מדוע התעקשו בסאטמר להביא 30 אלף מכתבים שנכתבו דווקא על נייר

היום הוא היום האחרון בו יכולים תושבי ניו יורק החרדים לשלוח מכתבים לוועדת החינוך במדינת ניו יורק, כדי להביע את דעתם נגד גזירת 'חוק החינוך' החדש • בעוד אגודת ישראל שלחה 78 אלף מכתבים במייל, בסאטמר התעקשו לשלוח מכתבים על נייר
נתן פרל
ב' אלול התשע"ט / 02.09.2019 02:35

היום (שני) הוא אחד הימים הגורליים בסאגת גזירת החינוך המרחפת על היהדות החרדית בניו יורק: זהו היום האחרון בו יכולים תושבי ניו יורק לשלוח מכתבים
לוועדת החינוך במדינת ניו יורק כדי להביע את דעתם על ‘חוק החינוך’ החדש.

עסקני קהילת סאטמר, שהצליחו לגייס 30 אלף מכתבים שכתבו הורי התלמידים הלומדים במוסדות הקהילה ברחבי ניו יורק, בהם הם מבקשים מוועדת החינוך שלא להתערב בלימודים של ילדיהם.

עסקני הקהילה יצאו לאולבני – בירת ניו יורק, על מנת להעביר את המכתבים ישירות אל חברי ועדת החינוך. יחד עם עסקני קהילת סאטמר הגיע גם בן ציון וידר, חבר מועצת העיר במונסי.

לפני שיצאו לדרך, עלו העסקנים עם כל המכתבים אל ציון אדמור”י סאטמר בקרית יואל.

‘גזירת החינוך’ החלה לפני מספר שנים, כאשר כמה יוצאים בשאלה בניו יורק החלו להריץ, תחת ארגון ‘יאפעד’, קמפיין נגד עיריית ניו יורק על שלא קבלו במוסדות החינוך החרדיים בהם למדו חינוך שכל מוסד חייב להעניק לתלמידיו, לפי החוק בניו יורק, ולכן לאחר שיצאו בשאלה – לא הצליחו להשתלב ב’עולם הגדול’, רק משום שלא קיבלו חינוך מתאים.

לאחר מספר שנים של קמפיין בתקשורת המקומית ובקרב חברי מועצת העיר וחברי ועדת החינוך של מדינת ניו יורק, החליטה ועדת החינוך לפני יותר משנה על פיקוח מחמיר יותר במוסדות החינוך הפרטיים במדינה.

הוועדה שיגרה לכל מנהלי המוסדות הפרטיים הנחיות חדשות, לפיהן חייבים ללמוד 7 שעות בכל יום לימודי חול – עוד לפני לימודי הקודש. כמו כן, מחויבים במוסדות ללמד לימודים שלא ניתן ללמד במוסד חרדי. לצד זאת, היו הנחיות נוספות שמוסד חרדי לא יכול לעמוד בהן.

ועדת החינוך הבהירה כי תשגר פקחים לפקח על כל המוסדות, ומי שלא יציית להנחיות יקבל צו סגירה.

המוסדות הקימו ארגון-גג שיאבק בגזירה, בשם פעריל”ס – ארגון שבראשו עומדים אגודת ישראל ארה”ב וקהילת סאטמר, וחברים בו כל המוסדות הדתיים מכל רחבי מדינת ניו יורק.

ראשי ארגון פעריל”ס הגישו עתירה לבית המשפט נגד החוק החדש, בטענה כי הוא נוגד את החוקה האמריקנית לפיה יש חופש דת בארה”ב. כמו כן הוגשה עתירה להוציא צו מניעה – שוועדת החינוך לא תוכל לפקח על המוסדות, עד תום הדיונים בבית המשפט.

בערב פסח האחרון פסק בית המשפט כי היות ולפי החוק בניו יורק חובה להעניק 60 יום לכל דיון בוועדת החינוך, ורק אחרי 60 יום שבהם יכול הציבור לחוות את דעתו על ההנחיות – הן נכנסות לתוקפן.

היות והליך זה לא עבר את הפרוצדורה המחייבת, ביטל בית המשפט את כל ההנחיות של ועדת החינוך, והשופט כלל לא דן על עצם החוק – האם הוא חוקתי או לא.

ראשי ארגון פעריל”ס קיוו כי ועדת החינוך תיסוג מכל ההנחיות החדשות, ותגיע להסכמים עם מנהלי המוסדות. אלא שלתדהמתם פרסמה ועדת החינוך בר”ח תמוז את ההנחיות החדשות שהחליטו להנחית על המוסדות, כשהפעם הם מעניקים לציבור 60 יום לשלוח תגובות.

בסך הכל נשלחו אל הוועדה על ידי ארגון פעריל’ס 78 אלף מכתבים, מיהודי ניו יורק שבניהם מתחנכים במוסדות החינוך.

מכתבים אלו נשלחו דרך אתר ייעודי או באימייל. מנגד, בסאטמר החליטו כי אי אפשר להלחם בגזירת החינוך ולהשתמש בו זמנית באינטרנט או באימייל – ולכן ארגנו שיגור מכתבים שנכתבו  על נייר.

עתה יהיו חברי הוועדה לעבור, על פי החוק, על כל מכתב ומכתב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סאטמאר???
    02/09/2019 07:05
    יודא
  1. לא קשור לסאטמאר בכלל וכלל האיש במרכז כל התמונות הוא הרב וידר חסיד בעלזא וחבר בועדת רקלנד קאונטי ונראים גם עסקני אגוד”י לצד עסקנים אחרים ותיקים ובכללם גם סאטמאר.