פטירה פתאומית, בלימת הספרדים בת”תים – וההורים המורמרים

לפני שלושה שבועות נפטרה מנהלת מחלקת החינוך ברכסים, ועל התפקיד כבר ניטש קרב מר בין ש"ס לדגל • במקביל, רב הקהילה החרדית החליט: הת"תים האשכנזים לא יקלטו יותר תלמידים ממוצא ספרדי • מדוע התקבלה ההחלטה הגורפת, מה אומרים ההורים, ולמה ראשי ש"ס דווקא מברכים
כ"ה תמוז התשע"ט / 27.07.2019 21:37

1.

אחרי שנים בהן היה היישוב רכסים מחוץ למאבקים הפוליטיים, הגיעה הסערה גם אל בני-ברק של הצפון.

שני מפצים משמעותיים שהתרחשו בעיר בתקופה האחרונה הובילו אותה אל מרכז השיח הפוליטי.

האחד – פטירתה הפתאומית, לפני שלושה שבועות, של מנהלת מחלקת החינוך במועצה מזה 20 שנה, מרת עדינה פלונצ’ק ע”ה.

פלונצ’ק ע”ה הותירה אחרי לכתה חלל ענק, שמריבות ניטשות על תפקידה. בש”ס רוצים במשרה, אבל גם בדגל התורה דורשים את התפקיד – כשראש העיר דן כהן, איש ש”ס, נקרע בין דרישת מפלגתו לרצון רבני העיר, ובראשם הרב יוסף ברנדייס, רב הקהילה החרדית ומי שנחשב למכריע בקהילה ברכסים, כולל בענייני חינוך.

האם בתה תירש את מקומה? מישהו/י אחר/ת המשתייך ל’דגל התורה’? ואולי מישהו הקשור לש”ס?

הקרב, לפי שעה, בעיצומו, ואל תבנו על זה שהוא לא יחרוג מהגבולות המוניציפאליים הקטנים של רכסים, ויעשה את דרכו על כביש 6, היישר אל הפוליטיקה הארצית.

2.

במקביל – ובלי כל קשר – החליט הרב ברנדייס כי החל משנת הלימודים הקרובה לא יתקבלו תלמידים מעדות המזרח לתלמודי התורה האשכנזים (אשכנזים? נכון להיום אחוז גבוה מאד של ספרדים לומד בת”תים אלה, כאשר אם היו מקבלים בשנתון הבא מעדות המזרח היה אחוז הספרדים גבוה עד כדי 70 אחוז ויותר).

יש אומרים, כי ההחלטה התקבלה בשל האחוז הגבוה של בני עדות המזרח, לקראת השנתונים הבאים. אולם, יש גם מי שטוענים, שזו ההוראה שקיבל הרב ברנדייס ממרן ראש הישיבה הגראי”ל שטינמן זצ”ל, שקבל כל השנים על כך שמוסדות החינוך האשכנזים נוגסים בפלח היותר משובח של בני ובנות עדות המזרח, ומותירים למוסדות הספרדים שנפתחים – רק את האיכות הפחות טובה.

בש”ס, אגב, מברכים באופן לא רשמי על ההחלטה הזו של הרב ברנדייס. תגובה רשמית למהלך לא קיבלתי, אבל בשיחות של חרדים 10 עם שני גורמים בכירים במפלגה, הם טענו כי זה מה שהם דרשו כל השנים.

“אל תגעו לנו בבני עדות המזרח, תשאירו לנו את כולם, אנחנו נדאג לפתוח מוסדות מתאימים”, הם אומרים. “לא יתכן שתיקחו לנו 30 או 40 אחוז מצוינים, ותשאירו אותנו עם כל השאר. המוסדות שלנו לא יכולים להצליח ככה”.

3.

שלא תשלו את עצמכם. בעוד הקודקודים מברכים אולי את המהלך, הורים לילדים מעדות המזרח ברכסים ממורמרים. “יש תלמודי תורה ספרדים, גם מעולים, אבל הבן שלי רוצה להמשיך עם החברים בגן”.

זו, אגב, תמצית הצרה של האפליה במוסדות החינוך: תלמידות ממוצא ספרדי שלמדו יחד עם אשכנזיות עד כיתה ח’, רוצות להמשיך ללמוד איתן גם בסמינר.

“הפתרון”, כפי שאומר לחרדים 10 בכיר בש”ס, “לדאוג לשלוח את הילדים החל משנות הגן למוסד של עדות המזרח. ואז, ייראה לילד ולילדה אך טבעי שהם ממשיכים עם החברים והחברות לבית הספר היסודי ובהמשך לסמינר/ישיבה. אין שום סיבה שילד ספרדי צריך ללמוד במוסד אשכנזי, בו התמונות התולות על הקיר הן של מרן הרב שך זצ”ל, מרן הרב שטינמן זצ”ל ויבדלו לחיים מרן הרב קניבסקי ומרן הרב אדלשטיין.

“אין לנו גדולי תורה משלנו, שייעטרו את הקירות? מרן הרב עובדיה זצ”ל? מרן הרב בן ציון אבא שאול זצ”ל? ועוד ועוד…”

האם רכסים הקטנה תהיה העיר שתוביל את השינוי בנגע האפליה בבתי הספר?

ימים, כפי שאומרת הקלישאה, יגידו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות