הקרב על ‘הגבעה’ בעיר העתיקה: אבו עלי וחבריו מול בחורי ישיבה חרדים

בסכסוך קרקעות בין תלמידי ישיבה בעיר העתיקה לשכניהם הערבים החליטה המשטרה לבחור צד - ולעצור את תלמידי הישיבה, למרות שבתיעוד נראה כי הערבים נקטו באלימות • בהמשך ליוו השוטרים את הערבים כשהגיעו לפרק את המקום - ללא צו או אישור
חיים טוויל
א' תמוז התשע"ט / 04.07.2019 10:12

מזה תקופה קיים סכסוך בין תלמידי ישיבה חרדים בעיר העתיקה בירושלים לבין שכן ערבי המתגורר בסמוך לישיבה.

רק לפני שבועיים טיפסו השכן, הידוע בכינויו אבו עלי, וחבריו אל ‘הגבעה’ – מקום המנוחה ופינת הישיבה של התלמידים הנמצאת מחוץ לישיבה, והחלו לפנות סטנדרים, שולחנות וחפצים נוספים שהיו במקום.

למרות בקשות התלמידים כי יחדלו ממעשיהם, המשיכו אבו עלי וחבריו בפינוי המקום ואף החלו לתקוף פיזית את התלמידים, להניף כיסאות ברזל ולזרוק לעברם אבנים.

בסרטוני התיעוד ניתן לראות כי אחד מחבריו של אבו עלי הניף מוט ברזל כלפי התלמידים, והחלה אלימות פיזית.

התלמידים קראו לכוחות משטרה שהיו בסמוך, אך לטענתם לא מענה.

מאוחר יותר הגיעו שני שוטרי מג”ב ל’גבעה’ וניסו לעצור את הקטטה, בפניהם העליל אבו עלי כי התלמידים הם שזרקו אבנים עליו. בסוף האירוע מספר מתלמידי הישיבה נעצרו, אולם לא ידוע על פעולה שננקטה כנגד אבו עלי עצמו.

למחרת הקטטה שמעו מספר תלמידים את אבו עלי משוחח בטלפון ומתאר למשטרה כי זרקו עליו אבנים, ואכן המשטרה עצרה מספר תלמידים. התלמידים העבירו את הלילה בתחנת המשטרה בקישלה ושוחררו בהרחקה מ’הגבעה’.

באותו יום בו התקיים משפטם של העצורים, נעצר תלמיד נוסף מהישיבה וכן ילד בן שבע וחצי, משום שהתקבלה תלונה נוספת על זריקת אבנים. הם שוחררו לאחר מספר שעות.

בשבוע שעבר המצב רק החמיר, כשביום רביעי הגיע אבו עלי בלוויית שני שוטרים והחל לפנות את ‘הגבעה’. למותר לציין שהשוטרים עשו זאת ללא כל צו או אישור המורה על פינוי המקום. תלמיד קטין מהישיבה נעצר, לאחר שניסה למנוע את הריסת המקום.

כשהובא התלמיד לפני שופט למחרת, קבע השופט כי מדובר ב”סכסוך מקרקעין אזרחי שראוי שייפתר כבר במקום הנכון, ולא על ידי מעורבות משטרתית”.

בנוסף, שיחרר השופט את הקטין בהרחקה מ’הגבעה’ בלבד, במקום הרחקה מהעיר העתיקה כולה כבקשת המשטרה.

השבוע המשיכו המעצרים כשתלמידי הישיבה פגשו ערבי היושב על כורסא שנלקחה מ’הגבעה’. כשפנו אליו בדין ודברים, התעצבן הערבי ושבר את הכורסא. כשהגיעה המשטרה, התלונן הערבי כי התלמידים איימו עליו, ושוב נעצרו מספר תלמידים.

עו”ד משה פולסקי, שייצג חלק מהעצורים מטעם ארגון חוננו מסר: “הפרובוקציה החלה כאשר מספר  ערבים, מקומיים, הגיעו לשטח שנמצא בשליטת תושבים יהודים והחלו לפנות משם באלימות סטנדרים וכיסאות ששימשו ללימודי הבחורים. המתפרעים השיגו גבול, והחלו נוקטים באיומים ובאלימות תוך סיכון חיים של נערים יהודים, כפי שמתועד בסרטונים שהועברו אלינו”.

הוא הוסיף: “גם כאשר הנערים היהודים ביקשו מהם להפסיק את ההתפרעות, החלו אלו לידות חפצים ואבנים מכל הבא ליד כלפי הבחורים. או אז החלה תגרה, כאשר הנערים היהודים מבקשים מהמתפרעים להתפנות מן המקום. גם השוטרים שנכחו במקום לא מנעו מהמתפרעים לזרוק חפצים מכל הבא ליד. למרבה התדהמה, הפורעים הלכו לדרכם, למעט קטין ערבי אחד שנעצר, ואילו מבין היהודים נעצרו שני קטינים ובגיר, שרק ביקשו להפסיק את הפרובוקציה של המתפרעים במקום.

“שוב אנו עדים, לתופעה מצערת בה במקום לעצור את מחוללי הפרובוקציה הערבים, המשטרה מניחה להם להתפרע ובסופו של יום היד הקשה ננקטת כלפי היהודים, שאך ביקשו למנוע את ההשתלטות הערבית על המתחם”.

עו”ד רחביה פילץ, שייצג גם הוא חלק מהעצורים מטעם ארגון חוננו: “המקום הוא חצר הישיבה. בחורי הישיבה הקימו סככה להגנה מפני השמש. המקום שימש כמרגוע ומנוחה לבחורי הישבה.

“השכנים הערבים במקום לא מעוניינים במגורי יהודים בקרבתם, והחלו לפני כחודש להתנכל לבחורים, תוך גנבת ציוד מהמקום, זריקות אבנים, הרס הסוכה, תקיפה ואיומים של בחורי הישיבה. הפורעים הורסים שוב ושוב את הסככה במקום. באירוע לפני כשבועיים הותקף קטין מול עיני השוטרים, והתוקף כלל לא נעצר”.

עו”ד פילץ הוסיף: “בבית המשפט טענה נציגת המשטרה שהמקום הוא שטח פרטי ולכן הם פועלים במקום. כשנשאלה מי הם בעלי המקום לא ידעה להשיב. היא הודתה שהמשטרה פועלת ללא צו שיפוטי. בהחלטה של השופט אורן סילברמן, השופט תמה מדוע המשטרה לוקחת צד בסכסוך נדל”ני. הוא דחה בקשת המשטרה להרחקת הקטין מהעיר העתיקה ל-15 יום”.

ממשטרת ישראל נמסר לחרדים 10 בתגובה: “בניגוד מוחלט לנטען, מדובר בצבר אירועים על רקע סכסוך במקום, במהלכם לא אחת עלה החשד נגד מספר חשודים שעוכבו \ נעצרו בגין תקיפה הדדית לחקירה שעודנה מתנהלת.

משטרת ישראל תמשיך לפעול ולחקור את החשודים ככל שתדרש על מנת להגיע לחקר האמת”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הסכסוך בירושלים
    04/07/2019 10:48
    שרה רבקה
  1. השופט החליט שזה סכסוך נדלני .הערבים תוקפים.ועוצרים את היהודים.
    זה בדיוק מה שהרבי מליובאוויטש אמר לאריאל שרון.
    בדרך שאתם מטפלים במזרח ירושלים יבוא יום שערבי יתקוף יהודי והשוטר היהודי יאשים את היהודי .
    פוחדים להתעמת עם אלימות עוצרים את הקרבן.והכל מתועד ועיני השוטרים אין .
    חבל .כך מעודדים אלימות .ראו בהשתוללות של העדה האתיופית

    • אפרות   04/07/2019 18:32

      מדויק מאד. זו בדיוק הנקודה.

  2. אנחנו אשמים כי אנחנו מפחדים ומתגוננים
    05/07/2019 17:58
    יעקב
  3. המשטרה נוקטת צד כי היא מקבלת הוראות ומדיניות של הכלה שנדמה להם שזה האמת והפיתרון .הם צריכם לבא בלילה ולאסור את כל הערבים השכנים למעצר מנהלי ..הם רוצים שקט והאמת לא מעניינת אותם

  4. הקוזק הנגזל
    06/07/2019 07:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כתבה כל כך חד צדגית. למה לא הביאו את הטענות של הערבים, רק של היהודים? למה ראיינו רק את עורכי הדין של חוננו? לצד השני אין עורכי דין?