גנץ מזנק ל-19 ופותח פער על לפיד במאבק על הובלת גוש השמאל

סקר ראשון, שנערך על ידי מכון Panel Politics עבור אתר 'וואלה', בוחן את עמדות הציבור אחרי הנאום הראשון והחיבור עם בוגי יעלון • כמה מביא איחוד של גנץ עם אורלי לוי-אבקסיס, כמה איחוד עם לפיד, מי קרוב מאוד לאחוז החסימה, ולמי אין בכלל סיכוי (שלום לקוראים ציפי לבני ואלי ישי)
חרדים 10
כ"ד שבט התשע"ט / 30.01.2019 15:41

מסקר אתר ‘וואלה’,  שנערך על ידי מכון Panel Politics בראשות מנחם לזר בקרב 1,009 משיבים, שבחן את התגובות הראשוניות מיד אחרי נאום הבכורה של בני גנץ והחבירה עם משה יעלון, עולה כי מפלגתם המשותפת מזנקת ל-19 מנדטים, לעומת 12 בסקר הקודם.

בכך היא הופכת למפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד, שיורדת ב-4 מנדטים – ל-29,  לעומת 33 בסקר הקודם.

מהסקר עולה כי גנץ תופס הובלה על יאיר לפיד שיורד ל-12 מנדטים, לעומת 15 בסקר קודם, ופוגעים גם בימין החדש של בנט ושקד שיורדים ל-7 מנדטים, אבי גבאי ומפלגת העבודה שמתרסקת ל-7 מנדטים, וציפי לבני שיורדת עוד יותר מתחת לאחוז החסימה.

עם זאת, החיבור בין גנץ ויעלון עדיין לא מביא לתזוזה משמעותית בתמונת הגושים ולקואליציה הטבעית של נתניהו עם מפלגות הימין והחרדים – עדיין יש רוב של 61, ולו הבחירות היו נערכות היום, נתניהו היה המועמד הטבעי והיחיד להרכיב את הממשלה..

מהסקר עולה כי מפת המפלגות מורכבת ממפלגה גדולה אחת – ליכוד, שתיים בינוניות – חוסן לישראל ויש עתיד – והרבה מאוד מפלגות קטנות, שרבות מהן קרובות או מתחת לאחוז החסימה.

לפי הסקר, יהדות התורה, הימין החדש, העבודה והרשימה המשותפת מקבלות 7 מנדטים כל אחת.

כולנו, ישראל ביתנו, מרצ ותעל בראשות אחמד טיבי – 5 מנדטים כל אחת.

ש”ס, הבית היהודי/האיחוד הלאומי, וגשר של אורלי לוי אבקסיס עם 4 מנדטים בלבד, בקרבת אחוז החסימה.

מתחת לאחוז החסימה יש שורה של שברירי מפלגות ובסך הכל 10% מהמשיבים כרגע – שווה ערך ל-12 מנדטים שעשויים לרדת לפח, בסדר יורד: עוצמה יהודית, עלה ירוק, התנועה בראשות ציפי לבני, זהות של משה פייגלין, יחד של אלי ישי, מגן של גל הירש, ארץ חדשה של אלדד יניב, ואחי ישראלי של עדינה בר שלום.

בוואלה מציינים כי הסקר משקף את המומנטום התקשורתי שממנו גנץ נהנה בימים האחרונים שלפני הנאום, וככזה עשוי לנקוט בהערכת יתר, אך הוא מעיד על הלך הרוח.

מהסקר עולה כי הנאום גרם יותר לשינוי לטובה בעמדה של 27% מהציבור כלפי גנץ לעומת 12% שהתרשמו ממנו לרעה, אך לרוב המשיבים הוא לא שינה לכאן ולכאן.

מתנועת המנדטים עולה כי האירועים ביממה האחרונה בהחלט סייעו לו לצבור מומנטום ולפתוח פער על לפיד, כאשר רוב המצביעים של גנץ באים לעת עתה ממצביעי המחנה הציוני ב-2015 (8 מנדטים) ואחרים מיש עתיד (4), הליכוד (3) וכולנו (1).

גנץ

עשו חיבור. גנץ ויעלון. צילום. Hadas Parush/Flash90

למרות הניסיונות של הליכוד לתייג את גנץ כשמאלני, תמהיל המצביעים למפלגה המאוחדת של יעלון וגנץ מגוון למדי ונע בין מי שמגדירים עצמם אנשי מרכז (41%) ימין (27%) ושמאל (32%).

 גנץ מנצח את לפיד

הסקר בחן גם את התרחישים ההיפותטיים שעומדים על הפרק: חבירה של גנץ ויעלון  עם אורלי לוי-אבקסיס מביאה את המפלגה החדשה ל-24 מנדטים, שהוא סך המפלגות הקיים – 19+4 ובתוספת מנדט אחד נוסף מכולנו של כחלון, שיורד במצב כזה לארבעה מנדטים, אך היא אינה מביאה לשינוי דרמטי מאוד אצל מפלגות אחרות או בתמונת הגושים.

התרחיש השני, שנחשב קלוש יותר מבחינה פוליטית, אך מביא לתוצאה דרמטית יותר, היא חבירה של גנץ-יעלון עם יאיר לפיד. במקרה כזה, לפי ההערכה, גם הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי יצטרף לקבוצה, והקבוצה הזו, לפי הסקר, מקבלת 33 מנדטים, ובכך גם עוקפת את הליכוד – שמקבל 27 מנדטים, וגם מביאה לרוב למחנה המרכז/שמאל עם 61 מנדטים לעומת 59 לימין.

המכשול העיקרי והמהותי שעומד בפני איחוד של גנץ ולפיד הוא מי יעמוד במקום הראשון.

גנץ, כך לפי הסקר, הוא המנצח: רוב של כלל המשיבים (45%) כמו גם של מצביעי איחוד המפלגות (65%) אומרים כי המתאים ביותר להוביל את המפלגה המאוחדת הוא גנץ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות