מדוע פסל היועץ המשפטי ברבנות אישור הסמכה שהעניק הגר”י דרעי

רבה של באר שבע, הגאון רבי יהודה דרעי, המשמש יו"ר ועדת הבחינות של הרבנות הראשית, ערך ראיון לנבחן מלוד, בטרם התקבלו תוצאות הבחינות - בניגוד לכללים • גורם ברבנות: "הופעלה מערכת לחצים אדירה לטובת אותו נבחן"
נחמן גור
י' אדר ב' התשע"ו / 20.03.2016 10:43

סערה בעולם הרבנות בעקבות הדיווח ב’ישראל היום’ כי פרקליטות המדינה בוחנת חשד לשחיתות חמורה במבחני ההסמכה לרבנות, כאשר מקורבים לש”ס עברו עברו מבחני ‘כושר’ סבוכים במהירות שיא ובקלות.

הפרסום הפך לשיחת היום ברבנות הראשית – וגם פתח תיבת פנדורה של עדויות ומקרים שונים שמעלים סימני שאלה בקשר לכשרות החוקית של הבחינות.

העיתונאי ישראל שליזנגר מ’ישראל היום’ מדווח, כי אחד המקרים החמורים מיוחס לרבה של באר שבע, הגאון רבי יהודה דרעי, אחיו של יו”ר ש”ס אריה דרעי, שמשמש יו”ר ועדת הבחינות של הרבנות הראשית.

בתפקידו כיו”ר ועדת הבחינות הוא אמור לערוך מבחן בעל פה וראיון אישי מסכם למסיימי מבחני ההסמכה ולאשר אותם באופן סופי.

לאחרונה פסל היועץ המשפטי של הרבנות, עו”ד הראל גולדברג, מבחן שערך הרב דרעי בניגוד לכללים לאדם המזוהה עם ש”ס בעיר לוד. הנבחן משתייך למשפחה מוכרת ומזוהה עם ש”ס בעיר, והרב דרעי ערך לו את הראיון עוד בטרם סיים וקיבל את תוצאות מבחני ההסמכה – בניגוד לכללים, האוסרים זאת.

על פי תלונה שהגיעה ליועץ המשפטי, הנבחן עבר שישה מבחנים בתוך חודשיים בלבד, הליך שנראה דמיוני, שכן לאותם מבחנים לומדים כמה שנים.

עו”ד גולדברג פנה לרב דרעי וביטל את אישור ההסמכה שהעניק לאותו נבחן, בטענה שעשה זאת בניגוד לנהלים כאשר הזמין לכאורה את הנבחן לראיון עוד בטרם סיום בדיקת המבחנים.

הרב דרעי השיב לו במכתב ארוך, בו טען כי הנבחן עבר שמונה בחינות קשות וכי “הדעת נותנת שוודאי יעבור גם את הקלות”.

היועץ המשפטי דחה את התגובה וביטל את האישור.

גורם ברבנות אמר: “הופעלה מערכת לחצים אדירה לטובת אותו נבחן, אבל זה לא ייתכן שבגלל שאחד מקורב ומקושר יקצרו עבורו תהליכים – בעוד אלו שהזיעו ייאלצו להמתין. זה קו אדום”.

מהרבנות הראשית נמסר ל’ישראל היום’: “הוועדה בחנה את הרב על פי אמות מידה מקצועיות טרם סיום בחינותיו. הוועדה המליצה בלבד ולא נתנה כושר לרב, והדברים צוינו בפרוטוקול וכי מדובר בהמלצה בלבד – וזאת בתנאי שהרב יעבור את כל הבחינות אשר נותרו לו”.

מש”ס נמסר בתגובה: “ככל הידוע לנו מדובר באיש חב״ד. הטענה כי הוא מקורב לש״ס הינה שקרית ונועדה אך ורק לפגוע בתנועת ש״ס”.

בתוך כך, הפרסום על אודות החשד לשחיתות עורר הדים ותגובות. ח”כ אלעזר שטרן אמר: “זו אחת הפעמים שאני פחות אוהב להיות צודק, אבל אמרתי לכם מעל דוכן הכנסת, כשדיברתי על התנהלות הרבנים הראשיים: ‘אנחנו עוד לא הגענו לתהליך הבחינות'”.

סגן שר הדתות לשעבר, אלי בן דהן, אמר: “אם הדברים נכונים, הם חמורים מאוד”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תחפרו טוב הכל מושחת שם מהיסוד
    20/03/2016 16:04
    אני
  1. הכל מושחת שם ,אך הבעיה העיקרית היא שהראש מושחת ,ומי שמשלם זה הש,ג וזה לא כך ,תחפרו טוב ,ותתעמקו בחפירות ,יש שם ממצאים ארכיאולים ,חשובים , מאוד

  2. הכלבים נובחים, והש
    22/03/2016 17:30
    שונאי הספרדים
  3. הכלבים נובחים, והש”סיירה עוברת!
    תמשיכו לאכול ת’לב בכייף, ולא להפסיק לנבוח.