בכירים באיחוד הימין: “דבריו גרמו נזק” • סמוטריץ’: ”אני לא מגמגם”

ח"כ בצלאל סמוטריץ' לא נבהל מההתקפות: "האכזבה שלי היא מחוסר יכולת העמידה של נתניהו. הוא, יותר מכולם, צריך לדעת שיש גם קמפיינים שקריים"
חרדים 10
א' סיון התשע"ט / 04.06.2019 16:28

בכירים באיחוד מפלגות הימין מתחו היום (שלישי) ביקורת על חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ’, בעקבות דברים שאמר אתמול בכאן רשת ב’ על החזרת חוקי התורה כמו בימי דוד המלך.

לפי דיווח ב’כאן’, בשיחות סגורות אמרו הבכירים: “דבריו של סמוטריץ’ גורמים נזק והיה עדיף להימנע מהם לאור הדרך שבה הם מתפרשים כלפי חוץ”.

במפלגה חוששים כי הדברים מספקים סיבה טובה לראש הממשלה להימנע מלתת למפלגה את תיק המשפטים, ואין להם דרך לטעון נגד ההחלטה לאור הביקורת הציבורית.

סמוטריץ עצמו לא נבהל מהמתקפות נגדו. בתוכניתם של ענת וינון ב-103fm הגיב הבוקר:

“ברור לי ולתומכיי שהמתקפה נגדי היא רק תירוץ. עברנו לינצ’ים קשים מאלה ואני לא נבהל. יש מי שמפחד ממני בשל עמדותיי והצלחותיי. אני לא מאמין שיש אדם אחד שחושב שמחר בבוקר אהפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה. מי שנהנה לתקוף אותי – שיהיה לו לבריאות. אין לי כוונה לגמגם או להתנצל. אני אמשיך לפעול ולקדם מה שאני מאמין בו, כולל קידום התיישבות, תיקון מערכת המשפט והחזרת גלגל ההפיכה השיפוטית של אהרן ברק לאחור”.

הסבר לנו למה התכוונת. אתה ריאלי בדברייך?

“אני ריאלי מאוד. אני יודע לשלב בין חזון ואמונה לבין סבלנות והבנה שדברים לוקחים זמן. אנחנו מאמינים שמפעל התחייה הלאומית שלנו הוא חלק מחזון גדול. עם ישראל הוא עם הנצח. הוא היה אלפיים שנה בגלות ושכח בעצמו את התפקידים היהודיים”.

אתה מועמד להיות שר המשפטים וטוען שהיית רוצה שהמערכת המשפטית תתנהל כפי שהתנהלה בתקופת דוד ושלמה. מה אתה מתכוון לעשות בפועל?

“לא אמרתי שאנחנו חוזרים לימי דוד המלך. הזמנים השתנו וגם היהדות השתנתה”.

אתה כשר משפטים תעשה מהלכים שיקרבו את מערכת המשפט למערכת הדין של התורה?

“כבר היום חוק יסודות המשפט מפנה אל עקרונות הצדק והיושר של מורשת ישראל. עד לפני עשר שנים בתי הדין הרבניים יכלו לעשות בוררות ולדון את מי שרוצה בסכסוכי שכנים. זה בעיניי לגיטימי מאוד שאם יש מי שמעוניין להתדיין על פי דין התורה, מדינת ישראל צריכה לאפשר את זה. מי שרוצה ללכת על הראש שלי לא מקשיב למה שאני אומר”.

פורסם היום בידי מקורב לראש הממשלה שאתה יכול לשכוח מתיק המשפטים. אתה מאוכזב?

“מהרגע הראשון נתניהו לא רצה לתת לי את תיק המשפטים למרות שהתעקשתי על כך. אני אמשיך להתעקש על התיק גם לאחר הבחירות. נתניהו מכיר אותי מצוין ולא עלתה במוחו המחשבה שאני מתכוון לקחת את מדינת ישראל לכיוון מדינת הלכה. האכזבה שלי היא מחוסר יכולת העמידה שלו. נתניהו עובר לינצ’ים תקשורתיים פעם אחר פעם וטוען שהם לא ענייניים. הוא, יותר מכולם, צריך לדעת שיש גם קמפיינים שקריים וניסיונות להפוך אדם למוקצה בגלל דעותיו.

“אף אחד לא חושב שאני מסכן את מדינת ישראל כי אני רוצה להפוך אותה למדינת הלכה. אני לא רוצה וגם לו הייתי רוצה, זה היה היה חסר סיכוי. אני מאיים על אנשים מסוימים שרוצים לשמר את הדיקטטורה המשפטית”.

יכול להיות שדבריך היו טעות? התבטאות לא נכונה?

“כל פעם כשמנסים להעלות דיון עומק במדינת ישראל יש מי שישטיח אותו. את זה אני לא מוכן לקבל. אני לא מוכן שרק לשמאל יהיה מותר לומר מה שהוא רוצה ומה הוא חושב שנכון לעשות. אני דמוקרט המתחשב ברצון העם. אני לא מתכוון לשתוק אלא לומר את האמת שלי בכל הכוח”.

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סמרקי
    04/06/2019 16:39
    קוליקו
  1. אתה לא מגמגם אתה סתם ילד מטומטם

  2. עלה לו השתן לראש
    05/06/2019 14:04
    אזרח
  3. אחרי שהצליח בסילוק אריאל בעזרת הרבנים החרדלים, נדמה לו שכל הציבור ירוץ אחריו (אותה טעות של גוש אמונים בזמנו). פשוט עלה לו השתן ומתחיל לעשות טעויות שהרב פרץ הפוליטיקאי המתחיל לא עושה. יש לו הרבה צניעות וענוה ללמוד, ואולי אז יוכל לבקש אימון מהציבור. בינתיים: פוליטיקאי קיצוני קטן ועלוב.

  4. הוא לא פוליטיקאי שילמד קור רוח מנתניהו
    05/06/2019 15:08
    מחיים מיכאל
  5. נתניהו לא רוצה שפיכות דמים של חיילים ולהישאר עם צרות ביד באין פתרון גם אם נכבוש את עזה הוא פתח ערוצים ברוב המדינות הערביות ופיתח קשרים עם מדינות עויינות בכדי לעמוד בפני חס”ו מלחמה עם אוייבים מסוכנים יותר אירן והצפון שהצבא לא יהייה מותש מהקשקוש של עזה סימוטריץ תירגע ותעזוב את הפוליטיקה מה שליברמן משוגע וגם לא מבין רק להשמין על חשבון המדינה וכן לפיד המשוגעים רוצים להיות ראש ממשלה

  6. למה אתם לא מפרסמים הודעתי
    05/06/2019 15:14
    מחיים מיכאל
  7. יש לי תגובה משמעותית ומכובדת לכם יש חשבונות לא אקרא כתבותיכם

  8. מי שצריך להתבייש זה איחוד הימין ולא סמוטריץ
    05/06/2019 16:39
    ס.נ
  9. הציונות הדתית מתביישת במי שהיא ובשאיפות שלה. זה מגוחך שעמוק בפנים כביכול מאמינים במשהו אחד, אבל מרגישים צורך להתנצל על זה כלפי חוץ. אני יכול להבין למה הציבור הדתי מסתייג מדיבור על נושאים כאלה בזמן שרוב המדינה לא מתייחסת נכון לעמדות התורה, אבל יש גם גבול כמה מגמגמים כשפתאום יש איזו הבעת עמדה תורנית אמיתית. זאת בושה וחרפה שמדינת ישראל שעליה חלמו אלפיים שנה מתייחסת לתורה כדבר מבייש ומעיק. לטעמי כבר מזמן אבדה תקוותנו, אבל לא נראה לי שסמוטריץ יסכים. בכל מקרה, גם אם אני לא מסכים לכל עמדותיו, ההערכה שלי לבחור התחזקה מאוד. כל הכבוד שאתה לא מתבייש לומר את העמדות של הציונות הדתית.

  10. עינײַין של ניסיון ודרך ארץ
    05/06/2019 19:24
    תמר
  11. אני לא ידעת מאיפה הביטחון של המפלגה בנט שקד ומוטריץ
    לא מקבלים מה שהם רוצים הם עושים שריר כמו ילד בגן האם הם מאותו הכפר האם לא עלה בדעתו שראש הממשלה ממנהלפי כישרונותיו של האדם ודווקא ההתנהגות שלו בזמן האחרון פגעה במפלגה שלו ובראז הממשלה מילים לא קשורים בכלל ואין להם אחיזה במציאות לא מתאים נקודה זה תפקיד מאוד מאוד קשה

  12. מלה בסלע שתיקה בתרי. (בשני סלעים)
    05/06/2019 21:42
    יצחק
  13. מגיב 5. תבין. אתה לא לבד על הפלנטה.אם תתעלם מהאחים שלך שבמרכז שמאלה תמצא את עצמך מבודד.הצבור הרחב יכפה על שני הגושים הגדולים לעבוד ביחד. ואתה? עם מה תשאר? עם טיפשות לא הולכים אפילו למכולת. סמוטריץ טיפש. נתניהו נאלץ למנוי המכוער הזה כדי לאותת לימין הדתי לאומי. אבל גם כדי לשמור על החילוניים הלאומיים שבליכוד ונכון לרגע זה הוא צודק. כשיבוא משיח צידקנו הוא ישיב את חוקי התורה ויבנה לנו את בית הבחירה. ראו הרמב”ם בהילכות מלכים.
    סמוטרי’צ. שב בשקט. תן לרב רפי פרץ שליט”א לנהל את העניינים. יש לו זכות אבות. יש לו סיעתא דשמיא. אני מכיר אותו מהבסיס בתל נוף. טייס מסוק עניו צנוע וחכם. ה’ איתו בכל אשר יפנה יעשה ויצליח.

    • ס.נ   05/06/2019 23:18

      מבין מה אתה אומר, אבל עדיין חושב שיש גבול. אם שותפיך למדינה לא מתייחסים אליך כלגיטימי, לא מסוגלים לכבד אותך ולתת כבוד בסיסי למסורת שאתה מייצג, מסורת שאמורה להיות מובנת מאליה בתוך מדינת היהודים שציפו לה מיליונים על מיליונים של יהודים נאמנים- יש גבול כמה תוכל להתחבר אליהם (הרי אלו שמאסה נפשם בתורה בגלות- פשוט התבוללו, אין להם שום סיבה להישאר יהודים מלבד חיקוי מעושה של הלאומיות של אומות אחרות. ממש מיותר להקפיד על זהות יהודית ולחפוץ במדינה לעם היהודי למישהו שאין לו את ההכרה הבסיסית בתפקיד של עם ישראל ואמונה סופר-בסיסית בהיסטוריה המקראית והמוסר שלה). ובוא נדבר בכנות (כפי שראיתי באיזו כתבה בעקבות דבריו של סמוטריץ׳): גם הציונות הדתית בסופו של דבר אכן רואה את הצד החילוני כדיעבדי וזמני. היא לא מאמינה בהמשכיות המצב הזה, וכל האהבה והסלחנות של הרב קוק וכדומה היא נטו מתוך תחושה שבסוף הדברים יסתדרו ושיהיה כאן יסוד כסא ה’ בעולם, ממלכת כוהנים וגוי קדוש שכולם (!) יידעו את ה’ למקטנם ועד גדולם (כנ”ל גם אצל הציבור החרדי, בצורות קצת שונות). אז כמה אפשר לסחוב את הניסיון להכיל אחד את השני כשזה לא ממש הולך? באופן אישי תחושתי היא שכדאי (-לא חושב שזה ריאלי) לעשות שתי מדינות לעם אחד ולתת לנו לחיות בשקט, בזמן שהעולם החילוני, הקיצוני לפחות, יעשה מה שבא לו עד שיתאדה אחרי זמן לא רב ויטמע בין שונאינו וכל מבקשי רעתינו. משוכנע שבקטע הזה אני רחוק מאוד מעמדתו של סמוטריץ. אני גם לא בדיוק דתי לאומי אלא משהו יותר מורכב, אבל בכל זאת נמאס לי לראות את הרפיסות של הדתיים הנורמלים לשמאל הנוראי, כשם שנמאס לי לראות את כסילותם וצביעותם של החרדים. טוב שלפחות סמוטריץ עומד בגאון ולא מגמגם מדבר שבסך הכל לא כזה מפתיע. ואם יש בעיות לחצי מהמדינה עם זה- משמע שיש בעיה רצינית, הדברים כבר שם, הם קיימים, ולא יעזור להתעלם מהם ולנסות להמשיך כרגיל.