ריבלין: אין מחנה שאין בו מת; נתניהו: הגעגועים אינם מרפים

צפירה פתחה את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה • הנשיא בטקס המרכזי בכותל: "ביום הזה אנו פותחים את סכרי הכאב המתפרץ" • ראש הממשלה בטקס בירושלים שפתח את אירועי יום הזיכרון: "שדות הקרב כמעט ואינם מתחלפים. הצוררים מתחלפים" • "הכאב מפלח את לבנו, היגון חונק אותנו, והגעגועים לעולם אינם מרפים"
שלמה בן חיים
ב' אייר התשע"ה / 21.04.2015 19:59

מתייחדים עם חללי מערכות ישראל: אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשע”ה נפתחו ביום שלישי בערב ב-20:00 צפירת דומיית בת דקה, לזכר 23,320 חללים שנפלו במערכות ישראל, ו-2,538 שנהרגו בפעולות איבה.

מיד לאחר הצפירה החלו עצרות הזיכרון, ובהן העצרת המרכזית ברחבת כותל המערבי – בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט ובני המשפחות השכולות, ותודלק אבוקת הזיכרון.

מיד אחר כך התקיימו טקסי זיכרון במרבית היישובים בארץ.

הנשיא אמר בנאומו לקהל המשפחות השכולות: “בקיץ האחרון נסעתי לאורכה ולרוחבה של הארץ הזאת. ביקרתי בבתיהם של בחורים טובים ואהובים שנפלו במערכה על הגנת הארץ במבצע ‘צוק איתן’.

“הגיאוגרפיה של הכאב, כך למדתי, חוצה את ישראל לאורכה ולרוחבה – אך לא מחלקת אותה. המוות פוקד את המאמינים כמו גם את אלה שאינם. אין מחנה שאין בו מת.

“ראיתי בני קיבוצים והתנחלויות, בני מושבים וכפרים, יהודים ולא יהודים, עירוניים, חיילים בודדים ועולים חדשים. הגעתי אליהם מאוחר מדי. למדתי להכיר אותם, כשהם כבר לא היו”.

עוד אמר הנשיא: “ביום הזה אנו פותחים את סכרי הכאב המתפרץ, משחררים את בריחי הגעגועים, אך אנו נעשה פשרה בנפשנו ובזיכרון אהובינו, אם יהיה זה רק יום של התמקדות בצער ובכאב. את גורל בנינו ובנותינו, אנו מבכים היום. ואולם, באותה עת לא נוכל לעמוד מעל קבריהם, לא נוכל לשאת את המחשבות על הילדים שלא יהיו להם, על ילדיהם שנותרו יתומים – אם לא נעסוק במשמעות קורבנם”.

ריבלין אמר עוד, כי המחויבות של מדינת ישראל ושל אזרחיה “היא לדעת שאנחנו עושים כל שלאל ידינו, כדי למנוע את המלחמה הבאה, כדי להבהיר לאויבנו שאם נאלץ לצאת אליה, נוכל להם – כפי שיכלנו. לצד זאת, אנו מביטים במציאות נכוחה ולכן מוכרחים גם להבטיח – שאנחנו עושים כל שבכוחנו כדי להגיע למערכה הבאה כשאנו ערוכים ודרוכים”.

בבית ‘יד לבנים’ בירושלים התקיימה מוקדם יותר עצרת זיכרון שפותחת את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תשע”ה.

בטקס השתתפו בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ונציגי המשפחות השכולות.

בדבריו, הזכיר ראש הממשלה את אחיו המנוח סא”ל יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ”ל שנהרג במהלך מבצע אנטבה ב-1976.

“39 שנים אחרי נפילתו של אחי היגון אינו מרפה, היגון לא הרפה אצל הוריי עד יומם האחרון. היגון אינו מרפה אצלכם. ביום הזה העם משתתף ביגונינו, העם זקוף הקומה מרכין היום את ראשו ואת דגלו בהכרת תודה שאין גדולה ממנה לזכרם של יקירנו שנפלו. 23,320 חללי מערכות ישראל: יהודים, נוצרים, מוסלמים, בדואים, דרוזים, צ’רקסים”, אמר.

“בנינו ובנותינו נתנו הכל, גם את חייהם, כדי להבטיח את תקומת עמנו וביטחונו. שדות הקרב כמעט ואינם מתחלפים. הצוררים מתחלפים. אבל ככל שמתגברים איומי אויבינו להשמיד את הבית, כך מתגברת נחישותנו להגן על הבית”.

ראש הממשלה התייחס למבצע האחרון בעזה, שגבה את חייהם של 67 חיילים ואמר: “הרוח שלנו לא נחלשה בחלוף השנים והיא הולכת ומתחזקת. ראינו את הרוח הגדולה הזו בקיץ האחרון בצוק איתן, איזה אומץ לב, איזו רעות, איזו התלכדות, איזו הקרבה.

“אין שום עם שנעקר מאדמתו, שהפר את כל כללי ההיסטוריה וחזר והקים בה את חייו הלאומיים. ישראל היא מקור חיינו, דם יקירנו ספוג באדמתה. כשהכאב גואה וייסורי האבדן מתגברים נתנחם בך שהבנים והבנות נפלו בשליחות להבטיח את קיום האומה. ביום הזה שבו הארגון הפרטי שלנו נשזר בכאב הלאומי, נצדיע לגבורת הנופלים וננצור באהבה את זכרם”, סיכם.

הערב, עם כניסת יום הזכרון, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו למשפחות השכולות פנייה מיוחדת: “אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, ביום הזה העם כולו מעלה על נס את זכרם של יקירינו שנפלו למען תקומת העם והארץ. היום הזה הוא יום קשה עבורנו. החיבוק החם שאנו זוכים לו מחזק את ידינו, אך אין בו כדי לנחם אותנו על האובדן הקשה. הכאב מפלח את לבנו, היגון חונק אותנו, והגעגועים לעולם אינם מרפים.

 ביום הזה עם ישראל מרכין את ראשו מתוך כבוד ומתוך הכרת הטוב. המשורר שלמה סקולסקי היטיב לבטא את המחיר הכבד, הוא כתב בשירו ‘ראש פינה’: “אֵין כּוֹבְשִׁים אֶת רֹאשׁ הַסֶּלַע – אִם אֵין קֶבֶר בַּמּוֹרָד”.

הרי זוהי מציאות חיינו בששים ושבע השנים האחרונות, מאז הוקמה מדינת ישראל, ועוד קודם לכן.

 בשנה האחרונה נתווספו עוד משפחות רבות למשפחת השכול הגדולה, ביניהן משפחות חללי מבצע ‘צוק איתן’, שבניהן נלחמו למען השבת השקט והביטחון לערי ישראל ויישובי הדרום.

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל אנו זוכרים את גבורת הנופלים שנתנו נפשם למען קיומה וביטחונה של מדינת ישראל.

לצערנו הרב, במזרח התיכון כפי שהוא אנחנו נאלצים להמשיך להילחם על מקומנו, ומקומנו כאן איננו מובן מאליו ללא ההקרבה הזאת. רק בזכות קיר הברזל, שכל לבנה שבו מוחזקת על ידי בנינו ובנותינו מצבא ההגנה לישראל ומאנשי מערכות הביטחון – רק בזכותם אנחנו יכולים להמשיך לחיות כאן את חיינו ולהמשיך לגדל פה את ילדינו ונכדינו.

משפחות יקרות, יקירינו שנפלו הם נדבך יסוד מאותו קיר ברזל. אנו מצווים לשמור את זכרם ומורשתם למען הדורות הבאים.

יהי זכרם של כל חללי מערכות ישראל ברוך ונצור בלב האומה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה נחמד להם שהמוות מאחד. ממשלה ונשיא לתפארת
    22/04/2015 10:35
    הגוי..
  1. כן,יש לי שימורי טונה שיהיו רדיואקטיביים ואני מתאמן כבר עכשיו על מים כבדים ומזון רדיואקטיבי כדי שהגוף יתרגל ליום הבומבלה המיוחלת ובעיקר שלא יפחד מד”ר מילשטיין ופורום הבומבית התל-אביבית האיראנית או הפקיסטנית או כל בומבית אמריקנית שתבוא בעזרת החץ (יש אלוק’קים ברוך החץ). אני אחלה גבר שבגברים אני, אני לא מפחד למות כמו גבר רק בשביל הפרינציפ יעני כזה כאילו ולכן אני עובר לגור בלב ת”א בזירו גראונד כי שם בבור הכי א’חי בטוח לצידו של נתניהו הגבר שבגברים בעוד אנשי הפורום ינשמו עם כל בני ישראל אבק רדיואקטיבי וישתו את מימיי הכבדים ויאכלו טונה ושימורים זוהרים בסגול כחלחל כזה בעוד גופי כבר יהיה רגיל ומחוסן לכך כי אני הרי גאון,,, כי אני לי כובעון ולעולם לא אחטוף את נגיף האיידס.. ועכשיו,,,מוות לערבים ויללה בייתר יללה,,,יללה בייתר יללה,,, כי רק מכבי ת”א יצילו אותנו מידי האדומים שלא לדבר על האחים ביביטו ובניטו נפוליוני ושיהיה לכם כמו לי,יום זיכרון עצוב וקודר ביותר וחג עצמאות וירטולי שמח עד היום בו תצאו לחירות מעבדותכם את ארהב ואובמה ועל זה כבר בפעם אחרת..