שי נתן למנדלבליט ודרעי: מסלול עוקף בג”ץ? קיימו הבחירות בזמן

אחרי ה'עצומה' של 'דגל' וש"ס: יו"ר הבית היהודי באלעד וחבר מועצת העיר שי נתן, שיגר מכתב למנדבליט ודרעי, בדרישה לקיים הבחירות במועדן • דורש משר הפנים לפסול עצמו מלהפעיל את סמכותו בפרשה "בשל ניגוד העניינים בו הוא מצוי" • מאיים בנקיטת הליכים משפטיים I המכתב המלא
אריה ריבקינד
י"ג חשון התשע"ט / 22.10.2018 20:21

התגובה להחתמה של ‘דגל התורה’: יו”ר הבית היהודי באלעד וחבר מועצת העיר, שי נתן, המכהן גם כיו”ר ועדת הבחירות בעיר, שיגר הערב (שני), באמצעות פרקליטו, עו”ד פרופ’ אביעד הכהן, מכתב אל היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט, ואל שר הפנים אריה דרעי, בדרישה לקיים את הבחירות במועדן.

וכך כותב עו”ד אביעד הכהן, במכתב המתפרסם לראשונה בחרדים 10: “כידוע לכם היטב, לפני מספר שעות נתן בית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ את פסק דינו ב’בג”ץ פינדרוס’… שהורה על דחיית העתירה והוסיף כי הנימוקים יינתנו בהמשך’.

“אפשר ולא נאמין למשמע אוזנינו, אך עוד בטרם יבשה הדיו מעל פסק הדין, ועוד טרם נתן בג”ץ את נימוקיו, וכבר נודע למרשי כי ברחבי אלעד מסתובבים עשרות (אם לא מאות) בחורים, שחלקם הגיעו מחוץ לעיר, ומנסים לשכנע (גם באמצעות שימוש רמקולים רבי עוצמה) את תושבי אלעד לחתום על עצומה שתופנה אל שר הפנים למען יעשה שימוש בסמכותו לפי סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות…וידחה את מועד הבחירות לראשות העיר אלעד שנועדו לשבוע הבא”.

עורך הדין טוען: “אפשר ולא נאמין למראה עינינו, אך הודעה הקוראת ליצירת ‘מסלול עוקף בג”ץ’ ולדחיית הבחירות יצאה גם מלשכת שר הפנים, ואני רוצה לקוות, בשם שולחי, שהדבר לא נעשה על דעת השר ובהסכמתו. נשמח לקבל הבהרה ברורה גם בעניין זה.

“למותר לומר שכל עוד מדובר ב’מחאה ציבורית’, הנהנית מחופש הביטוי, אין בהשמעתה כל פגם. אך מכאן ועד הפעלת הסמכות החריגה למעשה – ובמיוחד בנסיבות דנן – המרחק גדול כרחוק מזרח ממערב”.

לטענתו, הסעיף המקנה לשר הפנים אפשרות לדחות את הבחירות נועד רק למצבים קיצוניים: “כידוע לכם היטב, כפי שעולה מהוראות הדין ומפסיקה רבת שנים של בית המשפט, שימוש בסמכות האמורה נועד רק למצבי חירום קיצוניים וחריגים בחומרתם כגון מלחמה (ח”ו), ולא לנסיבות דוגמת פסק הדין שניתן היום, שבו פוסל בית משפט (או מאשר פסילת) מועמד שלא עמד בתנאי הכשירות שנקבעו בדין.

“דומה שאין צורך בהכברת מילים בדבר השימוש בסמכות זו למטרות זרות, ועל פגיעתה הרעה של דחיית בחירות בעקרונות יסוד חוקתיים ובהם הזכות לשוויון, הזכות לבחור ולהיבחר, ובאינטרסים רמי מעלה אחרים”.

הפרקליט גם טוען כי שר הפנים מצוי בניגוד עניינים: “דומה שבמקרה דנן, ובכל הכבוד הראוי, שר הפנים גם פסול מלכתחילה מהפעלת סמכותו בכל הנוגע לבחירות באלעד בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי: העתירה בבג”ץ פינדרוס הוגשה בשם מפלגת ש”ס שהוא עומד בראשה”.

הוא מוסיף ודורש כי בכל מקרה של החלטה, הסמכות תואצל לשר אחר: “על כל אלה אבקש כי תצא מכם הבהרה ברורה כי הבחירות באלעד ייערכו במועדן, כדת וכדין, ביום כ”א בחשוון תשע”ט, 30.10.18, כי שר הפנים לא ייטול כל חלק בהחלטה בעניין בקשה לדחיית הבחירות (היה ובקשה כזו תופנה אליו) וכי הסמכות להחליט בבקשה כזו תואצל לשר אחר, וכי לגופו של עניין לא תתקבל כל החלטה על דחיית הבחירות באלעד, בהיעדר ולו ראשית עילה לקבלת החלטה מעין זו.

“בכל מקרה אבקש כי עובר לקבלת החלטה מעין זו תיידעו את מרשיי מבעוד מועד למען יהא סיפק בידו למצות את זכויותיו בעניין זה, לרבות פנייה חוזרת לבית המשפט על מנת שימנע מהלך בלתי דמוקרטי ובלתי ראוי מעין זה.

“לנוכח סד הזמנים הדוחק עד למועד הבחירות אבקש כי תשיבוני דבר בעניין זה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מיום רביעי בבוקר בשעה 10:00.

“לאחר שנקבל את תשובתכם, יוכל מרשי לכלכל את המשך צעדיו, ואוכל לייעץ לו מה הדרך יילך בה והמעשה אשר יעשה”.

שי נתן הוא מי שהגיש את העתירה שהובילה לפסילתו של המועמד יצחק פינדרוס בבית המשפט המחוזי בלוד ובבג”ץ.

שי נתן, עתירה

שי נתן, עתירה

כפי שנחשף היום בחרדים 10, בדגל התורה וש”ס החליטו להחתים את תושבי העיר אלעד על ‘עצומה’ למשרד הפנים, כדי שיורה על דחיית הבחירות בעיר החרדית.

“בעקבות שרשרת האירועים המחפירים בימים האחרונים, בהם ננקטו צעדים חסרי תקדים לפסילת מועמדם של גדולי ישראל לראשות העיר אלעד הרב יצחק פינדרוס, מתארגנים אלפי תושבי אלעד, בברכת מרנן ורבנן שליט”א, לחתימת עצומה המונית למשרד הפנים, שיורה לדחיית הבחירות בעיר אלעד, כדי לאפשר הצגת מועמד המקובל על רוב תושבי העיר”, נאמר בהודעה לתקשורת.

בש”ס מציינים, כי “החוק מאפשר את דחיית הבחירות במידה ומשרד הפנים משתכנע כי ישנן נסיבות חריגות לכך”.

במטה החתמת העצומה למען תושבי אלעד אומרים: “המציאות היא שהיום נקבע שלרוב מוחלט של תושבי העיר אין מועמד, המציאות הזו לא מאפשרת את קיום הבחירות בצורה הגונה וראויה”.

במטה הציגו את הסעיף בחוק, שלדבריהם מאפשר את דחיית מועד הבחירות:

(תיקון: תשמ”ו, תשנ”ח8, תשס”ג11)  (א) נוכח השר כי אי אפשר לקיים בחירות במועדן ברשות מקומית פלונית, או היו נסיבות מיוחדות, אשר לדעת השר, מצדיקות דחייתן, או לא קויימו בחירות במועדן, יקבע השר מועד חדש לבחירות, שיהיה קרוב ככל האפשר לאחר שחלפה הסיבה לאי-קיום הבחירות במועדן ולא יאוחר ממועד הבחירות הבאות הכלליות הקרוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הבחירות
    22/10/2018 21:11
    יצחק
  1. על אפם ועל חמתם ידחו הבחירות