל כבר בשלב זה את המאמצים לאחדות עוד בטרם הגעה לשלב זה.

לדבריהם, עם זאת, כולם הבהירו בצורה ברורה במהלך הפגישה שבכוונתם להישאר מאוחדים בבלוק של כל 55 ח״כים ממפלגות הימין סביב מועמדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו למשך כל השלבים של תהליך הקמת הממשלה – כולל השלב האחרון של 21 יום, אם יגיעו לשם.

מש”ס נמסר בתגובה: “יו״ר שס, השר אריה דרעי, הודיע פעמים רבות על תמיכה בנתניהו כראש ממשלה וחתם על תמיכה בגוש מפלגות הימין. כל השאר הם דברי רכילות שאינם ראויים להתייחסות”.

גורם בכיר ביהדות התורה אמר בתגובה: “לא בקשו כל חתימה היום, דיברו שכשיגיעו ל-21 יום בכנסת כולם יחתמו. לא היה חילוקי דעות בעניין. אין כל חשש לתרגיל מהחרדים. לא היה סירוב, אלא דיון משותף והסכמה”.

על הדיווחים כביכול יש מו״מ בין המפלגות החרדיות לגנץ ולפיד, אומרים ביהדות התורה בתגובה רשמית: “במענה לפרסומים שונים נבהיר, כי אין כל שינוי ולא מתקיים מו”מ קואליציוני עם שום גורם. הסיעה היא חלק מהבלוק המאוחד בימין בראשות רה”מ נתניהו”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממשלת אחדות
    03/10/2019 16:40
    פלדינגר מאיר
  1. חרדים ימינה משתפים של ביבי בלעדיו הם אפס

  2. קואליציה
    03/10/2019 16:42
    פלדינגר מאיר
  3. חרדים ימינה משתפים של ביבי הם אפס בלעדין

  4. לא יפה כך לפגוע בנתניהו שהלך איתכם באש ובמים
    03/10/2019 16:47
    לא יפה
  5. מסכן כמה פוגעים בו…לשווא