חוקר בריטי-יהודי קובע: קסטנר הביא למותם של חצי מיליון יהודים

הטענות על שיתוף פעולה בין ישראל קסטנר לנאצים אינן חדשות, אך היסטוריון יהודי-בריטי קובע בספר חדש על סמך עדויות: קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים באופן מודע, וסייע בידיהם להביא למותם של קרוב לחצי מיליון יהודים
דוד ליבוביץ
כ"ז חשון התשע"ז / 27.11.2016 22:12

שישים שנים אחרי הירצחו של ישראל קסטנר, מתפרסם ספר חדש על ידי חוקר יהודי בריטי הטוען: “קסטנר, חבר ועד ההצלה של יהודי בודפשט בזמן השואה שיתף פעולה עם הנאצים באופן מודע, וסייע בידיהם להביא למותם של קרוב לחצי מיליון יהודים.

קסטנר, כזכור הואשם לראשונה מיד לאחר קום המדינה, כי שיתף פעולה עם הנאצים ולאחר משפט ארוך קבע השופט הלוי כי קסטנר ‘מכר את נשמתו לשטן’.

בעקבות המשפט נרצח קסטנר בתל אביב בשנת 1957, ובפסק דין שניתן לאחר מכן על ידי בית המשפט העליון טוהר האיש מאשמת שיתוף הפעולה עם הנאצים.

בספר החדש, שחובר על ידי היסטוריון וחוקר עצמאי יהודי-בריטי בשם פול בוגדנור, ושסקירה עליו נערה באתר נרג, מבקש המחבר לנפץ את המיתוס החיובי שנוצר סביב קסטנר, לפיו הוא גיבור שהציל יהודים רבים מציפורני הנאצים.

המיתוס המדובר, מורכב מסיפור ‘רכבת קסטנר’ הידועה שהצילה את חייהם של קרוב ל-1,700 מיהודי הונגריה, אלא שבוגדנור טוען בתוקף כי גילה ראיות חדשות ומטרידות שמציגות תמונה אחרת על דמותו של האיש.

לדבריו, עדויות חדשות של ניצולי שואה שבחן מלמדות על עסקה “מחרידה” שנחתמה בין קסטנר לאדולף אייכמן, שהיה מראשי האחראים על יישום “הפתרון הסופי”, שבאמצעותה פיתה קסטנר את אחיו היהודים והביא למותם. בוגדנור טוען כי הוא מסוגל להוכיח כי העסקה להצלת היהודים ברכב המפורסמת הובטחה רק אחרי שקסטנר התחייב לסייע לאייכמן בשילוחם של קרוב ל-880 אלף יהודים לאושוויץ.

בוגדנור אף מוסיף כי רק מיעוט קטן מיהודי הונגריה באמת הועברו למקום מבטחים כפי שהובטח להם על ידי קסטנר, והשאר נשלחו ברכבות מוות היישר לאושוויץ.

נכדתו של קסטנר היא חברת הכנסת מירב מיכאלי מן המחנה הציוני, שבעבר כתבה: “ישראל קסטנר הציל מאות אלפי יהודיות ויהודים בהונגריה מהשמדה, באמצעות משא-ומתן שניהל עם קצינים נאצים בדרגות שונות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כחש
    27/11/2016 23:54
    סמי
  1. יש ספר בשם כחש שכתב אותו בן הכט ספר מעולה שמלמד על כל פישעי ההנהגה של מפאי נגד היהודים בזמן השואה וקסטנר לא לבד גם בן גוריון וכל ההנהגה שיכלה להציל לא הצילו וקסטנר הגרוע מכולם

  2. האשמות חמורות אבל היכן ההוכחות
    25/06/2019 09:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. להאשמה כה חמורה הייתי רוצה לראות הוכחות, קישור למאמריו של ההיסטוריון
    ייתכון שההיסטוריון צודק אבל איפה הקישור לדבריו , פרוטוקולים של העדים, שמות העדים ועוד. איפה הפרטים???