ח”כים מהימין מאיימים: פינוי הבתים בחברון יפיל את הממשלה

הח"כים בצלאל סמוטריץ' ואורן חזן הודיעו לנתניהו שלא יתמכו בקואליציה בגלל פינוי שני הבתים שאוכלסו בעיר חברון • סמוטריץ': "עדכנתי שאם מתיישבי חברון יפונו - לא אשתתף בהצבעות במליאה עד שיתאפשר להם לחזור" • חזן: "עדיף שהקואליציה לא תביא דבר להצבעה בשני הקרוב"
יוני גרין
י"ב שבט התשע"ו / 22.01.2016 10:15

חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ’, אורן חזן ואיוב קרא שיגרו היום (שישי) מסר נחרץ לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו אם יפונו שני הבתים שאוכלסו אתמול ליד מערת המכפלה בחברון על ידי יהודים – הם לא יראו את עצמם מחויבים למשמעת הקואליציונית ויפעלו להפיל את הממשלה.

חבר הכנסת סמוטריץ’ אמר,  בהודעה מיוחדת: “בחודשים האחרונים מוביל שר הביטחון, בגיבוי ראש הממשלה, מדיניות מדינית וביטחונית שאיננו יכולים להסכים לה. תפיסת ביטחון מאובנת שלא מצליחה להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל ולמגר את גל הטרור שאנחנו בעיצומו.

“הבוקר הצטרף לכך פינוי חמור של מתיישבי חברון החלוצים משני בתים שנרכשו על ידם כדת וכדין בכסף רב”.

לדבריו אכלוס הבתים הוא מעשה ציוני חשוב שיש בו ולו מענה קטן של המשך האחיזה בחבלי המולדת אל מול גל טרור ורציחות אכזריות. “המתיישבים העבירו שלשום את כלל מסמכי הרכישה לבחינת מערכת הביטחון והודיעו כי אם חלילה ימצא פגם ברכישה הם יפנו את הבית בעצמם.

“למרות זאת שר הביטחון מתעקש לפנות את הבתים ורק לאחר מכן לבחון את הרכישה”, אמר ח”כ סמוטריץ’ והסביר מדוע החליט להעביר אולטימטום ברור לראש הממשלה. “פינוי המתיישבים בחברון הוא לכאורה ‘עניין מקומי’ אולם הוא מחייב מתיחת קו ברור שיבהיר שאיננו מוכנים לאפשר התנהלות קואליציונית שבמסגרתה שר הביטחון קובע לבדו את המדיניות ביהודה ושומרון ואנו נאלצים לקבל אותה ולהישאר למעשה חסרי השפעה.

“אנחנו חלק מהקואליציה הזו ועל עמדתנו להישמע ולהילקח בחשבון. אתמול ברכו מרבית השרים וחברי הכנסת של המחנה הלאומי את מתיישבי חברון וקראו לשר הביטחון לאפשר את אכלוס הבתים”.

סמוטריץ’ הוסיף: ”סוגיית הבתים בחברון היא סוגיה חדה של ‘שחור ולבן’. אין בה מורכבות של לחץ בינלאומי כמו בהקפאת הבניה ואין בה הערכות מצב מקצועיות שונות כמו בסוגיית הביטחון. יש בה התעקשות לא ברורה של שר הביטחון, שהעניין מצוי בידיו באופן מוחלט, שלא לאפשר את בחינת מסמכי הרכישה כשהמתיישבים מאכלסים את המבנים.

”לאור האמור עדכנתי הלילה את ראש הממשלה ואת ראש המפלגה שלי כי ככל שמתיישבי חברון יפונו מהבתים שנרכשו לא אשתתף בהצבעות במליאה עד שיתאפשר להם לחזור. כחבר בקואליציה אני נושא באחריות להתנהלותה ולא יכול להסתפק בנאומי ביקורת”.

סמוטריץ’ משוכנע שיו”ר מפלגתו, השר נפתלי בנט, שמתח השבוע ביקורת קשה על מדיניותו של שר הביטחון, יגבה את המהלך. “אני קורא ליתר חברי הכנסת והשרים של המחנה הלאומי להצטרף לדרישתי החד משמעית ולהביא לשינוי מדיניות הממשלה”.

ה”כ אורן חזן שהתבטא בחריפות רבה מדגיש: “עדיף שלא יביאו שום דבר להצבעה ביום שני הקרוב כי אני מתכוון ללכת עם הדבר הזה עד הסוף. מה שקורה כרגע הוא המשך למה שזעקתי לאורך תקופה ארוכה בכל הנוגע למדיניות ההקפאה והביטחון של שר הביטחון.  ברור לכל שמי שרכש בית במיטב כספו, יוכל להיכנס בביתו אם בתל אביב ואם בחברון”.

ח”כ איוב קרא שמאיים אף הוא שלא להגיע להצבעות בשני הקרוב: “אסור לסלק יהודים מבתיהם ויהיו לכך השלכות, אנחנו דורשים את התערבות ראש הממשלה בנושא”.

אלקין: דורש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני

יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין גינה את הפינוי ואמר: “כאשר מתיישבים פועלים לפי החוק, יש להמתין עם הפינוי ולבחון את האפשרויות החוקיות לחיזוק ההתיישבות, מתוך דאגה לשלטון החוק”.

עוד ציין, כי “דווקא בימים בהם אויבנו מנסים לפגוע לא רק בגופנו, אלא בזכותנו על הארץ, נכון להעביר מסר שאנחנו שבנו הביתה”.

שר הקליטה זאב אלקין דורש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני ותוקף את שר הביטחון על החלטתו. “לא יכול להיות שמדברים על אחריות קולקטיבית של כלל השרים ובפועל שר אחד יחליט בשביל כל השרים בלי לקיים דיון מקדים בקבינט.

“ההחלטה של בוגי לפנות את הבתים היא שגיאה קשה”, הוסיף אלקין. ”ניסיתי לעצור את ההחלטה ולא הצלחתי ועכשיו החובה היא על בוגי להראות שהמערכת יודעת לפעול מהר כדי שאותם יהודים יוכלו לחזור לביתם בחברון”.

לדבריו, ”במקום לרכז את המלחמה במתיישבים, מערכת הביטחון צריכה לתת להם ביטחון וגם לערבים המוכנים למכור בתים למתיישבים”.

גם במפלגת הבית היהודי מגיבים בחריפות לפינוי הבתים. “בעיצומו של גל טרור, שר הביטחון פועל בנחישות, ללא פשרות ובאטימות דווקא לזריקת יהודים מביתם. מדובר בחוסר אחריות, קיבעון מחשבתי והלהטת הרוחות כל ללא סיבה ברורה”.

בבית היהודי מוסיפים: ”את אותו להט ונחישות מוטב שיפנה שר הביטחון לטיפול בטרור הערבי ובבניה בלתי חוקית ברורה ביישובי המחבלים. את בדיקת מסמכי הרכישה ניתן לבצע גם ללא השלכת יהודים מביתם״.

ח”כ ניסן סלומינסקי אמר: “הממשלה הקודמת נפלה בגלל שפעלו בדרך של כיפוף ידיים ולא בדרך של הסכמות. שר הבטחון בפעילות בחברון ולא רק שם מוביל אותנו לאותה סיטואציה”.

לעומתם שיגר ח”כ מוטי יוגב אחר הצהריים מסר לראשי ההתיישבות ופעילי הבית היהודי: “לחברי בהתיישבות ובכלל. כולנו, גם שר הביטחון, רוצה באיכלוס הבתים בחברון. הסכמות אליהן הגיעו מי שהגיעו, גם יביאו לכך בע”ה ובקרוב. בכל המערכות, גם בזו החשובה מאד, על ארץ ישראל וחברון, נכון לשלב ידיים עם כל הכוחות ולהגיע לניצחון במערכה, גם אם לעיתים נראה שמפסידים בקרב אחד. זו הדרך הארוכה שהיא הקצרה”, כתב יוגב.

כ-200 יהודים נכנסו אתמול בצהריים לשני בניינים בחברון שנרכשו מערבים בכסף מלא. הבניינים שנקראים “בית רחל” ו”בית לאה” ממוקמים בין שכונת אברהם אבינו למערת המכפלה.

בסביבת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמרו אמש כי כדי לאכלס בית בחברון, יש צורך לפעול על פי החוק ולקבל אישור על עסקת הרכישה, אישור ביטחוני וכן אישור מהדרג מדיני. כל שלושת האישורים לא ניתנו – ולכן הבתים יפונו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות