אגו”י: הסיעות תומכות בח”כ אייכלר, החוק הנורווגי יעלה בתיאום איתנו

בדגל חגגו? סיעת אגודת ישראל מודיעה: השמחה הייתה מוקדמת מדי • "בישיבת ראשי הסיעות שנערכה בצהריים סוכם על דעת כל ראשי הסיעות כי החוק הנורווגי יעלה להצבעה בכנסת בתיאום עם נציגי אגו״י" • ועוד מסמר על השולחן של דגל התורה: "כל ראשי הסיעות הודיעו בישיבה כי יתמכו במועמדות ח״כ ישראל אייכלר, כחבר הוועדה למינוי דיינים"
יוני גרין
ג' אב התשע"ה / 19.07.2015 15:06

אז מי ניצח בקרב על החוק הנורווגי?

לאחר שהממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את ‘החוק הנורווגי הקטן’ שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, המאפשר לשר מכהן להתפטר מתפקידו בכנסת ולהכניס לכנסת את הבא ברשימת מפלגתו – חגגו בדגל התורה ניצחון על אגודת ישראל.

אולם לא חלפה אלא שעה קלה ועסקני אגודת ישראל החלו להסתובב עם חיוכים רחבים על הפנים.

מה קרה? הנה הודעת הסיעה:

“החוק הנורווגי עלה ואושר הבוקר בוועדת השרים בתיאום ובאישור נציגי אגו״י, לאחר בקשה וסיכום בין השר אריה דרעי לסגן השר יעקב ליצמן.

“כפי שמופיע בהחלטת הממשלה, החוק יובא לכנסת רק לאחר הסכמה קואליציונית.

“בישיבת ראשי הסיעות שנערכה בצהריים סוכם על דעת כל ראשי הסיעות כי החוק הנורווגי יעלה להצבעה בכנסת בתיאום עם נציגי אגו״י.

“כל ראשי הסיעות הודיעו בישיבה כי יתמכו במועמדות נציג אגו״י, ח״כ ישראל אייכלר, כחבר הוועדה למינוי דיינים”.

בדגל התורה, חגגו בבוקר את אישור החוק הנורווגי בממשלה, והצהירו כי החוק עבר תוך שיתוף פעולה עם ח”כ משה גפני. “בניגוד להשמצות כאילו יעקב אשר דרש מגפני להסיר את מועמדותו לתפקיד נציג הוועדה למינוי דיינים”, אמרו ב’דגל’, “מועמדותו של גפני נותרה על כנה – והחוק הנורווגי עבר. הכל נעשה לפי הוראות של הגראי”ל שטיינמן”.

בדגל אמרו עוד, כי ישנו סיכוי שח”כים מהאופוזיציה יתמכו בחוק הנורווגי, למגינת ליבו של ליצמן.

אלא שמאחורי הקלעים בישל ליצמן מהלך יחד עם דרעי, שרוקן מתוכן את הצהרות הצהלה של אנשי דגל: החוק יעלה במליאת הכנסת רק לאחר הסכמת סיעת אגודת ישראל. בנוסף, כל הסיעות הצהירו על תמיכה באייכלר כנציג הכנסת בוועדה למינוי דיינים.

באגודת ישראל מעכבים את אישור החוק הנורווגי – שהיה אמור לפי התכנית לעלות מחר לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת – כדי לנקום בח”כ משה גפני, המעוניין בקידום החוק, משום שהציב את מועמדותו לתפקיד נציג הכנסת בוועדה למינוי דיינים, למרות שח”כ ישראל אייכלר מאגו”י הציג קודם לכן מועמדות – על פי הסכם בין הסיעות המרכיבות את יהדות התורה.

השר נפתלי בנט הודיע קודם לישיבת הממשלה, כי בכוונתו להעביר את החוק הנורווגי כדי להכניס את ח”כ לשעבר שולי מועלם, שפעלה רבות בכנסת הקודמת – לפעילות בכנסת הנוכחית.

לאחר האישור של החוק בממשלה הודיעה מפלגת הבית היהודי: “הבית היהודי מברכת על הישג נוסף למפלגה אותו דרשנו בהסכמים הקואליציוניים: העברתו של החוק הנורווגי, אשר יאפשר לסיעות הקואליציה לחזק את פעילותן הפרלמנטרית בכנסת ויכניס למשכן חברים פעילים וראויים”.

על מסלול התנגשות

הבוקר קיימו חברי הכנסת של תנועת דגל התורה, משה גפני ואורי מקלב, יחד עם מזכ”ל התנועה יעקב אשר, התייעצות עם הגראי”ל שטיינמן על הקרע עם ח”כי אגודת ישראל.

הדיון נמשך יותר משעה, במהלכו גוללו חברי הכנסת את השתלשלות האירועים שהובילו למשבר עם אגודת ישראל, ועל המאבק בשאלה מי יהיה הנציג של יהדות התורה בוועדה למינוי דיינים.

הח”כים טענו בפני הגראי”ל כי התפקיד בוועדה למינוי דיינים היה בכל השנים בידי נציג של דגל התורה’. הנציגים גם טענו כי לפי כל הנתונים אין סיכוי שאייכלר ייבחר לתפקיד, שכן ההצבעה במליאת הכנסת הינה חשאית.

לאור טיעונים אלה הכריע הרב שטיינמן כי גפני יתמודד על התפקיד ולא יסיר את מועמדותו, למרות טענות אגו”י כי מדובר בהפרת הסכם.

נזכיר, כי ביום רביעי בערב נפגש סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן  עם האדמו”ר מבעלזא בביתו שבקריית יערים טלז-סטון, כדי לעדכנו בעימות שהתפתח במהלך היום מול דגל התורה – וקיבל מהאדמו”ר גיבוי לעמדה שמציגה אגודת ישראל.

בכיר בדגל התורה אמר בסופהשבוע לחרדים 10: “בואו נניח את הדברים על השולחן. לאייכלר אין שום סיכוי להיבחר לוועדה. מדובר בבחירות אישיות חשאיות. מה שזאב אלקין הבטיח לאייכלר או לא הבטיח לו – לא ממש יעזור לו מאחורי הפרגוד.

“עם כל הכבוד לאייכלר”, מגייס הבכיר לצידו את הפופולריות של גפני במשכן הכנסת, “אין מה להשוות את האהדה שיש בכנסת כלפי גפני לזו שיש לאייכלר. אנחנו מעריכים שבגפני יהיו גם חברים באופוזיציה שיתמכו – ובאייכלר לא.

“לכן, אם אייכלר יהיה הנציג שלנו, לא יהיה נציג חרדי בוועדה החשובה”.

הבחירות על מינוי הנציגים בוועדה למינוי שופטים ודיינים צפויות להתקיים ביום רביעי השבוע במליאת הכנסת.

הבחירות הן חשאיות ולכן ייתכן שלא נדע את זהות הצבעתם של חברי הקואליציה והאופוזיציה גם לאחר ההצבעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אכן
    19/07/2015 16:26
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אכן גדול השלום