נתניהו תקף את נאום קרי: “האזור עולה בלהבות, אך הוא תוקף אותנו”

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לדברי מזכיר המדינה האמריקני והבהיר כי נאומו מהווה אכזבה גדולה: "הוא עוסק באופן אובססיבי בנושא ההתנחלויות. יצר משוואה מוסרית מזויפת בין בניית בית בירושלים, לבין טרור שמכה בחפים מפשע"
יוני גרין
כ"ט כסלו התשע"ז / 28.12.2016 22:00

עימות עם ממשל אובמה: ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לכלי התקשורת, בעקבות הנאום הארוך שנשא מזכיר המדינה האמריקני ג’ון קרי.

“הנאום של מזכיר המדינה ג’ון קרי הוא אכזבה גדולה. הוא עוסק באופן אובססיבי בנושא ההתנחלויות בארץ ישראל, במקום לעסוק בשורש הסכסוך – הסירוב הפלסטיני העיקש, המתמשך, להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם.

“אני מוכרח להגיד לכם שאני הופתעתי. זה מה שיש לשר החוץ של ארצות הברית, המעצמה הגדולה ביותר בתבל, זה מה שיש למזכיר המדינה להתמקד בו כאחד מהנאומים המסכמים, במשך שעה שלמה?

“המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, מדינות שלמות קורסות, הטרור משתולל – ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששומרת על היציבות במזרח התיכון, לא רק היציבות שלנו ושל אזרחינו, יהודים וערבים כאחד, אלא גם תורמת ליציבות ולביטחון באזורנו ולכמה וכמה משכנותינו.

“אנחנו עכשיו בחג המולד, אולי מזכיר המדינה ג’ון קרי לא שם לב לכך שישראל היא המקום היחיד במזרח התיכון שבו נוצרים יכולים לחגוג את חג המולד בביטחון, בשלווה ובשמחה. כל זה, לצערי, לא מעניין את מזכיר המדינה של ארצות הברית. הוא יוצר משוואה מוסרית מזויפת בין בניית בית בירושלים או בשכונותיה ובפרבריה, לבין טרור שמכה בחפים מפשע.

“ואחרי שהוא יוצר את המשוואה, הוא מדבר כמעט אך ורק על הבית בירושלים, משלם מס שפתיים בלבד לגינוי הטרור”.

נתניהו התייחס להחלטה האנטי ישראלית שהתקבלה באו”ם: “בהחלטה של האו”ם שהוא יזם וקידם, שם בכלל מדברים על הסתה, אנונימית, לא יודעים של מי. ההתנחלויות? זה ישראל. הסתה? בשטח, לא יודעים של מי”.

נתניהו הוסיף: “אני יכול רק להביע צער, כי לו היה הממשל משקיע במאבק בטרור הפלסטיני את אותן אנרגיות שהוא השקיע בגינוי הבנייה בירושלים, אולי היה סיכוי טוב יותר לקדם את השלום”.

עם זאת הוסיף נתניהו: “אנחנו אסירי תודה לסיוע הכספי שקיבלנו מן הממשל. אבל עלי להדגיש את האכזבה הרבה מנאום קרי”.

מוקדם יותר, אמר מזכיר המדינה האמריקני בנאומו, כי “על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה” – בתגובה לדבריו של נתניהו לפיהם “חברים לא שולחים חברים למועצת הביטחון”.

הוא אמר: “ראש הממשלה נתניהו תמך, גם באופן פומבי, בפתרון שתי המדינות. אבל הקואליציה שלו היא הכי ימנית בהיסטוריה הישראלית. היא מחויבת להתנחלויות ומובילה לכיוון ההפוך, של מדינה אחת. היא פועלת באופן שיטתי”.

קרי שילב בדבריו גם ציטוטים של שרי ממשלה – ובהם במיוחד של השר בנט – וטען כי הדבר מוכיח על הקצנה ישראלית.

“הנשיא אובמה היה מחוייב לכל אורך הדרך לביטחון ישראל”, אמר קרי. “פיתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. הדרך היחידה להבטיח שהפלסטינים יחיו בכבוד – וחשובה גם לקידום האינטרסים של ארה”ב באיזור”.

קרי טען עוד: “שני הצדדים צריכים לפעול בעת הזאת כדי לקרב את השלום. צריך לומר את האמת שהיא אינה נעימה – כי מה שמתרחש כרגע לא טוב לאף אחד. העבודה שלי היא להגן על ארה”ב והאינטרסים שלה. יש מי שחושבים שהידידות בינינו לבין ישראל כוללת יציאה נגד העקרונות שלנו”.

הוא ניסה להסביר מדוע ארה”ב נמנעה בהצעה באו”ם והבהיר: “ההצבעה שלנו היתה בהתאם לערכים שלנו וגם לאלו של ישראל. הצבענו כך למען עתיד ישראל”.

לדבריו, “לא היה ממשל שעשה יותר עבור ישראל כמו זה של אובמה. נתניהו עצמו אמר שהתמיכה היתה חסרת תקדים. עמדנו איתן מול הצעות לחרמות על ישראל. תמכנו ביטחונית בישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות