המדינה ענתה לבג”ץ לקראת עתירה: ‘תחבורה ציבורית בשבת לא חיונית’

המדינה קוראת לבג"ץ לדחות עתירה המבקשת לחייב הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "הניסיון לטעון שמדובר בצורך חיוני לא צולח" • המדינה מציינת: במסגרת המדיניות הנוכחית "חל גידול במספר הרישיונות להסעה ביום המנוחה" • ח"כ זנדברג: "אנו נושאות ונושאים את עינינו אל בג״ץ"
אריה ריבקינד
י"ד אלול התשע"ז / 05.09.2017 14:48

הקרב על התחבורה הציבורית בשבת מגיע לבג”ץ: המדינה הגישה היום (שלישי) את תגובתה המקדמית לעתירה, שקוראת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

המדינה טוענת, לקראת הדיון שייערך בבג”ץ בנושא ביום שני בשבוע הבא, כי בקשת העותרים – בהם ח”כ תמר זנדברג ממרצ והמרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ‘ישראל חופשית’ ועמותת חדו”ש – צריכה להידחות על ידי בג”ץ.

לפי המדינה, “ניסיונם של העותרים לבסס טיעון ולפיו תחבורה ציבורית בשבת מהווה צורך חיוני אינו צולח”.

לפי התגובה, עיקר העתירה עוסקת בפרשנות משפטית של אחת מתקנות התעבורה, ולפיה לא יינתן שירות הסעות ציבורי בימי המנוחה אלא אם מדובר בקו “חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית”.

תגובת המדינה גורסת כי התקנה לא עוסקת בנסיעות בימי שבת עצמם, אלא “נועדה לאפשר קיום הולם של התחבורה ציבורית, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה. הכוונה בעניין זה היא בעיקר לקווים ש’גולשים’ לאחר כניסת השבת ומתחילים טרם צאתה. המדינה סבורה שאין לקבל את פרשנותם של העותרים לתקנה זו, כתקנת סל, פרשנות אשר אינה עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק ועם מארג החקיקה”.

בהמשך התגובה נטען, כי החלטת שר התחבורה שלא לפעול אקטיבית לאיתור צרכים תחבורתיים ביום המנוחה ולהסתמך על בקשות פרטניות, “מצויה במתחם הסבירות, כאשר העובדה שבפועל חל גידול משמעותי במספר הרישיונות הניתנים לנסיעה במהלך יום המנוחה (כולו או חלקו) תומכת במסקנה זו”.

ח”כ תמר זנדברג, אחת העותרות, הגיבה : ״תגובת המדינה ממשיכה את ההתנהלות המסוגרת, המתחמקת והפחדנית של הממשלה, שמעדיפה להיאחז בהסכמים ארכאיים ולא רלוונטיים במקום להקשיב לצרכיי הציבור ולשרת אותו.

“הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק לא פחות מהזויה, ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני.

“לאור התשובה, ברור לנו שאין למדינה כל כוונה לתת מענה לצורך הדחוף בתחבורה ציבורית בשבת, ואנו נושאות ונושאים את עינינו אל בג״ץ, ממנו אנו מצפים להתייחס לטיעונים כבדי המשקל שהועלו בעתירה ולהכריח את המדינה לנמק מדוע היא מסרבת לשחרר אותנו מהעוצר שנכפה על הציבור מדי שבת וחג״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות