איך מצביעים ואיפה? שו”ת מיוחד ליום הבחירות • כל מה שצריך לדעת

היכן מצביעים ואיך נערך הליך ההצבעה? • איזו מעטפה מיועדת לראשות העיר ואיזו למועצה? • איך מזדהים? • האם מותר להטיל פתק עם בחירה בכתב יד? • מה הם זכויותינו כעובדים ביום הבחירות? • שו"ת קצר על הליך הבחירות הצפוי להתרחש היום לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות במדינת ישראל
קובי פינדרוס
כ"א חשון התשע"ט / 29.10.2018 22:42
היכן מצביעים?

בטרם תיגשו להצביע, עליכם לוודא היכן אתם מצביעים. המידע הזה מופיע על הפתק לבוחר שקיבלתם בדואר.

מידע על מיקום הקלפי מופיע גם באתר בוחרים או בטלפון : 1800-222-290.

חשוב לוודא שבתעודת הזהות שלכם מופיעה כתובת המגורים העדכנית שלכם.

במידה והיא לא עדכנית – לא תוכלו להצביע בבחירות הללו.

לבירורים לבדיקת זכאות ומיקום הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, עליכם להצטייד במספר תעודת הזהות ותאריך ההנפקה של התעודה שבידכם, ולפנות לטלפון מספר: 1-800-222-290 או לפקס: 1-800-222-291, או לשלוח מסרון הכולל את מספר תעודת הזהות ב-9 ספרות, כולל סיפרת הביקורת למספר 050-8085500.

מה עושים במהלך ההצבעה?

על כל בוחר/ת להזדהות אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה. הבוחרים יקבלו מיו”ר ועדת הקלפי מעטפות הצבעה חתומות כדין – ולאחר מכן, יורשו להיכנס לתא ההצבעה ולבצע את הבחירה בין המועמדים והרשימות באמצעות הכנסת הפתקים למעטפות.

להצבעה עבור ראש רשות/ראש מועצה יש לבחור בפתק צהוב שיוכנס למעטפה צהובה.

להצבעה עבור מועצת הרשות יש לבחור בפתק לבן שיוכנס למעטפה לבנה.

הבוחר חוזר מתא הצבעה אל שולחן ועדת הקלפי, מראה לחברי ועדת הקלפי את מעטפות ההצבעה ועליו להכניס אותן אל תוך תיבת הקלפי. אין להכניס את פתקי ההצבעה אל תוך תיבת הקלפי ללא מעטפה! חובה על הבוחר להכניס לתוך תיבת הקלפי את כל מעטפות ההצבעה שקיבל, גם אם לפי רצונו לא עשה שימוש באחת או ביותר ממעטפות ההצבעה שנמסרו לו.

האם מותר להטיל פתק עם בחירה בכתב יד?

הבוחר רשאי להשתמש גם בפתקים (צהובים, לבנים, תכולים) ריקים ועליהם לרשום בעט בצבע כחול ובכתב ידו את שם המועמד לראש המועצה (שם פרטי ושם משפחה) או אות/יות הרשימה עם הכינוי למועצת המועצה האזורית או לוועד המקומי.

פתקים ריקים אלו מצויים בסוף מדף הפתקים.

איך מצביעים נכים וחולים?

מי שמחמת מום או מחלה אינו מסוגל לבצע בעצמו את הפעולות המעשיות בתא ההצבעה, רשאי להביא עמו מלווה שיעזור לו בפעולות ההצבעה. חל איסור כי המלווה יהיה מנהל או עובד בית אבות, או מוסד אחר שבו שוהה המצביע. מלווה לא ילווה ביום הבחירות יותר מ-2 בוחרים. בוחר שאינו יודע את השפה העברית אינו רשאי להביא עמו מלווה להצבעה.

איך מזדהים?

זיהוי הבוחר ייעשה באמצעות אחת מ-4 תעודות הכוללות בתוכן תמונה של הבוחר: תעודת זהות של הבוחר שהוצאה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה (לא ניתן להצביע באמצעות הספח בלבד), דרכון ישראלי תקף של הבוחר, רישיון נהיגה ישראלי תקף של הבוחר או תעודה צבאית אישית תקפה.

אין חובה לבוא למקום הקלפי עם הספח של תעודת הזהות או עם ההודעה לבוחר.

מה הם זכויותינו כעובדים ביום הבחירות?

יום הבחירות הוגדר כיום שבתון בתחומן של הרשויות המקומיות שבהן נערכות הבחירות, ולגבי עובדים הרשומים בפנקס הבוחרים של אותן רשויות. יום שבתון הוא יום שבתון על פי חוק, אך פועלים בו כסדרם שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים אחרים כפי שיקבע שר הפנים.

שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם, עובדי המשק נקראים לממש את זכותם וחובתם האזרחית ולגשת לקלפי. עובד שיבחר לממש את זכותו ליום שבתון, יקבל ממעבידו את השכר הרגיל שבו היה משתכר אילו עבד ביום זה. עובד שנדרש לעבוד ביום הבחירות יהיה זכאי למשכורת בשיעור 200%, או לחילופין שכר רגיל ובנוסף שעות חופשה, בדומה לנוהג בימי הבחירות לכנסת.

היכן לקבל מידע מנהלתי ועדכני?

משרד הפנים מפעיל אתר בו ניתן לקבל מידע מנהלתי אודות זכאות ההצבעה וכדומה.

כמו כן מציע האתר מידע על אחוזי ההצבעה בזמן אמת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות