בואי שרל’ה, ממשיכים: הצעת לפיד להגביל רה”מ לשתי קדנציות נפלה

לפיד: "הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית" • איילת שקד: הייתם מוכנים לייבא את הגבלת הקדנציות, וגם את העובדה שכשנשיא נבחר, מחליפים את כל הפקידות? ומה עם שיטת מינוי השופטים?"
אריה ריבקינד
ח' שבט התשע"ח / 24.01.2018 17:55

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות – של חבר הכנסת יאיר לפיד והצעה דומה של ח”כ מירב מיכאלי.

לפי הצעת החוק, הוצע לקבוע כי החל מהכנסת ה-21, הכנסת הבאה, תוגבל כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות.

בדברי ההסבר נכתב: “קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, על מנת למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות.

“בנוסף, הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות.

“לפיכך מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש הממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. למען הסר ספק יצוין שמגבלה זו אינה נוגעת לזהות המפלגה שהעומד בראשה ירכיב את הממשלה, וייתכן שתהא זו אותה המפלגה במשך עשרות שנים. זאת, על מנת שלא לפגוע ברצון העם – אם יש רוב שמבקש לשמר מדיניות קיימת. הדוגמה המובהקת ביותר למודל זה היא ארצות הברית, שם נקבע בחוקה שהנשיא לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות”.

ח”כ לפיד אמר: “מעטים החוקים שיש לנחיצות שלהם הדגמה חיה, עקבית, יום-יומית כמו לחוק הזה, מפני שניצבת לפנינו הוכחה מוחלטת ומובהקת, למה צריך להגביל את כהונתו של ראש הממשלה, וההוכחה הזאת היא ראש הממשלה.

“כל מי שמסתכל על נתניהו בימים אלה אומר לעצמו: קרה לו משהו. זה לא אותו בן אדם. יש שם שחיקה של העולם הערכי. יש שם שחיקה של קבלת ההחלטות. יש שם שחיקה מוחלטת של הסביבה. כל הסביבה שלו הושחתה לגמרי. נתניהו של פעם תמיד שם את מדינת ישראל לפני עצמו, והיום הוא שם את עצמו לפני מדינת ישראל”.

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה: “אין ספק שמדובר בהצעת חוק מעניינת שלא ניתן לנפנף בהינף יד. מחד, ההצעה מבקשת להבטיח כי ראש הממשלה, ביודעו כי זמנו קצוב, יממש באופן האופטימלי את חזונו ואת סדר היום בשמו נבחר. יתכן שבדרך זו הציבור ייהנה מפירות בחירתו החל מסמוך לאחר הבחירות ועד תום הקדנציה השנייה.

“מאידך, הצעת החוק מהווה פגיעה ברצון העם. דמוקרטיה היא שלטון העם, במובן העמוק והבסיסי ביותר, והצעת החוק מבקשת לשלול מהעם את זכות הבחירה.

“ההשוואה של המציעים למשטר בארצות הברית אינה במקום. אם מייבאים חלק מהפאזל, דהיינו את המגבלה החוקתית על למעלה משתי כהונות כנשיא, יש לייבא במקביל את חיזוק המשילות של מנהיג המדינה. האם הייתם מוכנים לייבא את הגבלת הקדנציות, וגם לדוגמה את העובדה שכשנשיא ארצות הברית נבחר, מחליפים את כל הפקידות? ומה עם שיטת מינוי השופטים?”

37 תמכו 44 התנגדו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות