‘העליון’ אישר: ‘קולך’ יגיש תביעה בסך 104 מיליון שקל נגד קול ברמה

הארגון יגיש תביעה ייצוגית בגין הדרת נשים, משום שבשנים 2011-2009 נאסר על נשים לעלות לשידור בתחנת הרדיו • בית המשפט העליון התיר לארגון להגיש את התביעה, משום ש"קיימת רתיעה מצד נשים חרדיות לעמוד בחזית המאבק להגברת השוויון המגדרי מחמת חששן מפני פגיעה במעמדן"
אבי כץ
כ"ח כסלו התשע"ו / 10.12.2015 08:55

שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, אישר הגשת תביעה ייצוגית בסך 104 מיליון שקל נגד תחנת הרדיו ‘קול ברמה’, בשל הדרת נשים שהנהיגו בתחנה בשנים 2011-2009, אשר במסגרתה נמנע מנשים לעלות לשידור.

דנציגר דחה את ערעורה של ‘קול ברמה’ נגד אישור התביעה שהגיש ארגון ‘קולך’ על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים.

לפי דיווח של העיתונאי איתמר לוין באתר news1, דנציגר התיר ל’קול ברמה’ לערער, בציינו שתביעה זו מעוררת סוגיות שטרם הוכרעו בידי בית המשפט העליון, אך דחה את הערעור למעט הערות בשאלת כימות הנזק.

לפי השופט, הדיון הוא משפטי בלבד, אך “מצאתי לנכון להביע כבר בפתח הדברים את תחושת המיאוס ושאט הנפש מקיומה של תופעה זו, אשר נדמה שרק הולכת ומתרחבת, באותם מקרים שבהם היא עולה כדי הפליה אסורה”.

בהתייחסו לשאלה האם ארגון יכול להגיש תביעה ייצוגית, משיב בית המשפט העליון לראשונה בחיוב, ומסביר כי לכאורה ניתן היה לאתר אישה שתגיש את התביעה – אך לבסוף מסיק, כי קיים קושי של ממש לעשות זאת. “קיימת רתיעה מצד נשים חרדיות לעמוד בחזית המאבק להגברת השוויון המגדרי בקהילה החרדית מחמת חששן מפני פגיעה במעמדן בקהילה”.

עוד קובע דנציגר, כי הדרת נשים מהווה הפליה שהיא אחת העילות להגשת תביעה ייצוגית.

דנציגר ממשיך ומציין, כי החוק אכן מאפשר הבדלה מגזרית מטעמים דתיים, אך יש להוכיח שמדובר בנורמה דתית מחייבת או לכל הפחות כזו המצדיקה יחס שונה לנשים. הוא מציין, כי הרב עובדיה יוסף זצ”ל קבע שהשמעת נשים בתחנה אינה איסור הלכתי אלא הידור מצווה.

לעניין חישוב הנזק מעיר דנציגר, כי ‘קול ברמה’ צודקת בטענה שלא ניתן לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק, אלא רק פיצוי על נזק שאינו ממוני. עוד הוא מעיר, כי ייתכן שבקביעת סכום הפיצוי יהיה צורך להביא בחשבון שכיום – לאחר התערבות הרשות השנייה – התחנה מאפשרת לנשים לעלות לשידור.

‘קול ברמה’ חויבה בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל.

מקול ברמה נמסר בתגובה:

“צר לנו על החלטת בית המשפט אך יש לזכור כי מדובר על תובענה הנוגעת לתקופה שלפני כחמש שנים.

מאז התבצעו ברדיו מספר תהליכים יחד עם הרשות השנייה ובית המשפט סמך ידו עליהם. יחד עם זאת, בית המשפט קיבל את עמדת הרדיו בנקודה מרכזית וקבע כי לא ניתן להשית על הרדיו קנס כספי ללא הוכחת נזק. זאת בהתחשב בעובדה כי מגישות התביעה הינן נשים רפורמיות שאין בינן לבין הרדיו או לבין למאזינותיו דבר וחצי דבר והן בוודאי לא מהוות חלק מקהל המאזינים הטבעי שלו.

קול ברמה הינו רדיו חרדי הפועל בהתאם להנחיות גדולי ישראל, תוך שמירת כבוד הנשים מעמדן והאדרתן בהתאם לעמדת ההלכה החוק והנורמות המקובלות וכך ימשיך לפעול גם בעתיד.

אנו בטוחים כי בהמשך הדיון המשפטי יוכח כי בניגוד לעמדתו המתיימרת של ארגון קולך לייצג את קהל מאזינות הרדיו הרחוק מאוד מהשקפתו הדתית, לא הייתה כל פגיעה חלילה בציבור הנשים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תוכיח !
    10/12/2015 09:13
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מאיפה כבוד השופט יודע לקבוע ש”קיימת רתיעה מצד נשים חרדיות …”
    האם יש מחקר של ראינו? או שמחקרים מבקשים רק על הריסת בתים של מחבלים?.

  2. ארגון קולך פוגע בנשים ועכשיו רוצה להרוס הטוב שנשאר בנשים חרדיות
    10/12/2015 12:55
    ארגון קילקולך
  3. והכל בגלל הרפיון בלבוש היעני חרדי וכל תרבות החילון שמנסים לדחוף אנשי החילוניות שלא יודעים לחיות וגליות הראש או מכסות הראש בסרט או המכסות הכל היותר גרועות שבקולך שעלהם נאמר קול באשה >>> ערוה הכל מצד תאווה שמנסה המלאך של עשו וכל הסטרא אחרא לפגוע בישראל דרכם,
    קול ברמה אולי חוטפים על מה שעשו לכבוד הרב חכם אמנון יצחק שליטא , אבל בדיוק בחנוכה המתיונות של קולך רוממות כבוד הנשים בקולם וחרב בגצ מלכות הרשעה בידם לפגוע בכבודה בת מלך פנימה ולא בהשמעיני את קולך
    נראה את הבגצ הזה והקולך מכריחים לגיס דרוזיות לצבא חס וחלילה או שרות לאומי פתאום יהיו כל התירוצים שבעולם.
    תראו איך האשה נראית היום בזבלת התרבות ותרבות הזבלה של העולם החילוני וגם קצת דתי-לוני במילה אחת זוועה או מילה יותר מוצלחת קרוב לגהנום. ינון מגל זה נורמה בעולם החולני [רק שהוא הודה על חטא וגם לפנכן כבר התחיל לחסור בתשובה , חבל ששופכת הדם רוטנר הלא צנועה בלבושה והתנהלותה עשתה לו חיסול ממוקד בכיכר העיר בפיסבוק על כך]
    ארגון קילקולך במקום לקדם נשים כי גם ברע יש טוב הוא אדרבא הורס את מה שאולי נשאר מהטבע הבריא והפשוט של האשה היהודיה. עכשיו גם למתקראים חרדים שמנסים לבדל עצמם עדיין באיזה צורה מתרבות האנשים חטאים של העולם ובפרט המערבי גם אותם ארגון קילקולך מנסה לדחוף אפו המנוזל ולהרוס
    איכס לכו מפה זוהמה,
    אנשי שס לוחמים היום בקול תת רמה אבל אם היה להם שכל היום כולם מתארגנים נגד רודנות בגצ לפגוע כמו סלאמי בצניעות בקדושה וביהדות.