אוחנה: ‘הנשיא ריבלין או פוליטיקאי ריבלין’. סויד: אל תכפיש את הנשיא

על רקע הביקורת החריפה של נשיא המדינה נגד חוק הלאום - יו"ר הוועדה המשותפת תקף את ריבלין • לבני הוצאה מהדיון: "זו ממשלה גזענית" • המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי: "קריאה אישית נרגשת - תסירו את הסעיף המאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד. הוא גורם נזק פנימי ובינלאומי"
אריה ריבקינד
כ"ז תמוז התשע"ח / 10.07.2018 10:46

הוועדה המשותפת לחוק הלאום דנה הבוקר (שלישי) בחוק, כחלק מהכנתו לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא.

הדיון הבוקר מתקיים על רקע ביקורת חריפה שהשמיע נשיא המדינה ראובן ריבלין נגד הסעיף בחוק שמאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד.

יו”ר הוועדה המשותפת, ח”כ אמיר אוחנה: “אנחנו מכבדים את הנשיא ואת היועץ המשפטי לכנסת, אבל אני רוצה לומר מילה על צביעות. כי כשאני קורא את מכתבו, אני לא יודע אם להאזין לנשיא ריבלין או לפוליטיקאי ריבלין – אם יש בכלל הבדל בין השניים.

“ב-2007 עברה במליאה הצעת חוק בתמיכת הקואליציה בראשות קדימה, הצעת חוק הקובעת כי אדמות קק”ל יוקצו ליהודים בלבד. כותרת גדולה יצאה ב’הארץ’ על ביטול מכרזים בכפר ורדים. בדקתי את תוצאת הבחירות – 15% הצביעו למרצ, 15% ליש עתיד, וכמעט מחצית הצביעו למחנה הציוני. כפר ורדים זה אתם ולא הימין. גם לי לא הכל נוח, אבל השאלה האם הציונות עברה מהעולם? הציונות היא התשובה לגזענות”.

במהלך דבריו הוצאה ח”כ ציפי לבני מהדיון לאחר שהיו”ר ח”כ אוחנה קרא לה לסדר 3 פעמים.

ח”כ רויטל סויד מהמחנה הציוני: “אל תכפיש את הנשיא”.

ח”כ זחאלקה מהרשימה המשותפת: מבקש לנהל את הדיון עם מינימום של ממלכתיות אפילו למראית עין. אתה מנהל את הדיון בצורה לא עניינית.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ מהבית היהודי אמר בדיון: ”הטהרנות של נשיא המדינה נובעת או מעיוורון או מבלבול ערכי גדול ביחס לציונות. כשערים וישובים שלמים בגליל נכבשים על ידי הערבים מסיבות לאומיות מובהקות והחזון הציוני של ייהוד הגליל נמצא בסכנה – האפשרות לשמר התיישבות יהודית היא הצלת החזון הציוני. לא אפליה ולא נעליים. הצלת החזון הציוני”.

ח”כ ציפי לבני אמרה בצאתה מהדיון: “זו ממשלה גזענית”.

היועמ”ש לכנסת עו”ד איל ינון אמר בדיון: הצעת החוק עוסקת בסוגיות הליבה, 12 דיונים נערכו לקראת הקריאה הראשונה עם מומחים שונים ודעות שונות כראוי לחקיקת חוק יסוד.

“בניגוד להסדרים אחרים שנכללים בהצעת חוק היסוד ושנדונו בישיבות הוועדה הקודמות, לא מצאנו מקבילה לסעיף המוצע באף חוקה בעולם. הערך של התיישבות יהודית בארץ ישראל ליווה את התנועה הציונית מראשיתה, והיה לחלק מן האתוס המכונן של הקמתה ופיתוחה של מדינת ישראל. ואולם, ברור כי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבת לאזן בין ערך חשוב זה ובין ערכים של שוויון ושמירה על זכויותיהם של בני קבוצות מיעוט שונות בחברה הישראלית.

“אני סבור כי הנוסח המוצע להצעת החוק חורג בצורה משמעותית מן האיזונים העדינים הנדרשים בהקשר זה. הסעיף עלול להכתים את חוק היסוד החשוב, המבקש לעגן ברמה החוקתית, לראשונה בצורה מפורטת, את זהותה ואופיה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, ואף עלול להביא להתערבות שיפוטית תקדימית בחקיקת יסוד של הכנסת.

“אנו ממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע. אנו מציעים לשקול אימוץ נוסחים חלופיים המתירים הקמת התיישבות קהילתית נפרדת בעלת ייחוד חברתי-תרבותי, אך כזו שלא ניתן יהיה להדיר ממנה בצורה גורפת אזרחים על בסיס לאומיותם, דתיותם, או מאפיין אחר, ככל שאין בקבלתם כדי לפגוע במרקם החברתי-תרבותי של היישוב”.

היו”ר ח”כ אוחנה הגיבו: “אדוני מנסה ללכת עם ולהרגיש בלי. האם מותר לייהד את הגליל או לא?”

היועץ המשפטי לכנסת השיב: “ייהוד הגליל אינו דבר פסול כל עוד המשמעות שנותנים לו איננה הדרה גורפת של המיעוטים במדינה. הרצון ליצור סתירה מוחלטת בין ייהוד הגליל לבין חוק ועדות הקבלה לבין גישה מאוזנת יותר בעייתי ביותר. אנחנו שופכים את התינוק עם המים. ישראל הצליחה לבנות מאות ישובים יהודיים בגליל בנגב ובמרכז, אבל החוק הזה משדר שאם אתה נמנה על האוכלוסייה הערבית או יכול להיות גם בעל מאפיינים אחרים”.

המשנה ליועמ”ש לממשלה, עו”ד רז נזרי: “הבענו התנגדות לשינוי האיזון בין הערכים היהודיים לדמוקרטיים. הצורך לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית הוא לא רק של שמאל או ימין. זה ערך שמחזיק אותנו כאן וחבל שייראה שהמדינה היהודית שייכת רק לימין והדמוקרטית רק לשמאל. לא אמורה להיות סתירה בין השניים. האמונה במדינה יהודית לא אמורה לפגוע בשוויון. טוב היה אם בחוק הייתה התייחסות לזכות לשוויון”.

בהתייחסו לסעיף ההתיישבות הנפרדת אמר, כי הסעיף בנוסחו היום מעורר קשיים משפטיים יסודיים.

“אתם מכתימים לשווא את חוק היסוד הזה. זה לא מוסיף דבר בהיבט של המדינה היהודית. אתם לא משיגים שום דבר וגורמים נזק אמיתי לרעיון אותו אתם רוצים לשרת. יש לחוק כזה גם השלכות בינ”ל.

“אסיים בקריאה אישית נרגשת כמי שמאמין בכל ליבו במדינה היהודית והדמוקרטית וגם ברעיון של מדינת לאום, תסירו את הסעיף מהחוק. הוא גורם נזק פנימי ובינ”ל. אל תכתימו לשווא את רעיון המדינה היהודית ודמוקרטית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות