בברסלב מבוהלים: אנדרטה לרוצח היהודים גאנטה מול ציון רבי נחמן

מול קברו של רבי נחמן מברסלב מוקמת אנדרטה של מנהיג ההיידמאקים איוון גאנטה - שרצח רבבות יהודים • תושב הקהילה היהודית באומן: "מזועזעים וגם חוששים מפרובוקציות מתוכננות כנגד הפסל"
אליעזר היון
כ"ב אייר התשע"ה / 11.05.2015 18:56

חשש לפרובוקציות על בסיס גזעני ואנטישמי בקבר רבי נחמן מברסלב שבאומן. כך מדווח ‘ברסלב נייעס’ .

חסידי ברסלב העולים אל קברו של רבי נחמן, מתמודדים עם קבוצות מקומיות המנסות לצבור כותרות וכח פוליטי, באמצעות הציון של רבי נחמן, ורבבות הפוקדים את המקום.

כך, למשל, לפני כמה שנים נאלצו החסידים להעתיק את מקום תפילת ה״תשליך״ המסורתית באגם הסמוך לציון, בעקבות צלב שהוצב במקום. בנוסף, הקבוצות הללו מנסות לעורר הפגנות, לרוב ללא הצלחה בשל אהדת המקומיים לחסידים, ולהציף את רשויות החוק במדינה בתביעות קנטרניות על אי אכיפת חוקים כביכול על ידי החסידים.

למי שייכים הארגונים הללו?

לפי ‘ברסלב נייעס’, מדובר בקבוצות המזוהות במישרין או בעקיפין עם מפלגת ״סבאבודה״ (חירות) – מפלגה לאומנית ימנית קיצונית, שמנהיגיה ידועים בהתבטאותיהם הגזעניות והאנטישמיות. באמצעות הפרובוקציות הם מנסים לייצר כח פוליטי במדינה.

פסל באומן

אלא שהשנה מתעתדות קבוצות אלו להעלות את הרף: כידוע, רבי נחמן מברסלב, על פי בקשתו וצוואת,ו קבור בצמוד לקבר אחים בו טמונים כ-30,000 יהודי העיר אומן, אשר נרצחו על קידוש ה’ בפרעות תמוז תקכ״ח בידי ההיידמאקים ומנהיגם איוון גאנטה.

למרבה הזוועה, בסמוך לציונו הקדוש של רבי נחמן  וקברי רבבות הקדושים, הולכת ונבנית בימים אלו – על ידי אותם ארגונים – אנדרטה גדולה ומפוארת לזכרו של ‘הגיבור הלאומי’ האוקראיני, שבפקודתו נעקדו על קידוש ה’ אותם קדושי עליון הטמונים באומן.

רבי צבי לוינגר, מתושבי הקהילה היהודית באומן, מסר: “חסידי ברסלב, שרבים מהם צאצאים של אותם קרבנות הקדושים, מזועזעים מעצם הרעיון להציב אנדרטה לרוצח מול קברי הנרצחים. בעיקר חוששים מפרובוקציות מתוכננות ויזומות מצידם, כגון פגיעה או היזק לאנדרטה בכדי להאשים את החסידים במעשה.

“הגשנו מכתב לרשויות העיר והמחוז בבקשה מנומקת לעצור לעת עתה את המשך הקמת האנדרטה, בכדי להימנע ממצב שח״ו יאשימו אי מי מן החסידים בפגיעה בה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות