מועצת הרבנות האריכה כהונת הרב ריסקין ב-5 שנים – ומתחה ביקורת

מועצת הרבנות הראשית דנה בבקשת רבה של אפרת להאריך את כהונתו בחמש שנים • לאחר שהיועץ המשפטי קבע כי הדיון חייב להתמקד רק בשאלת כושרם הבריאותי של המבקשים - החליטו חברי המועצה לתמוך בהארכת הכהונה, אבל הביעו "מורת רוח מחלק עמדותיו ההלכתיות"
נחמן גור
י"ב תמוז התשע"ה / 29.06.2015 14:46

מועצת הרבנות הראשית לישראל דנה היום (שני) בהארכת כהונתו של הרב שלמה ריסקין, רב המועצה המקומית אפרת, לאחר שהגיע לגיל 75.

על פי תקנות שירותי הדת נדרש אישורה של מועצת הרבנות הראשית לישראל לצורך הארכת כהונתו של רב עד לגיל 80.

במהלך הדיון במועצת הרבנות, הונחה חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי לרבנות הראשית, עו”ד הראל גולדברג, שקבעה באופן חד משמעי כי בעת שמועצת הרבנות הראשית דנה בשאלת הארכת כהונת רבני עיר, עליה להתמקד אך ורק בשאלת כושרם הבריאותי של המבקשים – ולא לדון בשאלות מהותיות.

במהלך הדיון הביעו חברי המועצה את מורת רוחם מחוות הדעת, שלמעשה אינה מאפשרת לרבנות הראשית לדון באופן מהותי בעניין הארכת הכהונה.

בדיון הונח מכתבו של הרב ריסקין – שלא נוכח – בו הוא כותב כי הוא נמנה על מערך הרבנים המקומיים שהינם חלק בלתי נפרד מהרבנות הראשית לישראל, ועל כן הוא פונה בבקשה להאריך את כהונתו בחמש שנים נוספות.

בעקבות חוות הדעת המשפטית, אישרה מועצת הרבנות את הארכת כהונתו של הרב ריסקין, כמתבקש.

יחד עם זאת, הביעו חברי המועצה “מורת רוח מחלק מעמדותיו ההלכתיות”.

בעקבות חוות הדעת, החליטו חברי המועצה על הקמת ועדה, שתדון בשאלת הארכת כהונתם של רבנים, ותמליץ על מתווה כדי שמועצת הרבנות הראשית תוכל לדון בשאלות מהותיות בעת הארכת כושר.

תגובת סיעת הבית היהודי על הארכת כהונת הרב ריסקין במועצת הרבנות הראשית: “הרבנות הראשית עשתה את המעשה הנכון והראוי. הרב ריסקין ימשיך לשרת את קהילתו בנאמנות ולקרב רבים אל היהדות. בייחוד בהתברר התוצאה, הסאגה הייתה מיותרת”.

לפני כשבועיים אמר הרב הראשי, הגאון רבי דוד לאו: “צר לי שפרשת המשך כהונתו של הרב ריסקין יצאה מפרופורציה”.

הפרשה החלה לפני כחודש, כאשר אחד הנושאים שעמדו על סדר היום במהלך ישיבה של מועצת הרבנות הראשית הייתה בקשה להאריך את כהונתו של הרב שלמה ריסקין.

מדובר בהליך הנחשב בדרך כלל להליך פורמלי, אולם הפעם התברר כי חלק מהרבנים מתכוונים שלא לאשר את הארכת הכהונה.  בין הנוכחים בישיבה התפתח דיון, במהלכו התברר כי קיים רוב למתנגדים להאריך את כהונתו של הרב ריסקין – זאת בעקבות עמדותיו בסוגיות שונות, ובין היתר בסוגיית הגיור.

אלא שאז נחלץ לעזרתו רבה הראשי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, אשר צורף למועצה לפני מספר חודשים, מתוקף בחירתו לרבה של הבירה – וביקש לדחות את ההחלטה.

הרב שטרן טען בפני חברי המועצה, כי לא ניתן לקבל החלטה כזו בלי לשמוע את עמדתו ותשובותיו של הרב ריסקין, ולאחר דין ודברים בין הרבנים הוחלט לקבל את הצעת הרב שטרן ולהזמין את הרב ריסקין להופיע בפני המועצה, לפני קבלת החלטה בעניינו.

בעקבות המהומה שנוצרה, תקף שר החינוך נפתלי בנט את הרבנות הראשית, האשים את הרבנים הראשיים בניסיון סתימת פיות, והצהיר כי יגיע יחד עם הרב אל השימוע במועצת הרבנות הראשית, כשזו תדון האם להאריך את כהונתו.

“אני לא אקבל ניסיון סתימת פיות והדחה של עובד ציבור בישראל בגלל דעותיו ובתואנות שווא של גיל”, אמר אז  בנט. “הרב ריסקין הקים עיר ואם בישראל, יש לו זכויות עצומות ולא ייתכן שיהפוך למטרה לחיסול חשבונות פוליטי”.

בנט תהה: “האם אנחנו רוצים אנשי ציבור ובפרט מנהיגים רוחניים שיפחדו לומר את דעתם כי יודחו?”

עוד קודם לכן הסירה הרבנות הראשית את הכפפות ויצאה למתקפה כנגד ארגון רבני צוהר, המפעיל לחצים על מועצת הרבנות הראשית ומנסה, לטענת הרבנות, להלך אימים על חבריה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתושב אפרת עוד לא הבנתי את הביקורת
    30/06/2015 10:10
    דוד
  1. הרב ריסקין מאוד מאוד אורתודוקסי, בחיים לא ירשה למשל למניין שוויוני לצוץ באפרת (אף שיש עשרות כאלה בירושלים), לא ירשה להנמיך מחיצות בבי”כ, לרבנית לכהן בראש בי”כ, לא מקל בשום דבר בענייני כשרות ונידה, לא מושיט יד לאישה. מה הסיפור? שמישהו יאיר את עיניי? אבל לא בכותרות אלא בעובדות.