חובה להפוך למלשין של מס הכנסה? • איציק כהן, מרגי ומקלב התווכחו

עשרות אלפים מתושבי בני ברק קיבלו מכתב ממס הכנסה: דווחו לנו מי התקין לכם מזגן • ח"כ יעקב מרגי זעם במליאה: "כפייה על אזרחים לשמש כמלשינים" • מקלב הצטרף אליו: "עד איפה הגענו?" • סגן שר האוצר היתמם בתחילה: "להעסיק פרלמנט שלם בשביל זה?" • אבל כשהח"כים לא ויתרו - הכריז: "לא ינקטו הליכים נגד מי שלא ישיב"
ז' תמוז התשע"ו / 13.07.2016 18:32

תחילת הסאגה במכתב שקיבלו עשרות אלפים מתושבי העיר בני ברק. במכתב נדרשו התושבים של עיר התורה והחסידות לדווח על שמו של מי שהתקין בביתם בשנים האחרונות מזגן – מכשיר נחוץ כל-כך בעיר המיוזעת.

אל לשכתו של ח”כ יעקב מרגי מש”ס פנו מיד תושבים מבוהלים, בבקשה שיברר עבורם האם הם חייבים לדווח, כפי שנוסחה ההודעה שהגיעה אל ביתם.

מרגי מיהר לנצל את שתי השאילתות הדחופות היחידות הניתנות לו כח”כ, כדי להעלות את הנושא במליאת הכנסת: “נודע לי כי אזרחים נתבקשו לדווח לשלטונות המס את פרטי המתקין שהתקין בביתם מזגן בשנים האחרונות כדי לאתר מעלימי מס. זאת כפייה על אזרחים לשמש כמלשינים בכוח”, טען.

כשסגן שר האוצר, ח”כ איציק כהן, ביקש לדעת מה הוביל את חברו לסיעה לשאלה התמוהה – השיב לו מרגי: “אני מחזיק בידי שאלון שנשלח בדיוק בהאי לישנא מרשות המסים”.

“אבל להעסיק פרלמנט שלם בשביל עבודה טריוויאלית של רשות המסים?” – תהה כהן, שיש המאשימים אותו בלויאליות יתר לשר שמעליו, משה כחלון.

לעזרת מרגי נחלץ יו”ר הכנסת, ח”כ יולי אדלשטיין: “מי שהחליט להעסיק את הפרלמנט, למען הדיוק, זה עבדך הנאמן. ראיתי את השאילתה, אז החלטתי שאכן צריך לבדוק את הנושא, ולשמוע את תשובתך המלומדת”.

כהן, החל להשיב.

“מניסיון שהצטבר זיהתה רשות המסים תופעה של העלמות מס בענף התקנת המזגנים הביתיים שבמסגרתה מפוצלות עסקאות של רכישת המזגנים לשתי עסקאות: האחת, עסקת רכישת מערכת המיזוג מהחברה המשווקת, ועסקה שנייה של התקנת המזגן בבית הלקוח.

“לעיתים העסקה השנייה המבוצעת על-ידי המתקין אינה מדווחת לרשות המסים ולא מוצאת בגינה חשבונית מס. במטרה להביא לגביית מס אמת בענף ולשוויון בנטל תשלום המסים נעשתה לאחרונה פנייה ללקוחות שנועדה להצליב בין רכישת המזגן על-ידי הלקוח למתקין, כדי לבדוק את רישום הכנסותיו.

“אין לרשות המסים כוונה לנקוט הליכים כלשהם נגד אזרח שיבחר שלא להשיב לפנייה. אם זה מה שמטריד אתכם, הרב מרגי והרב מקלב”.

כך בפירוש השיב כהן, לתשומת ליבם של האזרחים המודאגים. כלומר: אם לא מתחשק לכם להיות ‘מלשנים’ – אתם לא חייבים. הגם שמנוסח המכתב שביקשתם, עולה חובה ברורה.

אבל מרגי סירב לוותר.

“מכובדי סגן השר, מכובדי יושב-ראש הכנסת, קודם כול בפתח דברי אומר שאני מאלה שסובר שיש לעשות מלחמה עיקשת ולהילחם בהון השחור ובעבודה שחורה, כדי לסייע למשק ולחלק את הנטל באופן שווה. אבל גם כשאנחנו נלחמים מלחמה עיקשת בהון השחור ובמעלימי המס ובעבירות כאלה ואחרות שומה עלינו להמשיך ולעמוד ולשמור בקנאות על צנעת הפרט של האדם. יש לזה עוד השלכות רבות.

“לא כל אחד מבין בחוקי המס כמוני וכמוך. אזרח תמים שלא שמר ניירת ולא יודע מה ההשלכות של לענות או לא לענות – אני חושב ששיטות אחרות שרשות המסים יודעת לנקוט יעילות יותר, כמו שעושים בענפים אחרים. לפנות בצורה אקטיבית, אני חושב שיש לשקול זאת מחדש”.

מקלב, התנדב להקריא את המכתב שנשלח לאזרחים:

“אדון וגברת נכבדים, שלום רב. הנדון: דרישה לקבלת מידע. על-פי הנתונים המצויים ברשותנו הותקן מזגן אצלכם. בתוקף סמכותי ועל-פי סעיפים 135 ו-137 לפקודת מס הכנסה אבקשך למסור לי פרטים על התקנות המזגן בטופס המצורף.

“הנך נדרש להשיב על פנייה זאת תוך שלושים יום ממועד קבלתה. אני אתן לך את המסמך הרצו”ב בזה. שאלון – איך שילמת? בצ’ק? במזומן? בסך הכול הוא התקין מזגן. הוא שילם הכול. אני לא מבין, עד איפה הגענו? יש לי גם ויכוח האם מלשינון זה דבר טוב או לא טוב.

“יש קו טלפון שמישהו חושב להלשין על זה שהוא קיבל שירות או לא. אוקיי, ויכוח. אדם שלא רוצה – ‘בתוקף סמכותי’ אתה דורש ממנו? הוא התקין מזגן. גם להגיד לי כאן שהמזגנים זה איזה ענף שיש בו הלבנות הון בצורה כזאת שצריכים לקבל עשרות אלפי אנשים שבסך הכול קנו מזגן אחד בשלושת אלפים שקל. מי התקין? איך התקין? כמה התקין? עד איפה הגענו?”

מי שבא לעזרה ומכיוון בלתי צפוי היה ח”כ דב חנין. “תודה לך, אדוני היושב-ראש. פעמיים תודה גם על רשות הדיבור וגם על אישור השאילתה הדחופה הזאת. אני ראיתי את המסמך הזה לקראת הדיון כאן, ואני חייב להגיד, אדוני סגן השר, שאני ממש השתוממתי.

“אדוני סגן השר, המסמך מנוסח כמסמך של דרישה. אדוני אומר את האמירה המרגיעה שרשות המסים לא תחייב אף אחד, וזה, כמובן, המצב המחויב, הנכון והרצוי. אבל לא כך מנוסח המכתב.

“אני יודע שכשאזרח מקבל מכתב מרשות המסים קודם כול הוא נכנס לשעה של דאגה, ומתחיל לבדוק מה קרה, ואיפה לא בסדר אפילו אם הניסוח רך. אבל על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בניסוח מאוד תקיף, אמירות ‘נדרש’, אמירות בלשון ציווי. הדבר הזה, אדוני סגן השר, לדעתי, מחייב פעולה שלכם במשרד האוצר, כולל הנחיה לרשות המסים מהם הגבולות של הפעולה כלפי אזרחי ישראל”.

כהן, השיב לכולם: “חברי חבר הכנסת מרגי, מי שהיה בעבר בצד השני של המתרס, מי שדאג שהציבור ישלם מס אמת, ועשית עבודה נפלאה בעניין הזה, אתה מבין שרשות המסים מעת לעת עושה כל מיני מבצעים – פעם זה התקנת מזגנים, פעם זה אולמות שמחות. אבל שוב, אני חוזר ואומר, גם להרגיע אותך, חבר הכנסת דב חנין: ‘אין לרשות המסים כוונה לנקוט הליכים כלשהם נגד אזרח שיבחר שלא להשיב לפנייה’. אוקיי?”.

“אז אולי כדאי לשנות את הנוסח”, הציע ח”כ חנין.

“אז אני אמליץ – – – לרשות המסים?” – תהה כהן.

“אני מוכן לעזור לך”, התנדב חנין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות