להפסיק את הניצול של ‘המורים החדשים’

חוסר תקציבים, צפיפות, אפלייה • חרדים 10 פנה אל 10 אנשי חינוך ותקשורת מובילים, וביקש מהם לשרטט את מפת הליקויים - כפי שהם רואים אותם - בחינוך החרדי, לצד הצעות שיפור • פרק ג: ד"ר תקוה עובדיה מציעה לנפתלי בנט לדאוג למורים 'החדשים' • "הניצול והעסקתם בתת תנאים, בתנאי עוולה, ובהפרת חוקי תעסוקה יסודיים הפך לנורמה"
ד"ר תקוה עובדיה
ט"ו סיון התשע"ה / 02.06.2015 19:22

החינוך החרדי מתמודד עם הרבה בעיות: אפלייה, סמינרים, צפיפות, חוסר תקציבים, לימודי ליבה, וההתנכלות ל’פח השמן הטהור’.

בימים אלו עולה על כסאו של השר מבית ‘יש עתיד’, שי פירון, מיניסטר חדש: נפתלי בנט, איש ‘הבית היהודי’. בנט, אינו בהכרח דמות חרדית, אבל עם זאת הוא מצליח לעורר הרבה פחות אנטגוניזם מן השר שהשתייך למפלגתו של יאיר לפיד. מה עוד שלצידו ישמש כסגנו מאיר פורוש מיהדות התורה.

האם הגיעו ‘ימי השובע’ כפי שבחרו חלק מכלי התקשורת החרדיים להכריז? או שיש עדיין מה לתקן בחינוך החרדי?

חרדים 10 פנה לעשרה אנשי חינוך ותקשורת מובילים, וביקש מהם לשרטט את מפת הליקויים – כפי שהם רואים אותם – בחינוך החרדי, לצד הצעות שיפור.

ד”ר תקווה עובדיה: דאג למורים החדשים המוצלים

שר החינוך בנט שלום,

ראיתי אותך מעל דפי המדיה בתמונת צבע, נואם את נאום הפתיחה.

הפודיום מעץ מבריק, המיקרופון עדכני, דמית יותר לאליל זמר נערץ, מאשר למי שעומד להיכנס לשדה הקרב של החינוך.

אחר-כך הופעת בתמונת ‘חתן כלה’ עם הסגן- הרב פרוש, הבטת אל המצלמה כחתן בוטח, ‘הכלה’ נראתה (מבעד לפרחים!) מעט מהוססת.

ניסיתי להתבונן בתמונות, ולמצוא בהן תשובה לשאלה: לאן תנהיג את הספינה שגם אני אחד מנוסעיה וגם אחד ממלחיה? מצאתי הרבה עניין בנאום, אך מאחר ולמודת אכזבות אנוכי גמרתי בליבי לפנות גם אני אליך ב’נאום קטן’.

הבטחת שאתה “שר החינוך של כולם”.

לאחרונה התוודעתי לנתונים מספריים אודות אחוז התלמידים מהמגזר החרדי.

מסתבר שאנחנו מגזר הולך וגדל, גדול יותר מהממ”ד (בית מדרשך ועריסת ילדותך), ראה הדיאגרמה (מקור: משרד החינוך, המנהל לכלכלה ותקציבים, מערכת החינוך בשנת הלימודים תשע”ה, אוגוסט 2014).

234

לאורך כל שנות מדינת ישראל, המגזר החרדי תת מתוקצב. כשר החינוך של כולם, אנא אכוף את חוק חינוך חינם לכל הילדים שלנו (בנים ובנות), סדר השתתפות בהוצאות נסיעה לבתי הספר לתלמידים ולצוות ההוראה, שפר את מתקני החינוך ועוד.

שמחתי לקרוא שאתה מכבד את העבודה שעשו קודמיך, כך אמרת: “אני רוצה ללמוד מכל הטוב שעשו קודמי…. לכבד ולשמור על מערכת שבה אנשים נותנים את נשמתם. לעשות זאת בעדינות, בזהירות, בשיקול דעת ובאחריות…”

מאוד התרגשתי מהענווה שהפגנת.

סוף-סוף אתה מבין שלא תוכל לשנע את כולנו למשימת טביעת האצבע שלך. בעשור האחרון ספינת החינוך דומה יותר לפעמון רועים, או מטולטלת מקולקלת. כל דכפין מטה אותנו מרפורמה לרפורמה. טרם השגנו הבנה ועיצוב תהליך אחד, אנחנו כבר בתהליך אחר “מתקן”.

שר יקר, דע לך:

אנשי השטח, הזיעה והמצח המקומט, הצרודים לנצח ממאמץ וחוסר שינה, משנים מציאות לאחר טווית תוכנית רקומה בעדינות ובהלימה מוחלטת: למקום, לזמן, לאנשים, למטרה ולחזון לפחות לטווח של חמש שנים.

תוך כדי חמש שנים מבצעים בתקופות זמן מוחלטות מראש הערכה מעצבת, ובתום התקופה בונים מדיניות ונייר עבודה.

אתה מדבר על ייזמות, על מורשת יהודית… בוודאי! איך לא? חתן וכלה שכמותכם חייבים לממש את כישרונותיכם ואת החינוך מבית אותו הבאתם בנדוניה.

יהיה קשה מאוד לפתח תלמידים יוזמים במרחבי ביתי ספר שאינם ממוזגים. כאיש הייטק תתאכזב לגלות, מחסור במדפסות בחדר מורים או בספריה. כמו גם כמה בתי ספר עם טכנולוגיה מאז “מח”ר 98″, וכאלה שספריית הקריאה בהם נראית כמו חדר גניזה.

לבסוף, רציתי להסב את תשומת לבך לנושא שכלל לא הזכרת בנאום. אנחנו- המורים!

ניצול המורים ה”חדשים” (כמעט לנצח), והעסקתם בתת-תנאים, בתנאי עוולה, ובהפרת חוקי תעסוקה יסודיים – הפך לנורמה.

אנא שאל את עצמך את השאלות:

מדוע?

ועד מתי?

מדוע פרחי הוראה לא מצליחים להיטמע במערכת החינוך?

עד מתי מורה מתחילה תכתת רגליה בין ארבעה בתי ספר ובכל אחד תקבל בין 2-3 ש”ש, שגם הם אינם תקן?

אולי יש לבנות מדיניות שיש בה רגולציה אחרת – חדשה להעסקת/פיטורי המורים?

אנא ממך בנושא זה יישם את כשרון היזמות שלך!

אני מקווה שעזרתי לך לבחור בין אינסוף המשימות הניצבות לפתחך, שאם תבחר לגעת בכולם בו-זמנית, תצליח לשנות אלפית האחוז של המציאות, לעומת בחירה בכמה קריטיות, בהן תבצע שינוי מהפכני למען עתיד החינוך ועתיד המחנכים בארץ ישראל.

בהצלחה,

ד”ר תקוה עובדיה

נ.ב. אשמח לעמוד לרשותך בכל עת.

• תקווה עובדיה היא מרצה העוסקת בחינוך מדעי מתמטיקה וניהול חינוכי, ובעלת תואר דוקטור מהטכניון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות