למי יצביעו התומכים של ‘כסא רחמים’ ומה הסיכוי של ש”ס הפעם?

כמה קולות נמנים באמת על תומכי 'כסא רחמים' • האם מתנהל משא ומתן בין ש"ס ל'כיסא רחמים' או ש'בוחשים בקדירה' מטעם עצמם מנסים לקטוף עוד 'תמונת נצחון' - ועל הדרך מוציאים 'ספינים' לתקשורת • אילו תנאים הוצבו בפני ראש הישיבה, ולמה אין סיכוי שהגר"מ מאזוז יוותר על אלי ישי
כ"ד אב התשע"ט / 25.08.2019 11:42

1.

נתחיל מהסוף.

כמה קולות נמנים באמת על ‘כסא רחמים’? על כמה קולות ניטש הקרב? תלוי את מי שואלים.

אם תשאלו גורמים ב’כסא רחמים’, הם יגידו, מן הסתם, ‘עוצמה יהודית’ הביאה מעט קולות ל’יחד’ בבחירות לכנסת ה-20. את רוב הקולות הביא אלי ישי. כלומר,  יש לנו כ-3 מנדטים.

מדוע זה לא הגיוני? קודם כל, כי ‘עוצמה’ רצה בשנת 2009 ב’איחוד הלאומי’, והביאה אז תוצאה יפה (הסיעה כולה קיבלה אז 4 מנדטים). בבחירות לכנסת ה-19 קיבלה עוצמה כ-67 אלף קולות. כך שההיגיון אומר, שהיא חזרה על ההישג ואף הגדילה אותו, ורק מנדט אחד (יחד קיבלה כמעט 4 מנדטים, והייתה על הגבול החסימה) הביאו אנשי ‘כסא רחמים’ התומכים באלי ישי, ובמנהיגה הרוחני של ‘יחד’ הגר”מ מאזוז.

נראה כי על הנקודה הזו בדיוק חלקו הדעות בין שני הצדדים, שנפרדו לקראת הבחירות לכנסת ה-21 ולא לגמרי בידידות.

מאחר ולבחירות 2019 מועד א’ רצו ‘עוצמה’ במסגרת איחוד מפלגות הימין, שוב לא ניתן לכמת את כוחם האמיתי בקלפי, כשכל צד טוען: אנחנו הבאנו את ההישג המרכזי.

הפעם, כש’עוצמה’ מתמודדת בנפרד, תהיה אפשרות להעריך במדויק את כוחם, למרות שגם זה, בעצם, לא יהיה מדויק. זאת משום שיתכן מצב בו אנשים התומכים בהם (חב”דניקים, לדוגמה), ימנעו מלהצביע הפעם על רקע החשש מאחוז חסימה, והחשש מפני הקמת ממשלת שמאל, כתוצאה מהשלכת קולות ימין לפח (מה שכמעט קרה בבחירות האחרונות).

הנתון הזה, העוצמה האמיתית של ‘עוצמה יהודית’, קריטי כדי לחשב את כוחה של ‘כסא רחמים’. אבל בהעדר נתון מספרי ברור ונחרץ, ניתן רק לשער.

חישוב נוסף של כוחה האמיתי של ‘כסא רחמים’ ניתן לבצע באמצעות התוצאה שקיבלה  יהדות התורה בבחירות האחרונות. מאחר והגר”מ מאזוז הורה  להצביע ג’, סביר להניח שאחוז גבוה מהם – תמיד יש את מי שמסרבים להצביע לאשכנזים – ציית.

אבל שוב קשה לחשב כמה הביאו: האם יהדות התורה בכוחות עצמה הייתה מביאה רק 6 מנדטים (למרות הגידול הטבעי) ותמיכת ‘כסא רחמים’ הוסיפה לה שני מנדטים?

לא סביר, אבל זו אופציה המונחת על המדף.

ביהדות התורה טוענים (לא בקולות רשמיים), כי הגידול הטבעי הוא שהזניק אותה אל התוצאה המרשימה, בעוד ‘כסא רחמים’ הביאה כמה אלפי קולות בלבד. שוב, את זאת לא נדע.

2. 

לש”ס כמפלגה יש היום ביטחון עצמי גדול יותר משהיה לה בערב הבחירות הקודמות, כאשר הסקרים הצליפו בה באכזריות. אחרי תוצאה של 8 מנדטים בקלפי, היא מגיעה הרבה יותר רגועה למועד ב’.

תמיד יש חששות. ראש הממשלה מתכנן לשתות בקשית הרבה יותר אגרסיבית ועבה את קולות החרדים – כפי שדיווחנו בחרדים 10, המינוי של ח”כ שלמה קרעי לראש המטה החרדי הוא תקדים שלא היה בעבר, ומעיד על התוכנית הכללית. יש ממצביעי ש”ס שעלולים לחשוש מבחירות נוספות וירצו לחזק את ביבי בהצבעתם .

גם ערב הבחירות לכנסת ה-21, ההצעות לאיחוד בין ‘כסא רחמים’ וש”ס לא הגיעו מכיוונה של ש”ס, שלא ראתה בהם פוטנציאל אלקטורלי משמעותי.

משהגיעו הבקשות מצד גורמים ב’כסא רחמים’, ש”ס נעתרה ושיגרה בכירים לפגישות, כולל שיגור חבר ‘המועצת’ הגר”ד יוסף בשליחות מיוחדת אל הגר”מ מאזוז – שליחות שנכשלה בסופו של דבר.

אם בערב הבחירות הקודמות ש”ס לא הייתה להוטה, אין שום סיבה שזה יקרה כעת.

גישושים שבוצעו בערב הגשת הרשימות לכנסת ה-22 נענו בתשובה: “מועצת החכמים החליטה שלא משנים את עשרת המקומות הראשונים ברשימה”. קרי, שילוב גורם מ’כסא רחמים’ – מעבר לח”כ משה ארבל שהוצב ברשימה כמחווה של רצון טוב מול ‘כסא רחמים’, הגם שבסביבת הישיבה טענו שהוא לא ‘איש שלהם’ –  בעשיריה הראשונה לא בא בחשבון.

במקביל, התקיימו  מגעים של גורמים ב’כסא רחמים’ מול גורמים ביהדות התורה, והובהר כי מעבר למה שהוצע בעבר, לא תוכל המפלגה להעניק יותר.

כפי שדיווחנו בחרדים 10, ב’כסא רחמים’ עדיין לא ברור האם הגר”מ מאזוז יורה להצביע למפלגות החרדיות, מבלי לפרט איזו, האם יורה בכל זאת להצביע ליהדות התורה (למרות הכעס הקיים בקרב אנשי ‘כסא רחמים’, שחלקם טוענים  ליחס לא מכובד כלפי ראש הישיבה בעצרות בחירות ולא רק), או שלא יוציא כל הוראה ולהשאיר את ההצבעה לשיקול דעתם של המצביעים.

3. 

מאחורי הקלעים ישנם גורמים – האגדה מספרת, שאלו אותם גורמים שהצניחו את ראש העיר פתח-תקווה למעונו של מרן הגר”ח קניבסקי, פגישה שלא נשאה כל תוצאה מעבר ל’תמונת ניצחון’ –  שממשיכים לנסות להביא תוצאה כלשהי, כשהמטרה, לדברי מקור עמו שוחחתי, לקטוף עוד ‘תמונת נצחון’ ותו לא. וכאשר הבוחשים בקדירה אינם מצליחים – מוציאים הודעות ספין לתקשורת.

מתברר, כי פעמיים לפחות ניסו אותם גורמים לארגן פגישה של נשיא ‘המועצת’, חכם שלום כהן, עם הגר”מ מאזוז.

“תמיד יום לפני אותה פגישה היה האיש מגיע עם תנאים”, מספר גורם המקורב ל’כסא רחמים’. “פעם ביקש, שראש הישיבה לא ידבר בפגישה על אלי ישי. הרב סירב להיענות לדרישה. פעם ביקש שדרעי עצמו יגיע לפגישה, ראש הישיבה הגיב, שאם ככה, גם אלי ישי יהיה נוכח. בש”ס כמובן התנגדו. הרב חזר ואמר לגורמים שפנו אליו: מימי לא בגדתי באיש, לא אבגוד באלי ישי. כל מה שעשה, עשה לבקשתי, וציית לי, לא אבגוד בו”.

לדברי אותו מקור בכיר: “נשלחו אפילו מנהלי מוסדות לנסות ולרכך את הרב, כולם נכשלו מול עוצמת הנאמנות של הרב לאלי ישי”.

סביר להניח שבמהלך השבועות עד ליום הבחירות, יהיו עוד ידיעות על גורמים המנסים להחיות את המו”מ בין ש”ס ל’כסא רחמים’. סביר להניח, שסופם של כל אותם ספינים יגיע לאותה פינה.

ש”ס מתנגדת להכללת אלי ישי ברשימה (כעת כבר לא ניתן טכנית לעשות זאת), מתנגדת להעניק לו תפקיד שר מטעמה.

ממול: הגר”מ מאזוז לא יסכים להורות על תמיכה בש”ס, בלי שההצעה תכלול תפקיד פוליטי לאלי ישי, וכפי שהתנגד בעבר לתפקיד מכובד אחר (יו”ר ש”ס העולמית, יו”ר רשת החינוך וכדמה), אין שום סיבה שיסכים היום (אלא אם כן אלי ישי עצמו יאות, ויאמר לרב, מסכים הנני) – כך שהתוצאה תמיד תהיה דומה.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הגר"מ מאזוז עם "נעם"
    25/08/2019 13:08
    טובי
    • משה אבוטבול   25/08/2019 18:05

      למה נראה לך שהרב נאזוז שווה יותר מ100 קולות בודדים.
      במחילה מכבוד תורתו, בבחירות המוניציפאליות ‘יחד’ הכניסה באזור ה20 נציגים בכל הארץ (כלומר כ20 מנדטים מונציפליים == 17 אלף קולות גג!!!
      חוצמיזה שהם רצו יחד עם מפלגות קיימות.
      ומנהיג שאינון חדור מטרה כלומר מינימום הולך להצביע למפלגה אותה הקים – לא יעבור אחוז חסימה בחיים!
      לכו תשאלו את הרב מאזוז מה הוא הצביע לכנסת ה-21.
      ב- הכופר הטובתו של חביקרו ככופר בטובתו של מקום. אז כשאתם נוסעים באוטובוס (אחרי שדרעי הוזיל לכם את הנסיעה ב17%) או אפילו ברכב (אחרי שדרעי הוזיל לכם אתץ הדלק ב7.8% ורואים חרדים מטיילים בחינם בבין הזמנים (אמרנו כבר דרעי, לא?) תזכרו מי דואג לכם באמת 366 יום השנה 8 ימים בשבוע 25 שעות ומי נזכר בכם ביום הבוחר שעה לפני סגירת הקלפיות וגם זה לשעה בלבד.
      נ.ב. האמור לעיל מכוון גם ובעיקר לכסא רחמים שעדיין המומים וכואבים עד דכדוכה של נפש מהכעיטה שקיבלו מיהדות התורה (בחייאת חשבתם שאתם מעניינים אותם?) וגם על 8 המנדטים של התנועה היחידה של מרן היחיד (שכבר גדלו ל10 ב”ה)
      מפלגת יחד – יהי זכרך ברוך.

  1. הלוואי אחדות
    25/08/2019 15:38
    חיה
  2. אין כמו השלום בעיקר אצל הספרדים,הלוואי שיתאחדו כבר

  3. חבדניקים יצביעו עוצמה יהודית
    25/08/2019 16:19
    משה
  4. ללא ספק. תמיד היו ירושלמים שהצביעו ג’ וספרדים שהצביעו ג’. אבל נראה שהפעם הרוב מצביעים כאמור עוצמה יהודית.

  5. מוזר, שהרב מייצג את ישי
    25/08/2019 20:26
    חיים
  6. במקום שישי ייצג את הרב….