יובל לכנסת • “אזרחים רבים ממגזרים שונים חשים מיעוט נרדף”

באירוע חגיגי למלאות 67 שנים להיווסדה של הכנסת נערך טקס במשכן בירושלים בהשתתפות ראש הממשלה, נשיא המדינה, ויו"ר הכנסת • נתניהו: "מי שמנסה לפגוע בריבונותו ובאזרחי המדינה, משלם את מלוא המחיר"
נחמן גור
ט' שבט התשע"ו / 19.01.2016 17:52

יום הולדת שמח, עם מאה ועשרים: 67 שנים מלאו להיווסדה של כנסת ישראל, ו-50 שנה לחנוכת משכן הקבע בגבעת רם בירושלים. לרגל המועד המיוחד, התקיים היום (שלישי) אירוע חגיגי במשכן הכנסת, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שרים ו-50 חברי כנסת.

נשיא המדינה ריבלין הזכיר בנאומו את המחלוקות המאפיינות את החברה הישראלית: “לפני ארבע שנים ישבתי כאן בישיבה החגיגית של הכנסת בט”ו בשבט, וקראתי לחברי הכנסת להיזכר ב’יעוד הבלתי ממומש של הבית הזה, בצורך הדחוף שלנו בחוקה’. כך אמרתי אז. היום, אינני רוצה לשוב ולקרוא לכם לחוקק חוקה.

“לא משום שלא דרושה לנו חוקה, ולא משום שאין לנו השראת רוח. אלא מפני שהיום, נכון לעת הזאת, אנחנו לא מסוגלים לכתוב חוקה.

“משום ש’חוקה’, משמעותה שרטוט עדין של קווי הסכמה לאומית ועלינו להכיר בכך שאנחנו, החברה הישראלית, וכנסת ישראל, כנציגתו היחידה והאותנטית ביותר של הריבון, פשוט איננו בשלים לכך”.

ריבלין הוסיף ופנה לחברי הכנסת: “אתם היושבים כאן, אתם לא רק שליחי הצבור, אתם גם מנהיגיו. כולנו יודעים היטב כמה מסכנת והרסנית עשויה להיות דינמיקה וחוויה של משחק סכום אפס בין חלקי החברה הישראלית, בין אם מדובר במחלוקת על תקציבים, על אופייה של השבת, או על שרות צבאי או אזרחי.

“גם אם אין בידינו חוקה, דווקא משום שבתנאים אלה אנו מתקשים לחשוב על חוקה, אנו מוכרחים, אתם מוכרחים, לסלול עבורנו את הדרך לשותפות ולהבנה בינינו, בין כלל הקבוצות בחברה הישראלית. לא לעגן אותה בחוק, כי אם לפרש אותה יחד, בעדינות ובכבוד גם אם מתוך אי הסכמה”.

לדבריו, העם בישראל חש נרדף. “יום יום אני פוגש אזרחים וקבוצות אזרחים ממגזרים שונים בחברה הישראלית. דתיים, חרדים, חילונים, ערבים. יש ביניהם הרבה שוני, אבל להפתעתי משותפת לכולם תחושה אחת. כולם ללא יוצא מן הכלל, חווים את עצמם כמיעוט נרדף ומותקף, כמיעוט, שזהותו וערכיו נמצאים תחת איום מתמיד מצד קבוצות אחרות”.

מי שיפגע בריבונות ישראל – ישלם

ראש הממשלה נתניהו התמקד בנושאים הביטחוניים ואמר: “לפני חמש שנים פרץ האביב הערבי, אנחנו זוכרים את אותו גל הפגנות למען חופש ושוויון, אך אפקט הדומינו פעל הפוך, ובמקום התפשטות של שלום ומתינות, השתלט הכאוס, האנרכיה והטבח ההמוני. ישראל יוצאת דופן במרחב הזה, כל זה לא קיים אצלנו. יש כנסת, ממשלה, בית משפט, חוק וכיבוד החוק.

“המדיניות שלנו ברורה – לשמור על ביטחוננו, ולהגיב על כל איום בנחישות ובעוצמה. מי שמנסה לפגוע בריבונותו ובאזרחי המדינה, משלם את מלוא המחיר”.

בזמן נאום נתניהו יצאו הח”כים הערבים מהמליאה.

נתניהו סיפר כי על ביקורו בעתניאל הבוקר. “דפנה מאיר הייתה אישה שהשקיעה את כל החייב בשביל אחרים, ומצד שני מחבל שפל בן 15 שלא היסס ליטול חיים. הוא ספג מן הסם את הארס נגדנו מילדותו. ההסתה הפלסטינית נגדנו איננה פוסקת. הם לא מחנכים את עמם על שלום, אלא מזינים אותם בשאיפות לחזרה לגבולות 48′. זהו שורש הסכסוך, שלילת עם קיומה של מדינת ישראל, הרצון למחוק אותנו מהאדמה. זוהי תקוות שווא, נוסיף לבנות ולהגן על ארצנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות