תקדים: ערבי נשלח לכלא בגלל הסתה לטרור בפייסבוק

בהחלטה יוצאת דופן קבע בית משפט השלום בירושלים כי בכיר פתח לשעבר הסית לטרור באמצעות הרשת החברתית: "אין המדובר בסוג עבירה שטרם נדון, אלא בנסיבות ביצוע חדשניות"
חיים טוויל
כ"ג אייר התשע"ה / 12.05.2015 16:34

החלטה תקדימית: שופט בית המשפט השלום בירושלים גזר תשעה חודשי מאסר בפועל על עומר שלבי, ערבי תושב מזרח ירושלים, בגין הסתה לאלימות ולטרור ברשת חברתית.

בכתב האישום נגדו נאמר, כי במהלך חטיפת שלושת הנערים הי”ד בגוש עציון, פיגועי הדריסה והטבח שבוצע בבית הכנסת בשכונת הר נוף, הרבה שלבי לכתוב דברי אהדה למחבלים ולמבצעי הטרור ברשת הפייסבוק.

שלבי, בכיר לשעבר בפתח, הורשע במסגרת הסדר טיעון שנחתם עמו בעבירות של הסתה לאלימות ובתמיכה בטרור.

מדובר בהחלטה יוצאת דופן מאחר ואת עמדותיו מעודדות הטרור פרסם שלבי בעמוד הפייסבוק שלו, בו יש לו כ-5,000 חברים ועוד מאות עוקבים. בגזר הדין נכתב כי קריאותיו לנקיטה במעשי אלימות זכו לאהדה רבה מצד הגולשים.

על פי כתב האישום המתוקן, במספר מקרים פרסם שלבי דברי הלל לפועלם הרצחני של המחבלים.

סנגורו טען כי היה חלק מתופעה רחבת היקף, וכי העובדה שמעולם לא נאסר בישראל אדם בגין הסתה ברשתות חברתיות צריכה לעמוד לטובתו.

השופט ציין את העובדה שמדובר בגזר דין תקדימי בנושא זה, ולכן קבע כי יש להקל בעונשו של שלבי, אולם הדגיש כי אין להקל בעונשו יותר מדי. “הקלות הבלתי נסבלת של השימוש במילה הכתובה לשם הסתה, דרך נוחות ופשטות הפצתה באמצעות רשתות חברתיות, עומדים בסתירה חדה למימד החומרה הנובע ממידת השפעתה האפשרית ותפוצתה הנרחבת, כמובילים לביצוע מעשי אלימות וטרור קשים. לפיכך, קיים הכרח בקביעת גבולות ענישה ברורים וחדים, אשר יהוו תמרור אזהרה לאוחזים במקלדת”.

השופטים הדגישו: “אין המדובר בסוג עבירה שטרם נדון, אלא בנסיבות ביצוע חדשניות, העושות שימוש בקידמה טכנולוגית. עצם האיסור על הסתה לאלימות ולטרור, והחומרה שבעבירה זו, מושרשים מזה שנים רבות, הן בחוק והן בפסיקה”.

עם זאת, בגלל שמדובר בהרשעתו הראשונה ומשום שקיבל אחריות מלאה על מעשיו והודה במיוחס לו, הוחלט לגזור עליו תשעה חודשי מאסר בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות