הרצוג לא מאבד תקווה להגיע להסדר עם הפלסטינים: צריך לחלום ולא לוותר

בנאומו במליאה בפני נשיא הודו שהגיע לביקור בישראל, הזכיר יו"ר האופוזיציה את פיגוע הטרור בבית חב"ד במומבאי- ואמר: "צורך להכיר במציאות, להפסיק לטמון את הראש בחול, בפחד ובייאוש"
א' חשון התשע"ו / 14.10.2015 14:32

היום, בנאומו במליאה בפני נשיא הודו שהגיע לביקור בישראל, נאם יו”ר האופוזיציה בוז’י הרצוג על המשך תקוותו לשלום.

“שני העמים שלנו, אדוני הנשיא, קיבלו את עצמאותם באותה שנה מהשלטון הבריטי. אך עשרות בשנים, מנימוקים פוליטיים בלבד, התעכב החיבור בין מדינותינו והוא הפך רק בשנים האחרונות לסיפור אהבה של ממש.

דמותו הייחודית של מהאטמה גנדי כלוחם חירות שהתנגד לכל סוג של טרור ואלימות נצרבה בתודעה הלאומית שלנו, אך מדינותינו התנהלו במקביל. ניסיונותיהם של מנהיגים ישראלים חשובים ובהם דוד הכהן יושב הראש הראשון של ועדת החוץ והביטחון שלנו, שניסו לטוות את הקשרים בין המדינות מעת לידתן לא צלחו.

הודו העדיפה להיות בלתי מזוהה. תהליך השלום עם הפלסטינאים ששיאו בהסכמי אוסלו בשנות התשעים בתקופתה של ממשלת רבין פרץ את הסכר, כוננו הקשרים ובעשור האחרון בעקבות ביקורו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון בדלהי, עלו על אוטוסטרדה מרשימה של שיתוף פעולה ועוצמות יוצאות דופן.

רצח רבין, לפני עשרים שנים היה אתגר עצום לדמוקרטיה שלנו בדיוק כפי שעבורכם היווה רצח מהאטמה גנדי ורצח ראשי הממשלה אינדירה גנדי ובנה רג’יב. ידענו, שני העמים להתגבר, להמשיך הלאה ולדבוק בדמוקרטיה.

מרתקת אותי אישית, היכולת שלכם לשלב את בני המיעוט  המוסלמי בכל מעגלי החיים של הפוליטיקה והממשל, כולל בעמדות הביטחוניות הרגישות והבכירות ביותר. וכמובן מרתקת אותי חוקתכם המתמודדות בצורה מיוחדת עם סוגיות כמו דת ומדינה.

כן, יש לנו בהחלט מה ללמוד מכם ומניסיונכם והשקפת עולמכם המתונה.

כבוד הנשיא, אנחנו מקבלים אותך בהכרה ובכבוד גדול ורואים בביקורך אבן דרך היסטורית. כבר נאמר כאן כי אתה מגיע אלינו בעת שהטרור מכה באזרחנו בכל הכלים:  ירי, דריסה, דקירה והשלכת אבנים ובקבוקי תבערה. קברנו אתמול והבוקר אזרחים תמימים, שנסעו באוטובוס, בבירתנו ירושלים וליווינו בדאגה פצועים לבתי החולים.

זוהי מתקפת טרור רצחנית, אכזרית ונפשעת. גם אתם חוויתם לא מעט טרור ומלחמות בהיסטוריה שלכם.

אתם זוכרים וכואבים עדיין את פיגוע הטרור בבית חב”ד במומבאי ב-2008  בו נקטלו 8 יהודים וישראלים, אין גבולות לטרור ולכן שיתוף הפעולה בין הכוחות הדמוקרטיים הנאורים הוא חיוני ואיתו אפשר לרתום את מדינות המזרח התיכון המתונות הרואות בטרור איום חמור.

כבוד הנשיא, לא איבדנו את השאיפה להגיע להסדר עם שכנינו הפלסטינאים, להבטיח להם את מדינתם לצידה של ישראל ולחיות עמה בביטחון ובשלום.  צריך לחלום ולא לוותר.

הרוב הדומם בשני העמים רוצה בזה, לשם כך יש צורך באומץ לשנות, צורך להכיר במציאות, להפסיק לטמון את הראש בחול, בפחד ובייאוש. מנהיגי שני העמים צריכים לראות זאת כשליחותם ההיסטורית להביא להיפרדות בין העמים.

כאן באזור לא מכירים את ההיסטוריה שלכם, ומה שאתם עברתם כדי להגיע לפתרון והיפרדות בארצכם, חשוב לספר על אומץ הלב העצום שנדרשו לו המנהיגים משני צידי המתרס, בראשם המורה שלך ג’וואהרלאל נהרו, ראש ממשלתה הראשון של הודו, כאן באיזור איננו מכירים  את מהומות הדמים, הטרור והאלימות שפרצו בעקבות ההסכם שכונן את עצמאותכם אבל אין ספק, בראייה היסטורית, בצדקת החלטתם.

את זה בדיוק אנחנו צריכים, באזור הקטן המיוחד והרגיש בו אנו חיים. קולה של הודו יכול בהחלט לתרום לתהליך כזה, כמו שקולה חשוב וחיוני במאמץ מול הפונדמנטליזם הקיצוני המגיע אלינו מאיראן ומדעא”ש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות