38 מיליארד דולרים: נחתם הסכם הסיוע הביטחוני • נתניהו: “אני מודה לאובמה”

מ"מ היועץ לביטחון לאומי יעקב נגל והיועצת האמריקנית לביטחון לאומי סוזן רייס חתמו על ההסכם שייכנס לתוקפו עם תום ההסכם הנוכחי • ראש הממשלה: "זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארה"ב נתנה אי פעם למדינה כלשהי" • היועצת לביטחון לאומי של הנשיא: "ככל שישראל בטוחה, כך ארה"ב בטוחה"
אריה ריבקינד
י"ב אלול התשע"ו / 14.09.2016 21:30

אחרי שלוש שנים של מגעים: הערב (רביעי) חתמו ישראל וארה”ב על מזכר ההבנות להסכם הסיוע הבטחוני לעשור שיחל בשנת 2019.

על ההסכם חתמו סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא האמריקני ברק אובמה ויעקב נגל, מ”מ ראש המל”ל, והיועץ לביטחון לאומי בפועל של ראש הממשלה נתניהו.

רייס אמרה במעמד החתימה: “לדעתי התוצאה הסופית של הסיכום מדברת בעד עצמה. מדובר בהתחייבות שטרם היתה כמוה – והיא מהווה תזכורת למחוייבות של ארצות בהרית כלפי ישראל. אנחנו מחזקים את בטחונה של ישראל למשך העשורים הקרובים – ומחויבים לביטחונה במבט קדימה”.

רייס ציינה כי ההסכם טוב לשני הצדדים. “הסכם טוב לא רק לישראל אלא גם לארצות הברית. הביטחון שלנו קשור זו לזו. ככל שישראל בטוחה, כך ארצות הברית בטוחה. מדובר במצב שיש בו רק מנצחים. ארצות הברית תמיד תעמוד לצידה של מדינת ישראל ואזרחיה – היום, מחר ולתמיד”.

מסגרת ההסכם, ארצות הברית תעביר לישראל במשך העשור הקרוב סיוע ביטחוני בסך 38 מיליארד דולרים – 3.8 מיליארד דולרים בשנה, מתוכם חצי מיליארד בשנה לתכניות הגנה מפני טילים.

מדובר בסכום הגדול ביותר שארצות הברית נתנה למדינה כלשהי אי פעם, אך הוא נמוך מהסכום הראשוני אליו שאף ראש הממשלה. בתחילת המשא ומתן ביקש נתניהו להגדיל את הסיוע ל-4.5 מיליארד דולרים בשנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב הצהרה לקראת החתימה: “בעוד שעה קלה ייחתם בוושינגטון הסכם היסטורי בין ארה”ב וישראל. ההסכם הזה יבטיח היקף סיוע ביטחוני חסר תקדים לישראל בעשור הקרוב. זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארה”ב נתנה אי-פעם למדינה כלשהי”, דברי נתניהו.

לדבריו, “ההסכם יסייע לנו להמשיך לבנות את כוחנו הצבאי ולהמשיך לשפר את ההגנה שלנו נגד טילים, וזהו כמובן הישג חשוב מאוד למדינת ישראל, וכל אזרחי ישראל יכולים בצדק להתברך בו”.

נתניהו ביקש להודות, “לנשיא אובמה ולממשלו על ההסכם ההיסטורי הזה. אני גם מודה לחברינו הרבים רבים בקונגרס האמריקני – וגם לעם האמריקני, על תמיכתם הגדולה, תמיכה שחוצה מפלגות וחובקת את אורכה ורוחבה של ארה”ב.

נתניהו ציין, כי “רבים בארה”ב מבינים שהשקעה בביטחון ישראל מחזקת את היציבות במזרח התיכון הבלתי-יציב ושהיא משרתת לא רק את האינטרס הביטחוני שלנו, אלא גם את האינטרס הביטחוני של ארה”ב”.

הוא הדגיש  כי החתימה תהווה נדבך נוסף ביחסי ישראל וארה”ב.

“ההסכם הזה ממחיש אמת פשוטה – היחסים בין ישראל לארה”ב איתנים, עוצמתיים. אין זה אומר שאין בינינו מחלוקות מעת לעת, אבל אלו מחלוקות בתוך המשפחה. הן אינן משפיעות כהוא זה על הידידות הגדולה בין ישראל לארה”ב, ידידות שמתבטאת בהסכם הזה שיסייע רבות להמשך ביצור כוחה של ישראל בעשור הקרוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות