ניצחון גדול לאובמה: לא יזדקק להשתמש בווטו בהסכם עם איראן

הנשיא האמריקני הצליח להשיג גוש חוסם של 41 תומכים בהסכם הגרעין עם איראן בסנאט, ולא יזדקק להשתמש בווטו כדי להתגבר על ההתנגדות הרפובליקנית לעיסקה
נתן פרל
כ"ד אלול התשע"ה / 08.09.2015 19:35

גארי פטרס, רון ווידן וריצ’ארד בלומנטל, שלושה סנאטורים דמוקרטים, הודיעו הערב (שלישי) כי יתמכו בהצבעה על הסכם הגרעין עם איראן – ובכך השלימו מספר של 41 דמוקרטים שיתמכו בהסכם.

המשמעות היא כינון גוש חוסם, שיאפשר למנוע הצבעה רפובליקנית על האפשרות להותיר את הסנקציות נגד האיראנים על כנן ולדחות בכך את ההסכם עם איראן.

תחילה הודיע הסנאטור הדמוקרטי ג’ו מנצ’ין מוירג’יניה, שנחשב לאחד המתלבטים המרכזיים לגבי העיסקה, כי החליט להתנגד לה. “אני חייב להצביע נגד העיסקה הזאת”, אמר. “אינני מאמין שאם אתמוך בה, אמנע מאיראן מלרכוש או להשיג נשק גרעיני”.

הסנאטור, שהפך לנציג הדמוקרטי הרביעי שמתנגד לעיסקה, הוסיף: “איראן גם תמשיך לתת חסות לכל ארגוני הטרור שפועלים נגד ארה”ב ובני בריתה ברחבי העולם”.

אלא שמספר דקות אחריו שיגר הסנטור גארי פטרס, שנחשב מתלבט מרכזי, מסר נגדי: “למרות הדאגות הרבות והמשמעותיות שלי מההסכם”, אמר פטרס, “אצביע בעדו משום שהוא היחיד שיאפשר לנו לפקח על איראן. אבל אם היא תיכשל, אהיה הראשון לתמוך בהשבת הסנקציות, ואציע גם לחברי בקונגרס לנהוג כך”.

מיד אחרי הודעתו הודיעו עוד שני סנאטורים על תמיכתם, ובכך בעצם נרשם הישג גדול לאובמה שהיה בטוח שייאלץ להשתמש בזכות הוטו – צעד שהוא ביקש להימנע ממנו.

ח”כ מייקל אורן, יו”ר ועדת המשנה לענייני חוץ והסברה: “”נכון לעכשיו על פי ספירת הקולות הסכם הגרעין עם איראן אמור לעבור את המשוכה החוקתית. העובדה שההסכם אמור לעבור ברוב צר מעיד על עומק הספקות והחששות בקרב דעת הקהל האמריקאי בכל הנוגע להסכם הגרעין.
“אי דחיית ההסכם יעמיד את ישראל מול אתגרים וסכנות חדשות ואנו נצטרך להתמודד מולם בדיוק כפי שהתגברנו על איומי העבר.
“מבחינתנו אנחנו לא בסוף המאבק אלא רק בתחילתו. מדינת ישראל איננה מחויבת להסכם והיא תדע תמיד להגן על עצמה, גם אם תצטרך לעשות זאת לבדה”.
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות