מבוכה בירושלים: לאובמה יש רוב בקונגרס להסכם

לאחר שהסנאטורית ברברה מיקולסקי ממדינת מרילנד הודיעה על תמיכתה בהסכם הגרעין, יכול הנשיא להעביר את ההסכם בקונגרס, למרות התנגדות הרפובליקנים • מיקולסקי: "הגעתי למסקנה שההסכם הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן פצצה גרעינית, ולכן אתמוך" • אמש הודיעו שני הסנאטורים בוב קייס וכריס קונס על תמיכתם בהסכם
דוד ליבוביץ
י"ח אלול התשע"ה / 02.09.2015 18:32

מכה לנתניהו – ההסכם יעבור: הסנאטורית ברברה מיקולסקי ממדינת מרילנד הודיעה היום (רביעי) על תמיכתה בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות.

תמיכתה של מיקולסקי ‘סוגרת’ למעשה את הסיפור שכן הסנאטורית היא התומך ה-34 בהסכם – מה שמבטיח כי הנשיא האמריקני יצליח להעביר אותו למרות התנגדות הרפובליקנים בקונגרס.

“אף הסכם לא מושלם, במיוחד לא הסכם עם האירנים – אבל הגעתי למסקנה שההסכם הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאירן פצצה גרעינית ולכן אתמוך”, הסבירה מיקולסקי.

אתמול הודיעו הסנאטורים בוב קייס וכריס קונס, שידועים בקו התקיף שנקטו עד כה נגד אירן, שיתמכו בהסכם בהצבעה המכריעה בקונגרס.

“אני אתמוך בעסקה כי היא מאפשרת לנו להגביל את תכנית הגרעין של אירן ל-15 השנים הקרובות עם תמיכה מלאה של הקהילה הבינלאומית”, הצהיר קונס בנאום פומבי. קייס הדגיש כי למד את כל פרטי ההסכם, והחליט לתמוך רק על סמך ניתוח קפדני של הניסוח המשפטי: “העסקה מציבה הגבלות נוקשות על תכנית הגרעין האירנית, דורשת פיקוח עוצמתי ומעניקה הקלות זמניות בלבד בתמורה לצעדי הווידוא של אירן. הוא גם יהפוך את ישראל לבטוחה יותר”.

לאחר שכל חברי הקונגרס הרפובליקנים הודיעו שיתנגדו להסכם, וזכו גם לתמיכה של חלק מחברי המפלגה הדמוקרטית, נדרש אובמה ל-41 סנאטורים על מנת שיוכלו למנוע את דחיית ההסכם בקונגרס ללא צורך בווטו נשיאותי, עם זאת, תמיכתם של 34 סנאטורים מאפשר לאובמה להטיל וטו על החלטת המחוקקים לדחות את ההסכם מבלי לחשוש שהקונגרס יבטל אותו.

במקביל, שר החוץ של ארצות הברית, ג’ון קרי, שיגר היום מכתב למחוקקים בוושינגטון, בו הדגיש את מחויבות הממשל לביטחונן של ישראל ומדינות המפרץ הפרסי. במקביל, נשא קרי נאום פומבי בפילדלפיה שבו טען כי ההסכם הופך את בנות בריתה של ארצות הברית לבטוחות יותר. “אני באמת מאמין שהדרך המהירה ביותר למירוץ חימוש במזרח התיכון הוא שלא יהיה ההסכם הזה”, אמר קרי, “משום שבלעדיו איראן כבר הבהירה מהי דרכה”.

בכירים במפלגה הרפובליקנית הודיעו כי ימשיכו להתנגד להסכם למרות חולשתם המספרית: “זה הסכם חלש, צריך לדרוש מתווה טוב יותר יחד עם המעצמות”, אמרו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לאובמה אין רוב
    03/09/2015 10:32
    כ
  1. החוק אומר שהנשיא יכול להטיל ווטו אם יש לו שליש אבל אין לו רוב