גפני, ליצמן ודרעי דרשו מביבי בפגישה סודית: כבד הסכמים

דרעי, ליצמן וגפני, שנפגשו הבוקר כדי לגבש חזית אחידה מול דרישת שר האוצר לוותר על תקציבים, יזמו פגישה דחופה עם ראש הממשלה: "פקידי האוצר מנהלים את התקציב בלי ידיעתך. כבד ההתחייבויות" • בפגישה המשולשת החליטו החרדים: לא מפנים את החיצים אל כחלון • שר האוצר ממשיך ללחוץ על החרדים • דרעי: "ההסכמים הם לא תכנית כבקשתך"
שרי רוט
כ"ו תמוז התשע"ה / 13.07.2015 20:29

לא מוותרים: ראשי המפלגות החרדיות – השר אריה דרעי, סגן השר יעקב ליצמן ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני – יזמו היום (שני) אחר הצהרים פגישה דחופה עם ראש הממשלה, כדי לדון עמו על העימות הקואליציוני סביב תקציב המדינה.

בפגישה, שנערכה בסודיות בלשכת נתניהו בכנסת, הביעו הח”כים החרדים את זעמם על הכוונה של האוצר לקצץ בתקציבים שסוכמו עמם במהלך המו”מ הקואליציוני, ודרשו ממנו לכבד את התחייבויותיו.

“החרדים התייצבו אצל נתניהו, לאחר שהגיעו למסקנה שפקידי האוצר מנהלים את התקציב, מבלי שנתניהו מודע למתרחש, ולכן החליטו להיפגש עמו אישית וליידע אותו”, אומר גורם המעורה בפרטים.

הבוקר קיימו ראשי המפלגות פגישה משולשת, כדי לגבש חזית אחידה מול דרישתו של שר האוצר לוותר על חלק מההבטחות שניתנו להן במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

בעוד משה גפני ואריה דרעי היו נחרצים, ואף דיברו על צעדים תקיפים, ליצמן היה ‘המבוגר האחראי’ והציע קודם לקיים פגישת הידברות עם נתניהו – ויזם את הפגישה.

במהלך הפגישה המשולשת הדגיש ליצמן, כי “הבטחות והסכמים יש ולכבד, והציע לא להפנות את החיצים אל עבר כחלון, שכן לא הוא חתם על ההסכמים, אלא כלפי נתניהו. צריך לומר לו”, אמר ליצמן, “חד משמעית: הסכמים צריך לקיים”.

כחלון: למדינה יש קופה אחת

במקביל, שר האוצר משה כחלון התייחס אחר הצהריים, בישיבת הסיעה הראשונה של מפלגת ‘כולנו’ שנפתחה לתקשורת, למחלוקת בין סיעות הקואליציה סביב תקציב המדינה, ולדרישתו מהמפלגות החרדיות לוותר על הבטחות שניתנו להן במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

“אנחנו נמצאים בימים בהם נדרשת הכרעה ממלכתית בנושא התקציב”, אמר כחלון. “התקציב שאנו רוצים להביא לאזרחים הוא תקציב חברתי, מרובה רפורמות ושינויים מבניים וללא העלאת מסים. אנחנו מחויבים לפעול לצמיחה של המשק וטיפוחו כיעד אטרקטיבי להשקעות זרות תוך שאנו שומרים על אחריות תקציבית”.

הוא קרץ לשר הנגב והגליל אריה דרעי כשאמר: “כמו כן, מחובתנו להמשיך ולפתח את הנגב והגליל כמרכזי חיים נוספים. תקציב כזה יתאפשר רק בהתגייסות כוללת ולקיחת אחריות של כל חברינו לקואליציה” – הוסיף כשהוא מתייחס לחרדים.

כחלון

לדברי שר האוצר, “יש לזכור כי למדינה יש קופה אחת ומסגרת תקציבית אחת בתוכה כולנו צריכים להסתדר. על השולחן נמצאות סוגיות הדורשות החלטות קריטיות: פתרון משבר הדיור, צמצום הפערים החברתיים והורדת יוקר המחיה. סוגיות אלו הינן סוגיות חוצות מפלגות ומגזרים ולא מבדילות בין דת, גזע ומין”.

דרעי: “לא קרה שום דבר שמצדיק שינויים”

מי שהשיב לכחלון, היה רר הכלכלה ויו”ר ש”ס, ח”כ אריה דרעי, שהבהיר בישיבת סיעת ש”ס בכנסת, כי לא יוותר על שום סעיף מההסכמים הקואליציוניים.

“לא נוותר על שום סעיף בהסכמים”, אמר דרעי. “כל אחד צריך לדעת שהוא מחויב להסכמים. ההסכמים הם לא תכנית כבקשתך, שצד אחד חושב שההסכמים שלו חשובים, מקצועיים, ואחרים זה פוליטיים. הכל זה פוליטי. או שעובדים ביחד או שלא מכבדים האחד את ההסכם של השני”.

דרעי הזכיר כי להסכמים שנחתמו היו שותפים כל מרכיבי הקואליציה: “חתמנו על הסכמים קואליציוניים לפני חודשיים. הכל היה ידוע. המשא ומתן, היה קשה מאד, חלק חשוב ממה שביקשנו לא קיבלנו בגלל אילוצי תקציב. היינו משוכנעים ואנחנו משוכנעים גם היום שמה שחתמנו יקוים. אנחנו לא רואים שום סיבה שהם לא יקוימו”.

בהמשך הזכיר דרעי כי גם ש”ס תמכה בצעדים שלא היו נוחים לה, או שהיו פחות חשובים עבורה.

לטענת שר הכלכלה, לא ארע דבר בחדשים האחרונים שמצדיק את שינוי ההסכמים והפנה את החיצים כלפי אנשי האוצר: “לא קרה שום דבר בתחום הכלכלי שמצדיק את השינויים. לא קרה כלום. אם כבר להיפך, יש שינויים לטובה ההכנסות גדלו, הריבית נמוכה, החוב יורד אין שום סיבה לעשות שינוי.

“אני גם רוצה להזכיר: לפני כשנתיים וחצי כשקמה הממשלה הקודמת, תחת הסיסמא של בור של 50 מיליארד שקל, קיצצו קיצוצים דרסטיים, קיצבאות הילדים, והעלו את המע”מ באחוז . סגן שר האוצר, יצחק כהן צעק שהכל שקר – אין כזה בור, זו רמאות, אף אחד לא הקשיב לו.

“בסוף התברר שכל הנתונים של פקידי האוצר היו מוטעים. ‘הבור’ היה פחות מ-30 מיליארד, אבל את הקיצוצים עשו. אנחנו מנסים רק להחזיר את המצב למה שהיה ב-2012. גם עכשיו כשאומרים שהבור גדול אנחנו טוענים שזה לא כך”.

דרעי נשאל מה בכוונתו לעשות במידה וראש הממשלה לא יאות לכבד את ההסכם – והשיב בזעם: “אין כזה דבר ‘אם לא’, יש הסכמים שחייבים לקיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות