אלפי סמינריסטיות בכותל • ‘נשות הכותל’: חרדים קיללו, צעקו, דחפו

רבבות גברים ונשים השתתפו הבוקר בתפילת ראש חודש ברחבת הכותל המערבי: מפגינים התעמתו עם קבוצת 'נשות הכותל' • נשות הכותל: "עקב אלימות קשה, התפנו נשות הכותל מן הרחבה" • ראש המטה המשותף לקדושת הכותל: "קומץ פרובוקטיביות שבא לחלל את המקום ולשנות את היהדות לא יקבע את הכללים"
חיים טוויל
א' אדר ב' התשע"ט / 08.03.2019 10:38

כעשרת אלפים מתפללים ומתפללות הגיעו הבוקר (שישי), ראש חודש אדר ב’, לרחבת הכותל המערבי בירושלים, כדי להשתתף בתפילת ראש חודש חגיגית.

את התפילה ארגנה תנועת חזון, בשיתוף אלפי בנות סמינר. מדובר בשיתוף פעולה יחודי בין הציונות הדתית לציבור החרדי.

את התפילה הוביל החזן נפתלי קמפה, באמצעות מערכת הגברה.

בעקבות העומס נוצרו עומסים בבידוקים הביטחוניים בכניסה לרחבת הכותל.

לצד זאת, מפגינים התעמתו עם קבוצת ‘נשות הכותל’ – שהגיעו לציון 30 שנות פעילותן – בכניסה לרחבת הכותל המערבי.

נשות הכותל טענו: “אלפים רבים של חרדים התקבצו מסביבנו, קיללו, צעקו, דחפו והיכו. עקב הפקרת משטרת ישראל את ביטחון הנשים, פונו שתי נשים לטיפול רפואי בעקבות ההתקפות. בעיצומה של התפילה, ועקב אלימות קשה, התפנו נשות הכותל מן הרחבה, תחת אבטחה כבדה. חלקן נפלו, נחבלו ונפצעו”.

רב הכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ, אמר הבוקר: “רחבת הכותל אינה רחבת הפגנות וביקש להימנע מפרובוקציות ולשמור על הכותל כמקום מאחד ולא מפלג.

“בראש חודש אדר ב’ הבא עלינו לטובה אני קורא לכולם להימנע מלהביא את מלחמתם אל הכותל. אנא מכם – הכותל איננו במה להשמעת רעיונות ולא רחבה לקיום הפגנות. הניחו לכותל, לבל יהפוך חודש אדר, חלילה, מחודש של שמחה ואחדות – לאבל ומחלוקת”.

נשות הכותלנשות הכותל

צילום: Hadas Parush/Flash90

בצלאל זיני, ראש המטה המשותף לקדושת הכותל: “עם ישראל הצביע היום ברגליים. רבבות המתפללים והמתפללות שבאו להתפלל כמסורת ישראל וכמנהג המקום הקדוש באו לומר אמירה פשוטה – עם ישראל חי, ורוצה כותל אחד לעם אחד”.

הוא הוסיף: “קומץ פרובוקטיביות שבא לחלל את המקום ולשנות את היהדות לא יקבע את הכללים במקום הקדוש ביותר לעם ישראל. היום הוברר עד כמה דחוף לתקן את התקנות בכותל כך שיובהר שהרבנות הראשית לישראל היא שאחראית על מנהג המקום, ואנו קוראים לשר הדתות לפעול בהתאם. תפילת הרבבות המרוממת שחווינו היום היא דרך מצויינת להתחיל את חודש אדר, חודש טוב!”

מהמשטרה נמסר: במהלך התפילות החל להתפתח חיכוך בין המתפללים ובהם נשות הכותל שכללו גידופים ואמרות כאלו ואחרות, ובעקבות כך על מנת לשמור על הסדר הציבורי, פעלו השוטרים להפריד בין הניצים, ובתוך כך נעצר צעיר כבן 20 לאחר שניסה לתקוף שוטר.

בשל ריבוי המתפללים ברחבת הכותל ועל מנת לאפשר לתפילת ראש החודש לעבור כסדרה, נשות הכותל עברו להתפלל ברחבה הדרומית, דבר שאפשר את המשך התפילות ללא אירועים חריגים.

במשטרה הוסיפו: בהמשך לפניות כתבים, במהלך תפילות ראש החודש שהתקיימו הבוקר ברחבת הכותל המערבי, חלק מנשות הכותל הגיעו לרחבת התפילה המרכזית ככל הנראה באופן מכוון על מנת ליצור חיכוך ופרובוקציה וזאת בניגוד לבקשת הסדרנים והמשטרה שיתפללו ברחבת עזרת הנשים שהוקצתה להן.

נוכח הצפיפות בין הפלגים, הדבר יצר עימותים מקומיים שטופלו על ידי כוחות המשטרה שנערכו במקום.

לבקשתן של נשות כותל, הן לוו על ידי השוטרים לרחבת עזרת ישראל להמשך תפילתן שם, שכאמור הסתיימה ללא אירועים חריגים.

תמונות: הלל מאיר
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות