המשפיע שמטיח בפנים: “התחתנת? תביא פרנסה. אחרת אתה גנב” • צפו

הרב יואל ראטה, משפיע חסידי העומד בראש ישיבת 'תפארת התורה' בברוקלין, נשא נאום חריף נגד אברכים שמסרבים לעבוד בעבודת כביכול לא מכובדות: "מרגילים אברכים לשחק אותה אחרי החתונה כאילו הם עשירים. לא מתאים לו להיות קצב או נהג, הוא רץ להיות מנהל עסקים, משוויצים, יש לי ביזנעס. ביזנעס? בזיונות! אתה לא גומר את החודש..."
יוסף גרינבוים
כ"ח חשון התשע"ז / 29.11.2016 11:45

הרב יואל ראטה, משפיע חסידי, הוא ראש ישיבת ‘תפארת התורה’ ורב בית המדרש ‘היכל הקודש’ של חסידי ברסלב בויליאמסבורג. הוא נכדו של גאב”ד קארלסבורג, הגאון רבי יחזקאל ראטה. זמן קצר לאחר נישואיו התוודע לספר ‘אשר בנחל’ של הרב אליעזר שלמה שיק זצ”ל ומאז התקרב לחסידות ברסלב.

הוא עוסק בקירוב נוער נושר. במסגרת פעילות זו, הקים לפני כתשע שנים את ישיבת ‘תפארת התורה, בה לומדים בחורים שגדלו בחצרות חסידיות, כמו חסידות סאטמר וחסידות פאפא. הוא מעודד את הבחורים להישאר בלבוש החסידי, אך לצד זאת הוא מנהל את ישיבתו בסגנון פתוח, השונה מהמקובל בישיבות הרגילות בויליאמסבורג.

הרב ראטה יוצא גם נגד מוסכמות מעוותות שפשו בציבור החרדי – והוא תוקף אותן בלשון חריפה. בין היתר יצא נגד אברכים שמסרבים לעבוד בעבודת, כביכול, לא מכובדות.

“מרגילים אברכים לשחק אותה אחרי החתונה כאילו הם עשירים”, אמר בסעודת מלווה מלכה שערך בישיבה. “לא מתאים לו להיות קצב או נהג, הוא רץ מיד להיות מנהל עסקים, חי על עסקים.

“מה הבעיה לעבוד במאפיית מצות? מה אתם צוחקים עליו? לא מתאים לכם להשתדך עם אחד שעובד במאפיית מצות? אני לא אשתדך עם אחד שנמצא בחובות כי משחק אותה עשיר. אחד שעושה ‘מים שלנו’ במאפיית מצות – הוא רוצה להביא 50 דולר לשעה הביתה, הוא לא גנב.

“לא, הם לא מתאימים כי הם רק קצב או נהג. אבל הם יהודים אמיתיים (-ארלעכע יידן). אתם לא יהודים אמיתיים. אתם משחקים משחק, העבודה הזו לא מתאימה לכם, זו לא מתאימה לכם. יושבים אברכים בבית עובר עוד חודש עוד חודש, זה לא מתאים…מה אשתי תגיד לחברות?”

הרב ראטה המשיך להצליף: “מה הבעיה? אדם יודע דבר אחד. אני צריך להביא כסף הביתה! וגם האשה צריכה לדעת שהיא לא מתערבת במה שהבעל שלה עובד! העיקר שמביא הביתה אוכל, מביא כסף. האדם כותב בכתובה אני מביא פרנסה, אני אחזיק את אשתי, לא האשה תלך לעבוד, אלא אתה תלך לעבוד. יום אחרי השבע ברכות. אחרת אתה גנב. ככה התחייבת בכתובה! אין דבר כזה כולל.

“אני מכיר את הסוג הזה של האנשים שיושבים ביחד (מציג אותם), התחתנת? תביא פרנסה. תחפש. לא מתאים? לא מתאים, לא מתאים… להיות נהג מונית… לא מתאים זה ולא מתאים זה. זה לא מתאים להלוות כסף ולא להחזיר, לווה רשע ולא ישלם. התחתנת? תעבוד. לא, השווער והשויגר. ברוך ה’ כל הבחורים פה בישיבה מביאים פרנסה. מה משנה במה עובדים? יש כאלו משוויצים, יש לי ביזנעס. ביזנעס? בזיונות! אתה לא גומר את החודש…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חזק מאד
    29/11/2016 14:28
    יענקלה
  1. כל מילה נכונה.
    להיות יהודי ישר שעובד למחיתו, נושא ונותן באמונה בלי לקמבן- לא מתאים.
    לעשות שטיקים, לבטל את הזמן ולרמות את עצמך- כבוד ?!

    ההשתגענו ?