איך חשת כשלא הוזמנת לעצרת לזכר הרב עובדיה • ראיון עם הראשל”צ הגרש”מ עמאר

הראשל"צ ורבה של ירושלים מדבר, בראיון שהעניק ליהודה שליזינגר בישראל היום, על הרב עובדיה זצ"ל, אריה דרעי, הראשל"צ הגר"י יוסף - ועונה האם ח"כי ש"ס מתרחקים ממנו • מסביר מדוע סירב להשתתף באזכרה לשירה בנקי ע"ה שנרצחה במצעד, מאשים את הרפורמים בהסתה ומכנה אותם "רשעים" - ומבהיר: הקהילה הגאה היא "כת של תועבה"
יוני גרין
ט"ז חשון התשע"ז / 17.11.2016 10:17

הראשל”צ ורבה של ירושלים, הגרש”מ עמאר, מתייחס בראיון שהעניק ליהודה שליזינגר במגזין ‘שישבת’ של ישראל היום, לשורה של סוגיות בנושאי דת ומדינה, למשבר בש”ס, תוקף את הרפורמים ומכנה אותם “רשעים”, ויוצא גם נגד הקהילה הגאה, ומכנה אותה: “כת של תועבה”.

“בישראל אין באמת כמות גדולה של רפורמים”, אומר הגרש”מ עמאר בשיחה בהתייחסות לסוגיית מתווה הכותל. “בשנים האחרונות הם מייבאים את זה, את התרבות הזאת. מה שהם עושים זו הסתה. זה לא עניין של מצוקה אישית, זה פוליטיקה”.

לדבריו, “אני משתדל לדבר דברים נוחים, אבל אני לא נמנע מלדבר על הרפורמים והתועבה. אני לא מסכים לשנות מה שכתוב בתורה”.

בהתייחסות לקהילה הגאה הוא אומר: “אני אומר כת. זו כת של תועבה, זה ברור. זו תועבה. התורה מחייבת על זה מיתה. זה בשורה הראשונה של החמורה בעבירות. צריך לדעת את האמת. אומרים ‘נטייה’, ‘סטייה’ – שטויות. יש תאווה, ואדם יכול להתגבר עליה אם הוא רוצה, כמו כל התאוות. זה מהתאוות האסורות ביותר. החמורות ביותר”.

בהמשך מספר הראשל”צ כי סירב להגיע לאזכרה במלאת ‘שלושים’ לרצח הצעירה שירה בנקי ע”ה במצעד בירושלים: “ביקשו שאבוא, ולא הסכמתי. כתבתי להם מכתב, הבעתי צער גדול והתנגדות בלשון הכי חמורה למעשה של אותו אדם. מצד שני אני קורא לכם, אם אתם רוצים לעשות עילוי נשמה, קבלו עליכם לתקן את דרככם הרעה. זה דבר שאסור בתורה. התניתי איתם שיקריאו את המכתב במלואו. רצו להקריא את חציו. לא הסכמתי.

“אין כזה דבר, לגלות הבנה או סבלנות לזה. צריך לומר אמת פשוטה – זה איסור חמור ביותר, ואין שום היתר. צריך לומר דברים ברורים. בעבר, כשדיברתי על כך, הרבה אנשים חילונים התקשרו להודות. אנשים לא רוצים את זה. רוצים שהילדים שלהם יתחתנו, וילדו ילדים”.

לא מעט אנשים ראו בך היורש של הרב עובדיה, עד שקרה השבר איתו. אתה מצטער על כך? שואל שליזינגר.

“יורש או לא יורש – זה שטויות, אני לא עוסק בזה. שמעתי שהרב עובדיה אמר עלי ‘למה הוא ציער אותי’. רציתי להיכנס לרב, להסביר לו את הכל, ואם לא יקבל – אני מייד חוזר בי. אבל לא נתנו לי להיכנס. יותר מזה, אמרו לו שלא הסכמתי לבוא למרות שביקשו. אבל היום אני כבר מעדיף לא לעסוק בזה”.

• אז הכל בסדר עם אריה דרעי? 

“הכל בסדר. מעולם לא הייתה לי בעיה עם אף אחד. לא אמרתי מילת גנאי על אף אחד, ולא הגבתי על כל מיני דברים קשים שנעשו ומחלתי מיד. גם כשהרב עובדיה היה בחיים לא התערבתי ולא נכנסתי בעניינים הפוליטיים. אשמח שכולם יעבדו ביחד, באהבה ובהרמוניה שלמה. שיתייעצו עם כל גדולי התורה”.

• הח”כים של ש”ס מתרחקים ממך?

“חלק באים ומדברים לפעמים, חלק מהם ביחסים מצוינים איתי, וחלק פעם כך ופעם כך. אני לא מרחיק אף אדם ולא כופה עצמי על איש”.

איך הרגשת כשלא הוזמנת לעצרת במלאת שלוש שנים לפטירתו של הרב עובדיה?

“זכותם המלאה. אני לא נפגע מהדברים האלה. יש לי מספיק פעילות – נסעתי לבני ברק לעצרת לזכרו, עשיתי שיעור בליל הפטירה. אני מבין אותם, הם חושבים שאני לא איתם”.

• עד כמה הרב עובדיה חסר לך?

“יש חוסר. אני בצער גדול יום־יום. בצעירותי היה לי את הרב רוזנטל  (-הרב יעקב ניסן רוזנטל), עליו השלום, שהיה מורי ורבי, ואחר כך הכרתי את הרב עובדיה, שהיה לי עולם ומלואו. פסקתי אלפי פסקי הלכה, מעולם לא פסקתי בלי להתייעץ עם אחד מהם.

“מאז שהם הלכו לעולמם אני מרגיש יתמות ממש. כמו תינוק שמלמדים אותו ללכת ובהתחלה מחזיקים, ולאט לאט עוזבים… זה לא קל, אני מרגיש את היתמות. אני מוצא עצמי מתייעץ עם רבנים אשכנזים, שעוסקים ממש בהלכה. עם הרב עובדיה היתה לי התייעצות יומיומית”.

• אולי אפשר להיוועץ גם בחברי מועצת חכמי התורה של ש”ס – הרב שלום כהן או הרב שמעון בעדני?

“הם ראשי ישיבות. הם ענקים. אבל הם בעצמם אומרים שהם לא פוסקי הלכה. אני מיודד מאוד עם הרב כהן והרב בעדני, ואני גם מיודד מאוד עם הרב  מזוז (פטרונו הרוחני של אלי ישי) קרוב לארבעים שנה”.

• ומה עם הבנים של הרב עובדיה?

“הם חכמים, פוסקי הלכות, אבל הרב עובדיה היה יחיד בדורו”.

• מה עם הרב הראשי יצחק יוסף, שהוא גם המחותן שלך?

“עסוקים כל אחד בענייניו. כל אחד עוסק בתחומים אחרים”.

• אז אין פוסק הלכה בעולם הספרדי?

“יש פוסקים. אבל אחד שאני יכול להתייעץ איתו כאילו שהוא הרב שלי? אין כמו הרב עובדיה. אין גאון כמוהו”.

• ש”ס בנויה על קמפיין עדתי. האם לדעתך זה נלחם בתופעת האפליה או רק מעצים אותה?

“צריך להילחם בתופעות המעשיות, כמו בסמינרים או בבתי ספר שלא מקבלים ספרדים. אי אפשר להתעלם מזה שזה קיים”.

• עלתה לאחרונה יוזמה להגביל את כהונת רבני הערים. עד מתי אתה מתכוון לכהן?

“כבר היום יש מגבלה: רב מכהן עד גיל 70 ,ואז מועצת הרבנות הראשית יכולה להאריך לו את הכהונה. יש היום יותר מגבלות, ורבנים יוצאים לפנסיה לפי המגבלות האלה. אני אהיה בן 70 בעוד שנתיים. אם ארגיש טוב, יכול להיות שאבקש להאריך. הכל תלוי במציאות”.

• תשקול להתמודד שוב על משרת הרב הראשי לישראל?

“לא. למעשה, גם כשהיה דיבור שאתמודד על כהונה נוספת לא רציתי, אבל הרב עובדיה זצ”ל קרא לי וביקש ממני שאמשיך. בסופו של דבר זה לא קרה. בכל מקרה, לא שייך”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב עמאר
    17/11/2016 14:51
    מלכא
  1. צדיק אמת….. שכולם יבינו את זה יהיה לנו טוב

  2. אמת ידבר
    17/11/2016 15:17
    עויזר
  3. מרן שליט”א קודש קדשים מנהיג הספרדים ודרעי חלם שימחק אותו

  4. גם לרב המחזיר בתש אמנון יצחק וגם לגאון הרב אמסלם עשו אותו דבר. וואלדי איזה גהנום מחכה להם
    20/11/2016 00:21
    מפגת שוסייך
  5. כמו בסיפורי התנך… אבל איפה גדולי התנך.

    • מפגת שוסייך   20/11/2016 01:18

      התכונתי לאלה שעבדו עליו הרב עובדיה עם הטלפון וכו וסיכסכו כו.
      תראו מה גרמו לגאון המיוחד הרב אמסלם.
      והרב של פורת יוסף ענק?!
      עושה ראשי תיבות של עמלק על אחיו היהודים מהכיפות הסרוגות.לעג בזדון ורשעות לרב אמנון יצחק שלא מתקרב כלל למה שעשה בעם ישראל.ואחר כך אומר הוא כוהן ומברך באהבה…:שירבה שלום כשמו קודם. היה אסור לו לחתום על המכתב נגד הרב אמנון שליטא.וני לא חסיד של הרב אמנון ני. הרב יעקב יוסף שהיה יכול להיות הממשיך זיעא אמר לפני שמי שיחתום ויעיז לעבור על התורה לא מגדולי ישראל ואסור לחתום ונקט בפרט בשם של ראש פורת יוסף כותל.וזה היה לפני שחתמו כשהזהיר תרב אמנון שליטא.אחר כך כשחתמו אמר עליהם שהם בית דין של אסד. אף פעם לא ראינו גדלות אצלו ודאי לא גדלות של כלליות ושאר רוח. אולי בשס ופוסקים הוא גדול אבל זה לא ניכר בפרפראות שלו על עמלק וכיפות סרוגות ושאר ירקות.עכשיו איך יעשה תשובה על הרס הרבה מבעלי תשובה וכל המחלוקת שעשה סביב הרב אמנון? ככה לשפוך דם של גדול מחזירי התשובה? וככה לא מדברים בכלליכמו שהוא מתבטא. א”י א”י וכולם מסתלבטים וצוחקים. אחר כך הלך לרב שטינמן ולא שאל השאלה הנכונה וסילף תענין. אחר כך במקום ללכת לרב אמנון לשאול גמר עליו בלוין. ה ירחם.רק היה שואל אמנון. אחר כך שמע שבעדני [הרב] [כשלשונו מה אני ראש הפעור ני חתמתי אחרי בעדני]. חתם נגד גם אז גם הוא חתם בלי לבדוק.מחסלים בן אדם בלי שמוע בין אחיכם.
      נראה שזה עונש על מה שעשו לרב אמסלם הגאון קודם וגם שיצא לתישקורת וכל הביזוי שנהיה.והרי הרב עובדיה זיעא ביקש שיהיה בשס וגם לא ילך מהר נוף וציין אותו בספריו[עיין הלכות עולם נידה וכו]
      ולא חסר ספרדים ענקים גם לא ידועים.
      חוץ מזה הרב עמאר בעצמו גדול שליטא.
      הרב מאזוז גדול חבל מיוחד מאוד.ומפיץ אחדות. אפשר להתיעץ איתו.ויש גם תגאון אריאל אדרי שליטא מהר המור שאמנם צעיר יחסיטת אך מבטיח וחריף ובקי ובעל גבורה והוא תלמיד מובהק לרב מאשש וממשיך דרכו. ויש תרב ברדה גכ. לא חסר ספרדים ענקים ובפרט בהר המור וישיבות גבוהות ציניות גכ בנוסף לרב ינון יונה ועוד תותחי על.
      דרך אגב מותר לומר שמי שהולכת בנרות שבת קודש אחרי רשכבהג הבן איש חי זיעא בניה יהיו שבבניקים? כי אחד מהבנים של הרב עובדיה אמר זאת ומוקלט.
      השתלטנות הזאת והדיבורים הפך כבוד תורה כלפי הרב מאזוז שליטא ובכלל מי שלא כמוהם בלוין ובעניני ניקוד ועם הארץ הפך ואהבת לרעך כמוך ומידות טובות מזכירה איזה תקופה. הרב שמע שלמה נועד לגדולות והוא קומה אחרת לכן היצהר נלחם.זה התחיל במעצר בנו וכל הביזוי שעשו לו עם הרב עובדיה זיעא. גם את הרב מאזוז הפכו לכאלו פוליטי בגלל אלי ישי ני שטעה בשני ענינים ועל כן כנראה נענש, אחד זה הביזוי לכבוד הגאון הרב חיים אמסלם שליטא. והשני שהרב אמנון טוען שהוא אמר לו קודם לסגור תמיפלגה ואז יחברהו למרן זיעא.