שטראוס: העגבניות יקרות? תאכלו משהו אחר • כחלון: אנשים אטומים

רעיה שטראוס, מהבעלים לשעבר של קונצרן המזון, יצאה להגנת החקלאים על רקע הרפורמה בחקלאות, ואמרה: "רק אתמול היתה שואה, ואנחנו מדברים על עגבניות?" • משה כחלון השיב: "זה הכי עצוב שאנשים אטומים עם שומן על השפתיים מותחים עלי ביקורת ואומרים לאחרים אל תאכלו עגבנייה"‎
יוני גרין
ו' ניסן התשע"ו / 14.04.2016 17:34

שר האוצר משה כחלון תקף היום (חמישי) בחריפות את אשת העסקים רעיה שטראוס, שהיתה בעברה מבעלי קבוצת ‘שטראוס’, לאחר שהבוקר המליצה לציבור שלא לאכול עגבניות בשל מחירן.

שטראוס יצאה להגנת החקלאים ותקפה את הממשלה, על רקע הרפורמה בחקלאות, לפיה יוסר המכס על כל מוצרי המזון הטרי, למעט חריגים ויבוטלו התכנון והפיקוח בענפי החלב והביצים.

“אנשים מדושני עונג. מה זה הדבר הזה. זה הכי עצוב, אנשים אטומים עם שומן על השפתיים שאומרים לאחרים אל תאכלו עגבנייה. ועוד צולבים אותי שאני מוזיל מחירים ומחזיר תקווה לצעירים”, תקף שר האוצר את שטראוס, בנאום שנשא בוועידת אצבע הגליל השנייה.

“רעיה שטראוס לא אוכלת עגבניה? קודם שתשמש דוגמה ואז שתגיד לאחרים מה לעשות. אין לי טענות אליה ישירות אלא על הדרך”.

כחלון אמר את הדברים לאחר שהבוקר התראיינה שטראוס בגלי צה”ל והגנה על החקלאים מול תוכניות משרד האוצר: “אנחנו מדינה קטנה, אין לנו שוק של מיליונים – לכן כן יותר יקר פה. שכחנו את המשמעות של המדינה, של לחיות בארץ, של להיות אזרח ישראלי. אין עוד מדינה ששולחת מטוסים לקחת את אזרחיה מאזורים מוכי אסון.

“רק לפני 70 שנה הייתה השואה, כעת שוב האנטישמיות מרימה את ראשה ואנחנו מדברים על עגבניות? הם בכלל רעבו ללחם, הם מתו מרעב – גם העשירים”, הזכירה. “אף אוניה לא הגיעה לישראל בצוק איתן. לכן צריך למצוא את האיזון, לא להרוס. כי בעת מצוקה אף אוניה זרה לא מגיעה לחופי ישראל”.

שטראוס נשאלה על ידי מנחת התכנית אילנה דיין: מה את אומרת לישראלי שבאוקטובר אשתקד לא היה מסוגל לקנות עגבניה ב-20-14 שקל לקילו?

שטראוס השיבה: “אולי זה אכזרי, אבל אם משהו יקר – אז שיאכלו משהו אחר. הארץ שלנו משופעת בפירות וירקות, לא חייבים להיצמד לעגבנייה”.

המליונרית, שמכרה ב-160 מליון דולרים את אחזוקתיה בחברת שטראוס, אמרה כי יש לה לגיטימציה לומר את הדברים הללו: “זה שאני יכולה לקנות עגבניות יקרות אומר שאסור לי לדבר? זה מה שאני חושבת. אני בעצמי גדלתי במציאות שבה לא היו עגבניות. גדלתי בתקופת הצנע, כשגם למי שהיה כסף לא היה מה לקנות, פשוט לא היה”.

לדבריה, את הדברים היא אומרת ממקום אישי – שכן הוריה היו חקלאים. “אני תושבת הגליל, והחקלאות היא מקור פרנסה משמעותי פה. להפקיר את החלקלאים זה להפקיר את הגליל ואת הנגב, זה לחסל ישובים שלמים – אני עוקבת אחרי זה תקופה ארוכה, זה נעשה במשך שנים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הממשלה צריכה להגן באמת על העניים
    15/04/2016 22:44
    nir nb
  1. האמירה הזאת של שר האוצר היא פופוליזם זול, ובעיני היא מהווה חלק ממאמציו של כחלון לזרות חול בעיני הציבור ולהציג מצג שווא על פיו כאילו שר האוצר דואג לעניים וכאילו הוא עובד מהממשלה על מנת להגן על העניים מהבנקים, וכשהפעם שר האוצר מגן עלינו מ”העשירים” כשלצורך מצגת השווא שלו הוא מנצל הזדמנות להשתמש ברעיה שטראוס (שיגעון חדש אצלו 😛 ).
    ישנם בעלי מניות שגנבו מהעניים כספים באמצעות הנפקת אג”ח תוך הסתתרות מאחורי חברה בע”מ, וכשהחברה לא פרעה חובותיה אז שרי הממשלה, וביניהם שר האוצר, שותקים ולא דואגים לתת ערבות ממשלתית לבעלי אג”ח עניים.
    כאשר קיים כשל שוק במדיניות קפיטליסטית שבו חברה לא פורעת חובותיה לבעלי אג”ח פרטיים עניים (מחוסרי דיור ששכרם נמוך מהמינימום הדרוש לקיום אנושי), ראוי לצפות משרי הממשלה, (וביוזמתו של שר האוצר הנכבד), לקחת אחריות כבעלי תפקיד בממשלה ולתקן את כשל השוק הזה על ידי מתן ערבות ממשלתית לבעלי אג”ח פרטיים עניים. שר האוצר לא ממלא את חובותיו לדאוג ולהגן על בעלי ההכנסות הנמוכות (העניים) מעשירים גנבים כל עוד הוא מאפשר את המצב הקיים שבו בעלי מניות גונבים כספים מהעניים באמצעות הנפקת אג”ח בבורסה לחברה בבעלותם שברגע שהיא לא תחזיר אז כספם של העניים לא יוחזר להם.
    בניגוד מוחלט אליהם, רעיה שטראוס לא חייבת כספים לאף אחד וסביר להניח שאם היתה עומדת במבחן מוסרי כזה היא היתה דואגת למלא את המצווה המוסרית כלפי העניים.
    רעיה שטראוס בנתה מוניטין של יושר ולא חייבת כספים לאיש.
    ברוך השם, שהעסקים שלה מצליחים והיא לא עמדה במבחן כזה.
    שר האוצר איבד את הבושה והוא מסית נגדה את הציבור כאשר כשר אוצר יש הרבה עבודה לעשות להגנת עניים מעושק של בעלי שררה וכוח.
    שר האוצר מפגין שוב התנהגות של אופורטוניסט כאשר בערמומיותו הגדולה מנצל את הפערים הכלכליים הגדולים בין עניים לעשירים ואת אווירת המתח הציבורית הנגזרת מהפערים על מנת לזרות חול בעיני הציבור ולהטעות את הציבור כאילו הוא ממלא את חובותיו כבעל תפקיד בממשלה כלפי העניים, להציג לציבור כאילו שרי הממשלה דואגים לעניים יותר מאשר רעיה שטראוס שאינה שרת אוצר, אינה בעלת תפקיד בממשלה (אחריות כלפי עניים) ואינה חייבת כספים לבעלי אג”ח.

    במקום ששרי הממשלה יוליכו שולל את העניים בישראל, באמצעות פופוליזם זול והפרד ומשול, כדאי שיתחילו בממשלה לעבוד ולמלא את חובותיהם להגן על העניים מגניבות באמת ולא בכאילו.