41% מהחרדים משתמשים באינטרנט. וכמה נשרו מהחינוך החרדי? • דו”ח

דו"ח מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכון ירושלים לחקר ישראל על הציבור החרדי חושף: היקף הנשירה בציבור החרדי כפול מזה שבחינוך הממלכתי, אם כי הוא נמצא בנסיגה משמעותית בשנים האחרונות • כמה ילדים יהיו למשפחה חרדית בעוד 10 שנים? וכמה אברכים ובחורי ישיבות יש?
אליעזר היון
ה' אב התשע"ו / 09.08.2016 15:41

אחוז הנשירה בחינוך החרדי כפול בשיעורו מזה שבחינוך הכללי, כך עולה מדו”ח שפורסם היום (שלישי) על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, ומכון ירושלים לחקר ישראל.

על פי הדו”ח, שחובר על ידי החוקרים גלעד מלאך, מאיה חושן, ולי כהנר – חוקרים וותיקים של החברה החרדית – היקף הנשירה עומד על כ-3000 תלמידים בשנה – בעיקר בחינוך העל-יסודי לבנים –  והוא גבוה פי שנים מזה שבחינוך הממלכתי [3.5 לעומת 1.7 אחוזים בהתאמה].

בסך הכל, קובעים מחברי הדו”ח מדובר בשיעור נשירה של כ-20 אחוזים בחישוב שש-שנתי. לצד זאת, הם מדגישים, היקף הנשירה הצטמק במחצית מאז שנת הלימודים תשס”ז [2006], מלמעלה מארבעה אחוזים בשנת תשס”ז ועד ל-2.6 בשנת תשע”א.

למה זה קורה?

החוקרים מסבירים כי שיעור הנשירה הגבוה בקרב הבנים החרדים קשור לכך שאין כמעט בנמצא מוסדות לימוד שאינם ‘ישיבות קטנות’. הירידה בשיעור הנשירה תלויה, כפי הנראה, בהתפתחות של מוסדות המיועדים לנוער נושר ובד בבד בהכרה הממשלתית במוסדות אלו.

מספר התלמידים

על פי הדו”ח, 76% מהילדים בחינוך חרדי לומדים כיום ברשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, ו-24% במוסדות הפטור. מנגד, בקרב הבנות 4% בלבד מתחנכות במוסדות הפטור.

שינוי ניכר חל במגמה הרשתות המוכרות שאינן רשמיות. לפני כעשר שנים למדו במקומות אלו 52 אחוזים מהבנים, בשנת תשע”ג צמח המספר ל-57 אחוזים.

מספר בחורי הישיבות ואברכי הכוללים עומד בשנת 2015 על 108,390 אלף תלמידים.

עוד עולה מהמסמך כי בעקבות חוק הגיוס שנחקק ב-2013 בעקבותיו נותקה התלות בין דחיית השירות הצבאי ליציאה לעבודה, ירד מספר לומדי הכוללים בכ-8%, נתון המצביע על יציאת אברכים לשוק העבודה.

נתון מעודד נוסף עוסק בשאלת ההתנדבות. מהדו”ח עולה כי שיעור המתנדבים בו גדול משיעור המתנדבים בקרב האוכלוסייה הכללית (39% מול 23% באוכלוסיה הכללית).

נתון פחות מעודד: שיעור האוכלוסייה מתחת לקו העוני בחברה החרדית גבוה בהרבה מהשיעור המקביל בכלל האוכלוסייה – 52% לעומת 19% בהתאמה.

זו כפי הנראה הסיבה ששיעורם של בני 20+ באוכלוסייה החרדית שברשותם רכב [37%] נמוך בהרבה משיעור בני אותם גילים שהצהירו באוכלוסייה הלא־חרדית על בעלות על רכב [%77].

ילדים דירות וטכנולוגיה

המשפחות החרדיות מונות 6.9 ילדים לעומת השיעור הממוצע בעולם המערבי העומד על פחות מ-2 ילדים, ועל 3 ילדים במשפחה ישראלית חילונית. לטענת החוקרים שיעור הילדים במשפחה החרדית נמצא בירידה בשנים האחרונות, ובעוד כעשור יצנח ל-5.5 ילדים בממוצע. בשנת 2035 הוא יגיע ל-5.1.

אחוז בעלי הדירות בקרב החרדים עומד על 77, בעוד במשפחה החילונית הוא עומד על 75, כלומר הפער אינו משמעותי. החרדים לעומת זאת קונים יותר דירות שניות, אולי כהשקעה לילדים לעומת המגזר החילוני [7% לעומת 3% בהתאמה].

ומה קורה באשר לטכנולוגיה? ובכן לא פחות מ-54 אחוזים  משתמשים במחשב, ולא פחות מ-41 אחוזים משתמשים באינטרנט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות