שבתאי זיסל צימרמן זכה בפרס: ‘נובל’ למוזיקאי היהודי בוב דילן

המוזיקאי היהודי האמריקאי בוב דילן זכה בפרס נובל לספרות לשנת 2016 • הוועדה: "דילן יצר דרכי ביטוי פואטיות חדשות במסורת השירה האמריקנית" • דילן הודיע בעבר כי 'נולד מחדש' כנוצרי אך בהמשך 'חזר' ליהדותו, ואף סייע בהתרמה לטובת חסידי חב"ד
אליעזר היון
י"א תשרי התשע"ז / 13.10.2016 15:09

עוד יהודי מצטרף לרשימת זוכי פרס נובל היוקרתי: המוזיקאי האמריקני המוכר בוב דילן הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2016, כך הכריזה היום (חמישי) האקדמיה המלכותית השבדית.

הוועדה נימקה את הבחירה בטיעון כי דילן “יצר דרכי ביטוי פואטיות חדשות במסורת השירה האמריקנית”.

דילן הינו יהודי, ושמו המקורי הוא שבתאי זיסל צימרמן. שמו של אביו הוא אברהם, ושם אמו רחל. הוריו היו מהגרים שהגיעו למינסוטה בארצות הברית.

הוא נחשב לאחד מענקי המוזיקה והכתיבה בתחום, במאה האחרונה. כתיבתו הושפעה רבות משנות המחאה של שנות ה-60 בארה”ב, אז היה פעיל חברתי משמעותי בתנועה לזכויות האזרח שגם אימצה את שירו והפכה אותו להמנון ‘הרשמי’ שלה.

בסוף שנות השישים ותחילת השבעים החל דילן לחקור את יהדותו. ביום הולדתו ה-30 אף ביקר בישראל ובדק אפשרות לעבור לקיבוץ וביקר בקיבוץ עין דור.

ב-1978 התנצר דילן לעיני התקשורת, וטען כי הוא נולד מחדש כנוצרי. באותן שנים הוציא שני אלבומים בעלי אופי דתי לגמרי ושלישי שרובו כזה.

ב-1982  דילן חזר ליהדות והחל ללמוד אצל חסידי חב”ד מברוקלין ואף ביקר בחצרו של הרבי מליובאוויטש זצ”ל. באלבום מ-1982 יצא דילן בגלוי בעד ישראל באחד משיריו ובעטיפה הפנימית של האלבום נראה דילן כורע בהר הזיתים.

באותה שנה אף ביקר שנית בישראל לרגל בר המצווה של בנו והצטלם ליד הכותל המערבי. השיר גרם לגל של תגובות שליליות מצד אנטי-ציוניים כלפי דילן.

ב-1988 דילן ניגן במפוחית עבור התרמה טלפונית של חסידי חב”ד לצלילי השיר הבה נגילה. כמו כן השתתף במנייני תפילה ובאירועים יהודיים שונים.

ב-מרץ 2011 פרסם ה”דיילי מייל” הבריטי כי יש בידיו תמונות שהן ההוכחה הראשונה לטענת העיתון, שדילן שב לזרועות היהדות, העיתון פרסם תמונות שלו, יוצא מבית כנסת בלוס אנג’לס, כשהוא מסתתר תחת קפוצ’ון  [ויקיפדיה].

בשנת 1966 זכה בפרס נובל לספרות היוקרתי הסופר הישראלי שי עגנון “על אמנות הסיפור המדויקת והטיפוסית עם מוטיבים מחיי העם היהודי”, עגנון זכה בפרס יחד עם נלי זַקֱ”שׂ, משוררת ומחזאית גרמנייה-יהודייה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות