עיראק מתפוררת: לוחמי הג’יאהד שולטים במספר ערים • היעד: בגדד

ארגון הג'יאהד המזוהה עם אל קעידה הצליח לכבוש את העיר השניה בגודלה מוסול - ונשבע: נגיע לבגדד ונסגור 'חובות ישנים' עם השיעים • ארה"ב מסרבת להתערב בלחימה בשלב זה
אליעזר היון
י"ד סיון התשע"ד / 12.06.2014 14:12

האם עיראק הפרו-מערבית עומדת בפני סוף דרכה?  ארגון הג’יאהד ‘המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה”, שהצליח לכבוש את העיר הגדולה מוסול, נשבע הבוקר (חמישי) כי יצעד לעבר בגדד בניסיון לכבוש את הבירה העיראקית.

לפני שלשה ימים כבש הארגון המזוהה עם אל קעידה את מוסול – העיר השניה בגודלה בעיראק, ואתמול השתלט על ת’כרית, עיירת הולדתו של הרודן העיראקי סדאם חוסיין. דובר הארגון הג’יאהד אבו מוחמד אל עדנאני פרסם אמש קלטת בה הוא מכריז: “הקרב ירעום בבגדד ובכרבאלא, תתכוננו”.

ארגון הטרור משתייך לזרם הסוני באיסלאם והוא הכריז מלחמה על הממשלה השיעית בבגדד, איתם יש להם ‘חובות ישנים’. בהודעתו עודד אל עדנאני את הלוחמים הסונים ואמר: “אל תוותרו על האדמה הרחבה שכבר שחררתם”, והבטיח כי הם מתעתדים להשתלט על הערים השיעיות כרבאלא ונג’יף, שם ממוקמים שני אתרים קדושים שיעיים.

הפרלמנט העיראקי התכנס היום לישיבה על הכרזת מצב חירום במדינה, אלא שההצבעה נכשלה. זאת, בשל העובדה כי לא התכנס מספר חברי הפרלמנט הנדרש בחוק לצורך הצבעה מסוג זה. הכרזה על מצב חירום יעניק סמכויות רחבות לראש הממשלה, ויאפשר לו להטיל עוצר ולהפעיל צנזורה בכלי התקשורת.

ואיפה אובמה בתמונה?

עיתון ה’ניו יורק טיימס’ מדווח, כי ראש ממשלת עיראק פנה אל הנשיא אובמה בבקשה לשקול מתקפה אווירית כנגד כוחות המורדים.

גם דוברת המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ברנדט מיהאן, מסרה אמש לעיתון ‘וול סטריט ג’ורנל’, כי בגדד “הבהירה כי היא מעוניינת בתמיכתנו”.

אלא שארצות הברית כך נראה, לא ממהרת לשקוע שוב בבוץ העיראקי, אחרי שנסוגה משם לפני שלוש שנים. לפי המדווח ב’ניו יורק טיימס’ דחתה ארצות הברית את בקשת העיראקים למתקפה אווירית, זאת למרות החשש הגובר כי עיראק תיפול לידי קיצונים, שינסו לקדם את תכניתם להקים מדינה איסלאמית מעיראק דרך סוריה – שם הם לוחמים גם כן –  ועד ללבנון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות