שוויון בנטל? צה”ל מודה: “לא עמדנו ביעדי גיוס של חרדים”

היעד השנה עמד על 2,700 חרדים - אך בצה"ל מודים: לא הצלחנו לעמוד במכסה • בכיר באכ"א: "בשנה הבאה האתגר יהיה גדול יותר כי היעד מטפס ל-3,200 מתגייסים" • על העריקים: "הכלי הוא טיפולים משפטיים וסנקציות, וזו לא החלטה צבאית אלא פוליטית" • "החרדים לא יוכלו להיות קצינים אם יישמעו לרבנים וידרשו שלא לשרת במעורב"
אליעזר היון
ט"ו חשון התשע"ז / 16.11.2016 18:34

מודים בכישלון: אחרי שהשנה אמורים היו – על פי יעדי הגיוס – להצטרף לשורות הצבא 2,700 חיילים חרדים, מכריז צה”ל כי לא הצליח לעמוד ביעד.

לצה”ל התגייסו השנה רק 2,525 חיילים חרדים, במקום 2700, וגם לגבי העתיד בצה”ל לא אופטימיים: “אנחנו רואים בהרחבת כמות המתגייסים כיעד וכאסטרטגיה”, אומר גורם בכיר באכ”א, ששוחח עם הכתבים הצבאיים. “אמנם לא הגענו ליעד שנקבע, אך התקרבנו אליו. בשנה הבאה זה יהיה אתגר הרבה יותר גדול כי היעד הוא 3,200 מתגייסים”.

הגורם הבכיר באכ”א אומר עוד, כי הצבא עושה כל מאמץ להקל על השתלבותם של החרדים המתגייסים, אך הבהיר כי הם לא יוכלו להיות קצינים אם יישמעו לרבנים וידרשו שלא לשרת ביחידות מעורבות.

הגורם הבכיר התייחס גם לטפול בהשתמטות באוכלוסיה החרדית ואמר: “הכלי לטיפול באוכלוסייה הינה טיפולים משפטיים וסנקציות, וזו לא החלטה צבאית אלא החלטה פוליטית. צריך לעשות מאמץ לעמוד ביעד ולתת מענה ייחודי לחרדים”.

לדבריו, יש להקים מערך שיבטיח את שמירתם הרוחנית של המתגייסים: “נקים מנהלת צבאית שתטפל בזה באופן מלא לכלל הקהילות החרדיות, ונפנה במסר אחד אחיד כדי לתת את המענה ושהם יהיו משוכנעים שהם נכנסים חרדים לצבא ויצאו חרדים מהצבא.

“היום, למשל, החל גיוס הפלוגה החרדית הראשונה של הצנחנים ובצה”ל מעריכים כי יצליחו למלא את השורות בכח האדם, אולם הערכות הן כי הגדודים החרדים והפלוגות החרדיות יפגעו מעט על חשבון ההתרחבות בצנחנים”.

בצה”ל מתכננים לערוך רוויזיה גם בתחום גיוס הנשים.

בישראל, כ-14 אחוז מכלל הנשים לא מתגייסות כאשר קרוב ל-90 אחוזים מתוכן מצהירות כי הם עושות זאת בשל היותן דתיות.

לקראת שנת 2020, מתעתדים בצבא לקצר את שירות הגברים  בחודשיים נוספים ושירות הנשים יוארך, כך ששני המינים ישרתו בסך הכל 30 חודשים.

בתוך כך, בוחנים בצה”ל מקומות נוספים בהם ניתן יהיה לשלב נשים, ביניהם שריון ויחידת 669.

במהלך השיחה נמסרו גם הנתונים ביחס לאי גיוס הגברים: 9% מהאוכלוסייה בקרב הגברים לא מגיעים כלל לגיוס, 7% מהם בשל סעיף רפואי, 15% בשל “תורתם אמונתם”, 3% שוהים בחו”ל ול-3.5% יש רישום פלילי”.

 לפי הנתונים של צה”ל, “ישנה ירידה קלה בנתוני הגיוס מ-73.7% בשנת 2013 ל-71.9% בשנת 2016”, אומר הגורם. “אנחנו עדים גם לירידה קלה ברצון המתגייסים לשרת בקרבי – ירידה של 2%, מ-71.9% ל-69.8%”. בצה”ל בודקים האם יש לכך קשר לפרשת החייל היורה, אלאור אזריה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות