האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא השתתף בשמחת בית בעלזא

אחרי שנים של יריבות מרה, הגיע הלילה האדמו"ר מבעלזא-מכנובקא אל חתונת נכדו של האדמו"ר מבעלזא שנערכה בקריית בעלזא בירושלים • האדמו"ר מבעלזא-מכנובקא התקבל בצורה מכובדת, אך הושב לצידו של החתן ולא לצד הרבי • אילו מגעים התקיימו לקראת הגעתו, ומדוע התייצב מנכ"ל מוסדות בעלזא בב"ב בבית האדמו"ר כמה שעות לפני החתונה
אבי כץ ויחיאל גלאי
ט"ז סיון התשע"ה / 03.06.2015 02:10

היסטוריה בשמחת בית בעלזא: האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא השתתף הלילה (רביעי) בשמחת החתונה של החתן אברהם שמואל צבי, נכדו של אדמו”ר מבעלזא, שנערכה בקרית בעלזא בירושלים.

מדובר באירוע היסטורי, שכן בין שתי החצרות היריבות שורר סכסוך מר, שאף גלש למעשים אלימים, הנמשך כבר עשרות שנים. האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא, שהגיע מביתו בבני ברק עם בני משפחתו,  התקבל בכבוד רב.

עם בואו פרצו אלפי משתתפי החתונה בשירה, והוא הושב לצד החתן.

יחד עם זאת, בניגוד אליו, אדמו”רים אחרים, כדוגמת האדמו”רים מבאיאן, פיטסבורג וסדאדיגורא, הושבו לצידו של האדמו”ר מבעלזא.

בהמשך כובד האדמו”ר האורח בברכה על הכוס בברכת המזון , ובסיוף קמו האדמו”רים ונפרדו זה מזה.

אתמול (שלישי) בצהרים הגיע אל ביתו של האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא מנכ”ל מוסדות בעלזא בבני-ברק, הרב ראובן ברייש. לפי גורמים בחצר בעלזא-מכנובקא, הוא הגיע להתנצל בפני האדמו”ר.

על מה?

חתונת בעלזא

חתונת בעלזא

ובכן, זהו המעשה: בסבב האחרון של המגעים בין שתי החצרות, שהתקיים לפני כשלוש שנים, האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא הזמין את האדמו”ר מבעלזא לחתונת בתו הצעירה. לחתונה הגיע אז גם במיוחד מארצות הברית, גיסו של האדמו”ר מבעלזא –  האדמו”ר מסקווירא.

באותם ימים ניסה הרב ברייש להניע מהלך בחסידות בעלזא שיאפשר את הגעתו של האדמו”ר לחתונה. אלא שאחרי שהאדמו”ר מבעלזא-מכנובקא הזמינו לחתונה, סיכל גבאו של האדמו”ר מבעלזא ומי שנחשב ליד ימינו, הרב שמעון וואלף קליין – כך לדברי הגורמים מבעלזא-מכנובקא – את המהלך.

סופו של דבר: האדמו”ר מבעלזא לא הגיע לחתונה.

עתה, לאחר שביום שני השבוע הגיע הרב שמעון וואלף קליין, אל ביתו של האדמו”ר ממכנובקא-בעלזא בבני ברק,  הגיע גם הרב ברייש אלבית האדמו”ר, בפעם הראשונה מאז נותקו המגעים, כדי להתנצל ולהסביר לאדמו”ר מה קרה באותם ימים – ולהתנצל.

במהלך הפגישה של הגבאי הרב שמעון וואלף קליין, הוא הודיע לאדמו”ר מבעלזא-מכנובקא – כך לדברי גורמים בבעלזא-מכנובקא – כי האדמו”ר מבעלזא מבקש לדחות את ההחלטה על השם ‘בעלזא-מכנובקא’, העומד במוקד הסכסוך המר בין הצדדים היריבים, שכן אין זה הזמן לפני החתונה להחליט ביום אחד – וכי ההחלטה תידחה לאחרי ימי השמחה.

יחד עם זאת, אמר הגבאי, הרבי רוצה שדחיית ההחלטה לא תשפיע על האווירה הטובה שנוצרה בינתיים לקראת השמחה. הוא ביקש בשם האדמו”ר מבעלזא כי האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא יגיע לחתונה עם כל בני המשפחה, וכי יכבדו אותו כראוי. מכנובקא, בעלזא

הרה”צ רבי אהרן מרדכי רוקח, בנו של האדמו”ר מבעלזא, מזמין את האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא לחתונה. צילום: באדיבות המצלם 

האדמו”ר ממכנובקא-בעלזא השיב, לדברי אותם גורמים, כי הוא לא מגיע בשביל כיבודים. “אני בא לשמוח כמו כולם, וברגע שמאפשרים לי זאת, אני רוצה להשתתף בשמחה המשפחתית כמו כל אחד במשפחה שלו”.

מדובר בצעד נוסף במסגרת מרתון הפגישות שמקיימים הצדדים לקראת חתימה על הסכם.

ביום ראשון השבוע נועד הגאון רבי פנחס פרידמן, החברותא של האדמו”ר מבעלזא, המשמש גם כראש רשת הכוללים של החסידות, עם דמות המפתח במחלוקת – הנגיד החסידי הרב אליש אנגלנדר בלונדון, הפטרון של חסידות בעלזא-מכנובקא.

הגר”פ פרידמן, העומד בראש המתווכחים מצד בעלזא נשלח במיוחד ללונדון על-ידי האדמו”ר מבעלזא, כדי להביא לסיום המחלוקת בין החצרות.

לדברי גורמים בחצר בעלזא-מכנובקא, לאחר ההסכמות שהושגו ביום ראשון, ממתינים הצדדים לאישור של האדמו”ר מבעלזא למתווה שהושג. זאת לאחר שלדבריהם הגר”פ פרידמן שב מלונדון עם תשובה חיובית מהנגיד אליש אנגלנדר, ולפיה הוא מעניק את הסכמתו ל”שינוי השם לבעלזא-מכנובקא בכל העולם, במקום בעלזא לבד”. הנגיד גם הדגיש, לדבריהם, כי “הוא בכלל לא מפריע להסכם השלום”.

F1000027-310x207c

האדמו”רים מבעלזא-מכנובקא ומבעלזא בשמחה משפחתית לפני שנים 

לדברי אותם גורמים, “בין המתווכים הוסכם אתמול כי מובן שאי אפשר לכפות על המוסדות בחו”ל, שנקראים עד עתה בשם בעלזא לבד, להתחיל לכנות עצמם ‘מכנובקא-בעלזא’, וכי המקסימום שיכולים לדרוש מהם לטובת השלום זה הכינוי: בעלזא-מכנובקא”.

לדבריהם, “הוחלט שהנושא של הכינוי מכנובקא-בעלזא דווקא ירד מהפרק”.

יצוין, כי בהסכם הכולל דנו הצדדים גם בכך שהנגיד אליש אנגלנדר יסכים למכור לחסידות בעלזא את חלקו בבניין ישיבת חסידי בעלזא ברחוב אגריפס בירושלים.

הבניין, שנרכש עוד בחיי האדמו”ר מבעלזא זצ”ל, עבר בירושה לשתי החצרות – והנגיד אנגלנדר רכש בשעתו את חלקו של האדמו”ר מבעלזא-מכנובקא בבניין.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האדמו
    03/06/2015 14:27
    מאיר
  1. חרף כל מה שהוא עבר במשך שנים רבות על לא עוול בכפו, הוא לא ויתר ולא נסוג מהשם בעלזא. ואף על פי כן הגיע השלום המיוחל.

  2. אירוע מרגש
    03/06/2015 15:54
    יוסי גרינפלד
  3. גם כיהודי שאינו חסידי איני יכול שלא להתרגש מהמעמד