מתלהמים: מנהיגי השמאל תוקפים את המפכ”ל בלי לקרוא מה אמר

מעגל הקסמים האוטומטי של הפוליטיקה הישראלית השטחית מכה שוב: כותרת רדודה מובילה לתגובות נזעמות של פוליטיקאים, שאף קוראים להתפטרות בעל התפקיד הציבורי שדבריו עוררו את הסערה • והפעם: ניתוח של המפכ"ל רוני אלשיך על תופעת אפליית יוצאי אתיופיה - פורשה כתמיכה באותה אפליה • המשטרה: "התייחס למחקרים קרימינולוגיים"
נחמן גור
כ"ז אב התשע"ו / 30.08.2016 21:54

כותרת מגמתית ב-ynet הובילה למתקפה רחבה נגד מפכ”ל המשטרה: רב-ניצב רוני אלשיך התייחס היום (שלישי) בכנס של לשכת עורכי הדין לתופעת האפליה המשטרתית כלפי יוצאי אתיופיה – ומצא עצמו במרכזה של סערה פוליטית ותקשורתית.

אלשיך הדגיש כי התופעה היא שלילית ויש לעקור אותה מן השורש.

“אנחנו לדעתי הבנו והתחלנו לטפל בזה קצת באיחור”, אמר. “אבל כבר כשנה יש תכנית מאוד-מאוד הדוקה יחד עם מנהיגים בתוך הקהילה, שתפקידה לצמצם בין השאר את שיטור היתר”.

דבריו אלו הוצנעו בדיווחים, ומנגד הובלט הניתוח הפסיכולוגי של המפכ”ל להתנהגות השוטרים – למרות שכלל לא ניסה להצדיק אותה: “בכל המחקרים הקרימינולוגים בעולם מוכח שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה מאשר אחרים. בכל המחקרים מוכח שצעירים מעורבים יותר בפשיעה. כאשר שני הדברים האלה מתלכדים ביחד, נוצר מצב שקהילה מסוימת מעורבת בפשיעה”, אמר.

הוא הוסיף והסביר: “כשישנה קהילה שמעורבת יותר בפשיעה, גם לגבי ערבים או תושבי מזרח ירושלים, והסטטיסטיקות מפורסמות, אז כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר. זה טבעי”.

זמן קצר לאחר הנאום, עלתה באתר ynet כותרת ראשית המנסה לייחס למפכ”ל תמיכה באפליית יוצאי אתיופיה.

“המפכ”ל על יוצאי אתיופיה: ‘טבעי שחושדים בהם יותר'”, נכתב בה.

במקביל יצאה הודעת דחיפה (פוש) עם תוכן זהה למכשירי הסלולר בהם מותקנת אפליקציית ynet.

פוליטיקאים מהמחנה הציוני, מרצ והרשימה המשותפת הזדרזו לתקוף  בחריפות את דברי המפכ”ל.

יו”ר האופוזיציה ח”כ יצחק הרצוג אמר: “אסור שמישהו יבין מהם שזה לגיטימי לחשוד יותר באזרח אתיופי או ערבי. חייבים למגר שיח גזעני מכל סוג”.

ח”כ ציפי לבני הצטרפה ואמרה: “לא טבעי שמפכ”ל המשטרה יקבל עיוות כזה – ואם הוא קיים, צריך לעקור אותו מן השורש”.

עמיתתה לסיעה, ח”כ שלי יחימוביץ’, הגיבה בעקיצה: “אם כך, המפכ”ל, אין דרך אחרת לנסח זאת, טבעי שיחשדו גם בך…”.

הפוליטיקאי היחיד שהגן על דברי אלשיך היה ח”כ בצלאל סמוטריץ’ מ’הבית היהודי’: “סוף סוף מפכ”ל אמיץ שלא מתעלם המציאות גם כשהיא לא נעימה, מכיר בה ומשם פועל לתיקון לטובת כולם ועדת הצבועים צועקת. תתעלם אדוני המפכ”ל”.

משטרת ישראל הבהירה הערב את דבריו של אלשיך:

“מפכ״ל המשטרה התייחס בדבריו למחקרים קרימינולוגיים בדבר קהילות מהגרים בעולם.

משטרת ישראל מקדישה חשיבה מעמיקה להבנת הפער הקיים בין שוטרים לבין ישראלים יוצאי אתיופיה בישראל. מפכ״ל המשטרה הודה בגילוי לב, כי לאחר בדיקה עצמית מעמיקה גילינו כי אכן ישנו שיטור יתר בכל הנוגע לממשק שבין שוטרים ליוצאי קהילת אתיופיה בישראל.

לפיכך, אנו פועלים במספר מישורים ובראשם הקמנו צוות היגוי, שפועל מזה כשנה ביחד עם מנהיגים מקרב הקהילה, על מנת לגבש תהליכים שיובילו להבנה טובה יותר של צורכי הקהילה ולתאום עמדות.

בין היתר, אנו בוחנים תיקים שלהבנתנו הם תוצאה של שיטור יתר וככל שניתן מאפשרים לסגור תיקים באופן רטרואקטיבי וכן המשטרה מפעילה תוכנית להסברה לשוטרים בדבר רב תרבותיות, על מנת לקדם את הסובלנות והטיפול הראוי בכל רבדי החברה הישראלית.

בנוסף, המשטרה ייסדה את פרויקט מיל״ה (משטרת ישראל למען הנוער) שמאפשר לנו לסייע להחזיר נוער שסטה מן המסלול בחזרה אל דרך המלך ולאפשר להם נגישות לשירות צבאי ולהתחלת חיים חלקה ללא תיקים פליליים.

ביחד עם הנהגת הקהילה אנחנו ממשיכים בעשייה ממשית וערכית למען החברה הישראלית כולה.

למען הסר ספק, הדברים שנאמרו על ידי המפכ״ל – ולא צוטטו במדויק בתקשורת – אין ולא הייתה בהם כל כוונה לפגוע בישראלים יוצאי אתיופיה, אלא נאמרו מתוך גילוי לב שנועד לאפשר תיקון ושיפור הממשקים בין המשטרה והשוטרים ביניהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תכל׳ס מה אדם מהשורה מבין
    31/08/2016 10:36
    נטע
  1. שזה לגיטימי לחשוד באתיופי כי הוא מהגר ויש הרבה פושעים שהם אתיופים וכו׳ וכו׳