בג”ץ הקשה: “למה רק ליצמן הצטלם בבית הנשיא יחד עם השרים?”

בג"ץ דן בעתירה שהגישה 'יש עתיד' נגד המינוי של יעקב ליצמן ל"סגן שר במעמד שר" במשרד הבריאות • השופט רובינשטיין: "יש חבר כנסת שנקרא מזוז, הוא סגן שר באחד המשרדים לא זוכר איזה, האם הוא וליצמן אותו דבר? צריך בעל בית. מי בעל הבית במשרד הבריאות" • השופט מלצר סיבך את נתניהו: "ראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר"
נחמן גור
כ' תמוז התשע"ה / 07.07.2015 10:41

חמישה שופטי בג”ץ – הנשיאה מרים נאור, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, השופט סלים ג’ובראן, השופט חנן מלצר והשופט ניל הנדל – דנו הבוקר (שלישי) בעתירת שהגישה ‘יש עתיד’ נגד המינוי של ח”כ יעקב ליצמן לתפקיד “סגן שר במעמד שר” במשרד הבריאות.

בדיון ניסו שופטי בג”ץ להבין מהי עמדת המדינה באשר לסמכויות של ליצמן בתפקידו, והאם הן זהות לכל סגן שר אחר או שונות.

השופט אליקים רובינשטיין הקשה על נציגת הפרקליטות בדיון, שסיפרה על המתווה שגיבש היועץ המשפטי לממשלה, ותהה מה מעמדו החוקי של ליצמן.  “הבריאות זה לא זוטא במדינת ישראל ונוגעת לכל אחד מאיתנו באולם הזה, אתה שואל מי אחראי לבריאות, מי באמת אחראי לבריאות. ראש הממשלה יש לו את איראן וביטחון וחוץ ותקשורת ועוד כמה, צריך בעל בית – מי בעל הבית?”

רובינשטיין המשיך והקשה: “יש חבר כנסת שנקרא מזוז, הוא סגן שר באחד המשרדים לא זוכר איזה, האם הוא וליצמן אותו דבר? זה החוק. שאלה פשוטה. האם הוא במשרד שלו כמו ליצמן במשרד הבריאות”.

רובינשטיין המשיך ואמר, כי נראה שיש גם הבדל בין מעמדו של ליצמן במשרד הבריאות למעמדה של ח”כ ציפי חוטובלי במשרד החוץ.

“מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות”, הקשה רובינשטיין. “אני זוכר שראיתי את תמונת הממשלה בבית הנשיא. לא ראיתי את הגב’ חוטובלי, אבל הרב ליצמן היה שם – למה הוא זכה בצילום כזה, להיות בין השרים, הרי הוא רק סגן שר כמו אחרים”.

רובינשטיין הוסיף ואמר: “אני לא הבנתי למה ליצמן לא רוצה להיות שר”. הוא ציין גם כי גדולי ‘אגודת ישראל’ קבעו בעבר שאין בעיה אידיאולוגית שמונעת מנציג המפלגה לכהן בממשלה.

השופט חנן מלצר אמר בדיון כי קיימת בעיה בעצם כהונתו של ראש הממשלה כשר – וכי עליו למנות שרים במשרה מלאה. כיום נתניהו מכהן כשר החוץ, שר הבריאות – כאשר ליצמן מכהן כסגן שר, שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי – כאשר בו מכהן איוב קרא כסגן שר.

“בפעם הקודמת הסברתי שראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר”, אמר מלצר. “בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר, בחוק יסוד הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה – קרי: הוא לא יכול להיות בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר.

“לכן, כל המתווה יש לו פסול בעצם זה שהוא גם שר וזה הוא לא יכול לעשות, לפי חוק יסוד הממשלה הנוכחי”.

השופט המשיך: “ככל שאתם במתווה הזה דוחפים או מסיטים את הכובד לראש הממשלה שיתפקד כשר, אתם נופלים לבעיה האחרת שראש ממשלה בכלל לא יכול לשמש כשר.

“בחוק יסוד הממשלה הקיים, יכולתם לשנות את זה, עשיתם שינויים, הממשלה, הכנסת, ערב כינון הממשלה הזו – והשינוי הזה לא נעשה. לכן ראש הממשלה לא יכול להיות גם שר”.

בדיון שנערך לא התקבלה החלטה סופית, אולם סוכם כי ‘יש עתיד’ תתקן את העתירה שלה – שעסקה רק במינוי של ליצמן, ולא בשאלה העקרונית האם ראש הממשלה יכול לכהן כשר.

תגובת לשכת סגן שר הבריאות: “סגן השר ליצמן ילמד את דברי השופטים וישיב לשאלות שהופנו אליו, בתוך 5 ימים, כפי שנקבע. לאחר מכן, ימתין להכרעת בג”צ בנושא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    העתירה הראשונה לבג
    07/07/2015 23:18
    קאלטע ליטוואק
  1. אם בג”צ יפסוק שעל ליצמן להיות שר “בלית ברירה” לא תהיה לליצמן ברירה ועליו להיות שר, אבל לא נורא מגיע לו , רוב הדברים שלו הם טובים ובפרט בבריאות, שיהיה לנו ולו לבריאות