60 בחורים יסולקו מישיבה • הסיבה: רוצים לתייג אותה כ’מצוינת’

איך הופכים ישיבה לבעלת שם מוביל? מרחיקים עשרות בחורים העלולים 'לפגוע ברישום' לקראת השנה הבאה • 60 תלמידים נדרשים למצוא לעצמם מסגרת חלופית עד תום השנה
נחמן וייס
א' תמוז התשע"ד / 28.06.2014 22:58

איך הופכים ישיבה שזה עתה הוקמה למותג?

חרדים10 חושף את השיטה: הישיבה פותחת את שעריה לקבוצה המונה כמה עשרות תלמידים, ולקראת סוף השנה מרחיקה משורותיה חלק ניכר מהבחורים, מאחר שהם אינם עומדים ב’רף’ הגבוה אותו מציבה הישיבה, לקראת השנה הקרובה.

לפני כחצי שנה נסגרה הישיבה הגדולה הספרדית ‘שערי דעת’ בבני-ברק, בראשותו של הרב יעקב זריהן, לאחר שנקלעה לקשיים תקציביים קשים.

לפני שהישיבה נסגרה ותלמידיה פוזרו, ביקש ראש הישיבה למצוא פתרון הולם עבור 86 הבחורים שלמדו באותה עת בישיבה. בסיועו של יהודה אזרד אכן מצא את שביקש: הרב משה הלוי, ראש הישיבה הקטנה ‘תפארת הלוי’ בירושלים, ששאף מזה זמן רב לפתוח ישיבה גדולה בראשותו, הסכים לקלוט את הבחורים מישיבת שערי דעת, כדי שיהוו עבורו את הבסיס הגרעיני להקמת הישיבה.

אזרד מצידו סיפק את כל הסיוע הנדרש.

פוגעים ברישום של השנה הבאה

ההסכם שנחתם ענה על דרישותיהם של שני הצדדים, כאשר באחד מן הסעיפים נכתב, כי ניתנת ההרשאה לרב הלוי להרחיק בחורים שאינם הולמים את הישיבה, גם לאחר קליטתם בישיבתו. זאת מעבר למספר בחורים אותם סירב לקלוט מלכתחילה.

ישיבת שערי דעת נחשבה לישיבה סטנדרטית. בהחלט לא לישיבה מובילה. העובדה הידועה הזו גרמה לר”מים ולבני משפחה הקרובים לרב הלוי, ללחוץ עליו שלא לקבל את מרבית התלמידים, אם ברצונו למצב את ישיבתו כישיבה למצוינים. ואכן, מלבד הסינון הראשוני, הורחקו עוד מספר בחורים במהלך התקופה, בהתאם לפרטי ההסכם.

אלא שלפני מספר ימים חל המפנה. לכל 60 הבחורים שנותרו בישיבה נמסר: אין לכם מה לחפש בישיבה, היא לא נועדה עבורכם, הישיבה הזו היא ישיבה למצוינים בלבד. אתם, כך נאמר להם, פוגעים ברישום של הישיבה לשנה הבאה’.

הבחורים ההמומים, פנו ויידעו בכך מיידית את הרב זריהאן ויהודה אזרד – והאחרונים הצליחו להשיג ארכה זמנית עד לתום שנת הלימודים.

במהלך התקופה הזו על 60 התלמידים למצוא לעצמם ישיבות חלופיות.

“הבחורים לא מסולקים כעת”

הרב משה הלוי, ראש ישיבת ‘תפארת הלוי’, סירב לענות לפנייתנו ולשוחח אתנו.

הרב יעקב זריהאן: “הבחורים לא מסולקים כעת, אלא הם צריכים להיקלט בישיבה אחרת בזמן הבא. נעשים מאמצים למציאת פתרון לשיבוץ כל הבחורים. למה אתם מוציאים את הסיפור הזה החוצה?”

את תגובתו של הרב יהודה אזרד, לא הצלחנו להשיג. לכשתתקבל – נפרסמה.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ישיבת שערי דעת
    29/06/2014 03:52
    שלמה
  1. בשנה שעברה אירעה מקרה דומה בישיבת כנסת יצחק בקרית ספר הבחורים קבלו הודעה שכל מי שמעוניין להישאר לזמן הבא שירשם אצל ראש המוסדות הרב שמעון נוביק בחור שלא יירשם אין התחייבות למיטה לאלול עבורו כמובן מאליו שהודעה הזו היתה חסרת משמעות אצל המון בחורים ובזה נמצאה ההזדמנות שכל מי שלא נרשם הודיעו לו שאין לו מיטה בישיבה לאלול כמובן שהתבצע סינון בין אלו שלא נרשמו כך שחלק מתוכם נשארו

  2. דעתי בנושא
    03/07/2014 17:05
    החפץ בעילום שמו
  3. אני בחור שלמד בישיבה קדושה זו לדעתי הראש ישיבה (משה הלוי ) יקבל על זה דין וחשבון בשמיים לא יתכן שאדם יקבל על עצמו אחריות על ישיבה ולאחרמכן יסגור אותה!!!!
    אני מדבר מבפנים!!!אני כרגע מחפש ישיבה!
    בשונה ממה שכתבו לעיל על ישיבת כנסת יצחק שם הודיעו לבחורים….. משא”כ פה הוא לא הודיע כלום פשוט שלח תמשגיח שידבר שהישיבה נסגרת…

  4. השתלטות
    03/07/2014 17:09
    בחור מהישיבה
  5. אדם זה עשה כל זאת כדי לקבל את ציוד הישיבה וכן משם שרוצה לקבל גם את מממן הישיבה הרב יהודה אזרד שתמיד תומך בישיבה!!!!

    • שערי דעת   26/05/2015 09:35

      אכן מעשה אשר לא ייעשה, הרב הלוי דאג לשם שלו ולא לטובת הבחורים, הרב אזרד לא רצה להתערב מפני שכך היה ההסכם שהוא אינו מתערב ברוחניות, ואילו הרב זריהן לא רצה להסתכסך עם הרב הלוי, מפני שבבוא היום הוא עתיד לחזור לישיבה ולכהן בראשות הישיבה יחד עם הרב הלוי, והתלמידים נפלו בין הכסאות, חבל

      • בחור מהישיבה   20/09/2015 15:14

        אני חושב שהרב הלוי צודק הוא רצה להקים ישיבה טובה ובשביל זה צריך שיהיה גם שם טוב לישיבה וכולם מסכימים שאם הבחורים היו נשארים היה קשה וכמעט שלא היה סיכוי להרים תשם של הישיבה ולכן עשה זאת לא יקרה כלום אם תהיה עוד ישיבה ספרדית מובילה אני מבין תבחורים אבל חושב שזה מעשה נכון הרי במילא לפני כן בישיבה שם לא עשו כלום חוץ מלישון ו… אז תודו באמת הכואבת אבל נכונה

  6. שערי דעת
    03/11/2015 16:12
    אנונומי
  7. משה הלוי דואג לשם שלו אני אומר לכם שהוא יתן את הדין על ועוד הישיבה שלו תיפול יום אחד באחריות עוד יהיה לו סכסוך עם יהודה אזרד והישיבה שלו תכנס לבור שאין לו תחתית יותר ממה שקרה ביסודות בע”ה ואני מדבר מהלב כי גם אותי סילקו משם ואני מחפש ישיבה הוא וכל מי שקשור שם יתנו על זה את הדין אדם שזורק תלמידים לרחוב לא יכל לחנך בחורי ישיבות

    • אנונומי   03/11/2015 16:13

      אתה צודק בכל מילה