“זה הסבא שלי”: התמונה שמאיר דגן ז”ל נהג להציג לאורחים בלשכתו

הצילום המפורסם של דב בער ארליך סלושניה הי"ד, סבו של ראש המוסד, כשהוא עטוף טלית ומושפל בידי הנאצים רגע לפני שנרצח, היה תלוי בלשכתו • "תסתכלו על סבא שלי לפני שנרצח", אמר לאורחיו. "אני רואה את התמונה יום יום ומבטיח שדבר כזה לא יחזור"
אבי כץ
ז' אדר ב' התשע"ו / 17.03.2016 14:03

על הקיר בלשכתו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז”ל, שנפטר היום (חמישי), הייתה תלויה  שהיתה לאחת התמונות המפורסמות של שואת יהודי אירופה.

בתמונה נראה יהודי עטוף טלית, כשהוא כורע על גבו של יהודי אחר השרוע תחתיו, לעיניהם של חיילים גרמנים בגטו לוקוב.

האיש שבתמונה היה סבו של דגן מצד אמו, דב בער ארליך סלושניה הי”ד, שדקות לאחר שצולמה הוצא להורג.

“תסתכלו על הצילום הזה”, נהג דגן לומר לאורחיו בלשכה ולעיתונאים שראיינו אותו. “תסתכלו על האיש הכורע מול החיילים הנאצים. זה הסבא שלי לפני שנרצח. אני רואה את התמונה יום יום ומבטיח שדבר כזה לא יחזור”.

הנשיא ראובן ריבלין, השוהה במוסקבה, ספד היום לדגן וסיפר: “מורשת ותלאות השואה שעבר סבו, נחרתו בנפשו. ביום השואה האחרון ביקש ממני מאיר כנשיא מדינת ישראל להזכיר את שמות בני משפחתו ואת התמונה הנוראה של סבו בטקס לכל איש יש שם וכך עשיתי”.

בטקס הקריא ריבלין את שמות סבו וסבתו של מאיר דגן- הרב בֵּער סלוּשְנִי, ורעייתו שרה סלוּשְנִי לבית וקסמן. דודתו בריינה מנדלזון לבית סלושני, ודוד אמו – הרב אהרון פרייברג הי”ד, שנרצחו בידי הגרמנים.

התמונה שבה סבו של דגן מתועד מושפל צולמה בסתיו 1942 בגטו לוקוב שבמחוז לובלין שבפולין.

על פי עדויות ביד ושם הגטו כותר ב-5 באוקטובר 1942 על ידי אנשי אס.אס וכן שוטרים אוקראינים וגרמנים.

תושבי הגטו נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה וכמאה מאות נרצחו באזור העיר. על פי הידוע, את התמונה מצא צעיר פולני שהעבירה לידי יהודים שחזרו ללוקוב לאחר המלחמה כדי לנסות ולמצוא קרובים שנותרו בחיים. לימים נמסרה התמונה לארכיון יד ושם.

מקור: מעריב

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות