65% מתלמידי תיכון יהודים שותים אלכוהול. וכמה מעשנים סיגריות?

סקר שבדק את הרגלי העישון וצריכת האלכוהול בקרב בני נוער מגלה: אחד מכל שמונה תלמידי תיכון מעשן באופן קבוע ו-5% מתלמידות התיכון • 23.3% מהבנים ו-10.6% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות או נרגילה
אריה ריבקינד
ד' טבת התשע"ז / 02.01.2017 13:50

משרד הבריאות הציג הבוקר (שני) בוועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת סקר שבדק את הרגלי העישון וצריכת האלכוהול בקרב בני נוער.

על פי הסקר, בקרב תלמידי חטיבת הביניים 2.3% מהבנים ו-1.0% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות ו-3.6% מהבנים ו-1.8% מהבנות דיווחו על עישון נרגילה.

5.0% מהבנים ו-2.3% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות או נרגילה.

בקרב תלמידי התיכון המצב מדאיג בהרבה. 13.0% מהבנים ו-5.0% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות. 17.1% מהבנים ו-8.4% מהבנות דיווחו על עישון נרגילה, ו23.3% מהבנים ו-10.6% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות או נרגילה.

ומה עם אלכוהול? פה  המצב חמור ביותר:

אחד מכל חמישה בנים בחטיבת הביניים דיווחו כי הם שותים אלכוהול וכחצי מתלמידי התיכון אמרו כי הם שותים.

בקרב הבנות, 13.5% מבנות חטיבת הביניים דיווחו שהן צורכות אלכוהול ו-40% מתלמידות התיכון, כאשר המספרים עולים משמעותית במגזר היהודי – שם, 65% מתלמידי התיכון הודו שהם צורכים אלכוהול ו-47% מהתלמידות.

חיים גבע, ממרכז תוכנית מניעת עישון של משרד הבריאות חשף כי למרות מספר המעשנים הגדול גם בקרב בני נוער וגם בקרב מבוגרים, כמות הפונים לתוכניות הגמילה מעישון של קופות החולים הוא מזערי ולא מספק.

על פי הנתונים רק 25,721 מעשנים השתתפו בסנדאות הגמילה במהלך שנת 2015, ירידה של 4% מהשנה החולפת.

פרופ’ ליאוניד אידלמן, יו”ר ההסתדרות הרפואית, תקף את הממשלה: “מי שמעשן ומי שנחשף לעישון מתחת לגיל 17 מסכן את חייו בצורה קיצונית. עד גיל 17 הריאה עדיין מתפתחת וזאת סכנת חיים עתידית. צריך קמפיין שיעלה כסף אבל יציל חיים. לסנדאות אנשים לא מגיעים, אי אפשר לחייב אנשים להגיע לסדנא, אבל חייבים ללמד את הילדים. גם בתוך המשפחה, גם בכיתה שלהם, גם בקבוצת החברים”.

חגי ברוש, ראש אגף טיפול ושיקום של הרשות למלחמה בסמים, “אמנם כמות המעשנים בישראל היא ממוצעת ולא גבוהה במיוחד, אבל שיעורי החשיפה לעישון בישראל היא עצומה ביחס לעולם. פי 4 מהמוצע”.

יו”ר הוועדה, ח”כ תמר זנדברג, ביקשה ממשרד החינוך להכניס את התכנים בנושא העישון כבר לגילאי גן וביקשה לבצע בדיקה לגבי ההנחייה של עישון בבתי הספר. “יש כאן רוצח המוני של אלפי קורבנות תמותה בשנה וזה חוץ מהתחלואה, הירידה באיכות החיים והגועל הכללי. מדובר כאן בחיים ובתחלואה בהיקפים שאין גורם אחר שאחראי להם במערכת הבריאות. אל מול זה התחושה שלנו היא של דשדוש במקרה הטוב וקבלה כגזרת גורל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות